David Beckham tavaly júliusban médiatörténelmet írt, amikor ő lett az első férfi, aki felkerült az ELLE divatmagazin címlapjára. A 38 éves korában, néhány héttel ezelőtt visszavonult futballista a britek nemzeti hőse, feleségével, a popsztárból divatdiktátorrá lett Victoriával 165 millió fontos vagyont szerzett, és ők ketten népszerűbbek a szigetországban, mint Vilmos herceg és Katalin hercegné. Sokak szerint ők az igazi királyi pár. Ennek ellenére Beckham váltig állítja, hogy sosem érdekelte sem a pénz, sem a hírnév, csak focizni akart. Saját bevallása szerint ráadásul kimondottan szégyenlős, bár ehhez képest egyre-másra láthatók világszerte óriásplakátjai, amelyeken bokszeralsóban mutatja meg legendás felsőtestét. „Büszke vagyok a nejemre, milyen biztosan tartja a labdát a New York-i divathéten” – így kommentálta David a Facebookon azt a vicces képet, amelyet a mosolyogni sosem látott Victoria készített magáról New Yorkban, ahol úgy pózol a férje óriásplakátja előtt, mintha a kezében tartaná annak férfiasságát.
A tökéletes reklámarc
A Warwick Egyetem Szociológia Tanszéke által készített kutatás szerint David Beckham az Egyesült Királyság legnagyobb hatású közéleti személyisége, akihez hasonló utoljára Diana hercegnő volt. Kitartó harcos a pályán, a gyermekeit imádó apa és jóképű modell. A tökéletes reklámarc.
– A számtalan tudatos elem mellett a kedvező körülmények is közrejátszottak abban, hogy Beckhamből, a futballsztárból sztármárka lett – mondja Papp-Váry Árpád, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Marketing Intézetének vezetője, a Mágikus márkázás – Beckham – Hogyan lett egy futballistából globális divatmárka? című könyv szerzője. – Amikor a britek leszámoltak a futballhuliganizmussal, a nők is elkezdtek futballmeccsre járni. Beckham rajongói között vannak férfiak és nők, idősek és fiatalok. Ahhoz, hogy valakiből önálló márka váljék, megkülönböztető jegyekre van szüksége. A fociban a szabadrúgás az egyetlen egyéni elem, s ez Becks erőssége. A felesége is sokat segített a Beckham brand felfuttatásában. Amikor találkoztak, Victoria neve erősebb márka volt, nem beszélve arról, hogy előkelőbb családból is származott. Ő tanította meg arra, hogyan kell a médiában megjelenni. Együtt álompár lett belőlük, egy jóképű fehér pár négy gyerekkel, akik a mai napig együtt vannak. Ez sikersztorinak számít mindenütt a világon, a Távol-Keleten pedig a népszerűségével talán csak Buddháé vetekedhet. Beckham volt Nagy-Britanniában az első futballista, aki a klubjától megszerezte saját értékesítésének jogait, és rövid időn belül a Manchester Unitedtől kapott fizetésének háromszorosát kereste meg reklámszerződésekből. És akárhová is szerződött pályafutása során, mindig az ő mezéből adták el a legtöbbet.
Modern trubadúr
– Egy Angliában készült tanulmány szerint Beckham olyan, mint egy középkorban elaltatott lovag, aki a 20. században ébredt fel – mondja a szakember. – Olyasvalaki, akiben egyszerre testesül meg minden férfias jó tulajdonság, miközben az átlagférfi örülne, ha csupán ezek egyikében jó lenne. S bár 2004-ben két alkalommal is szexbotrányba keveredett, néhány pajzán SMS-t leszámítva sosem sikerült semmit rábizonyítani. Nem valószínű egyébként, hogy nagy nőcsábász lenne, inkább félénk típus. Az egyetlen negatívum, ami miatt sok divatcég nem vállalja a vele való munkát, az a testén levő rengeteg és túl látványos tetoválás. Más kérdés, hogy a tetoválásainak egy részén is a családja iránti elkötelezettségét reklámozza: minden gyereke nevét felvarratta magára. A szépfiúimázst pedig azzal tette háromdimenzióssá, hogy a pályán rengeteget futott, kitette a szívét-lelkét, és az sem esett nehezére, hogy akár órákon át adjon töretlenül autogramot a rajongóinak. S hogy lányok és fiúk egyaránt mennyire lelkesednek érte, azt a 2002-ben készült brit komédia, a Csavard be, mint Beckham is bizonyítja. David Beckham példakép, akire milliók szeretnének hasonlítani.
Látszik, de nem hallatszik
Kelet-Londonban, a brit főváros szegény felében született egy fodrásznő és egy konyhabútor-asztalos gyerekeként. A szülei fanatikus Manchester United-drukkerek voltak, akik már egyéves korában United-mezt vettek neki. És ezt a munkásszármazású kölyköt most már csak egy paraszthajszál választja el attól, hogy lovaggá üssék.
– Kérdés, mi történik akkor a reklámszerződéseivel, mert lovagként nem lehet majd félmeztelenül fotózni – jegyzi meg Papp-Váry Árpád. Beckham médiamegjelenése egyébként olyan, mint a first ladyké: rengeteget látjuk, de a hangját alig hallani. Nem véletlenül, ugyanis nőies, vékony orgánuma van.
Új férfitípus született
A futballisták a kilencvenes években kezdtek nagyon sok pénzt keresni, s egyre nagyobb figyelmet fordítottak a megjelenésükre. Beckham hordott már szárongot, fejkendőt, körömlakkot, a frizuráját pedig szinte hetente változtatja. A már emlegetett hangszíne is feminin vonásait erősíti. Amennyire látni lehet, a családban a főbb döntéseket a felesége hozza, és azt is tudjuk róla, hogy szeret főzni. Ennek ellenére soha senki nem kérdőjelezte meg Beckham férfiasságát. A kilencvenes években kezdték őt az új típusú férfinak, metroszexuálisnak nevezni. Aki ugyan egyértelműen heteroszexuális, mégsem agresszív vagy akár határozott a hagyományos, maszkulin módon. Szelídnek tűnik és elegánsan öltözködik, bár túl sokat foglalkozik önmagával. Nem az a kemény, munkásosztálybeli fickó, aki meccs után a kocsma felé veszi az irányt. Beckham továbbra is velünk marad a képernyőkön, óriásplakátokon, az üzletekben. És a legfontosabb helyen: ott marad minden férfi és minden nő képzeletében. „A mi márkánk arról ismert, hogy ez a legjobb, amit egy férfi kaphat. David Beckham pedig a legjobb, amilyen egy férfi csak lehet” – mondta róla az egyik reklámozó cég igazgatója.
Cikkünk az e heti Nők Lapjában jelent meg. További cikkeink az aktuális számból:
Ha előfizetnél a Nők Lapjára, itt és most megteheted! |