Aktuális

Nyit az országos korcsolyapálya – így vásárolj téli gumit!

Ütött a nyári gumik órája: a héten +7 fok alá csökkenhet a hőmérséklet, márpedig ez az a határ, amikor ajánlott téli gumira váltani. De hogy lehet megúszni egy vagyon kifizetése nélkül?

Több mint egy hete tél van, de ez az útviszonyokból még nem derül ki. Az aszfalton ősz uralkodik, és pont abban az utálatos, nyálkás, esős, vizes leveles formájában, amit autósként nehéz megszeretni.

Ami pedig a hőfokot illeti, kezdünk közeledni a nulla felé, a héten már állandósulhat a +7 körüli érték. Ütött tehát az óra: aki eddig halogatta, most már annak is TÉNYLEG meg kell(ene) vennie a téli gumit sajnos még akkor is, ha egy teljes szett ára felér legalább egy havi minimálbérrel.
Ausztriában ugyanis már javában havazik, és lehet, hogy mi is hamarabb belefutunk, mint várnánk. Az út persze hó nélkül is veszélyessé válhat, ehhez elég, ha fagypont alá csökken a hőmérséklet.
Íme a riogató webkameraképek a szomszédból!

Megnézem
Összes kép (1)
Darabja húszezer
Még a tehetősebb családoknak is jelentős érvágás lehet a csere, tekintve, hogy a gumi átlagára a legfrissebb statisztika szerint 20 288 forint. A magyarok többsége szervizben veszi meg, de egyre többen vásárolnak gumit hipermarketekben. Legjobban a Michelin- és a Continental-gyártmányok fogynak, harmadik a Hankook.

A magyar autósoknak csak a fele vált téli abroncsra, pedig ősszel – részben épp ezért – mindig megnő a balesetek száma. A többség csak az első hó láttán döbben rá arra, hogy tél van, sokan persze nagyon is tudják, csak épp a kerékpénzt próbálják kiszorítani.

Sokan sokáig nem fogjuk elfelejteni a tavalyi márciusi hóvihart, amikor autósok ezrei kerültek napokra a hó fogságába. Akkor sokan kárhoztatták azokat, akik nyári gumival indultak fakutyázni, ám az a helyzet, hogy a KRESZ ellen nem vétettek; az ilyesmi felelőtlenség ugyan, de jelenleg nem szabálytalan.
Sok szakember lobbizik azért, hogy legyen az, vagyis tegyék kötelezővé, de legalábbis ajánlottá hivatalosan is a téli gumiabroncsok használatát – idén azonban már nem valószínű, hogy sor kerül erre, leghamarabb a következő évi szezonra várható. (Ausztriában, Szlovéniában és Romániában már régóta kötelező a téli gumicsere.)

A(z) “Te feltetted már a téli gumit?” című szavazás véget ért!
A szavazók többségének véleménye szerint:
Persze, már régebben.

A hideg évszakokban száraz úton tapad a nyári gumi is, de erre nem érdemes bazírozni Szörényi András, a Vezess.hu szerkesztője szerint. „A nedves utakon fölényben van a téli abroncs a nyári gumival szemben, sőt a különbségek havon és jégen drámaira nőnek. Lehetőleg négy abroncsot vegyünk, de ha csak kettőre van pénz, akkor inkább a hátsó kerekekre tegyük őket, hiába elölhajtott a legtöbb mai autó. Jobb elakadni vagy el sem indulni, mint kifarolva a szembe jövő Kamaz alá perdülni a hátsó nyári gumikkal…”

Vannak, akik úgy próbálnak spórolni az abroncsokon, hogy téli gumit használnak egész évben. Ám ahogy a nyári gumik sem tökéletesek téli körülmények között, úgy a téli gumikat sem forró napokra tervezték. „Ebben az esetben hosszabb fékútra és idő előtti elhasználódásra lehet számítani.”
Szörényi András szerint keveset autózóknak a négy évszakos gumi is megfelelő lehet: „Az utóbbi időben ezek tulajdonságait a téliekhez közelítik a fejlesztők, de jó időben a nyárinál, télen a télinél gyengébbek valamivel.” A négy évszakos gumik önmagukban drágábbak, mint a téliek vagy nyáriak. De azért lehet velük spórolni: az évenként kétszeri átszerelés költsége (10-12 ezer forint) megmarad, ráadásul nem érhet meglepetés minket.

Így spórolj!
Télre át lehet állni kisebb méretű vagy gyakoribb méretű, ezért olcsóbb abroncsra. Például a 2003 utáni H Astrákon általános 205/55 R16 helyett 195/65 R15 méretre. A keskenyebb abroncs viszont rosszabbul tapadhat, hosszabb lehet vele a fékút. Az árakat összehasonlíthatod a szakportálokon.

Ha itthon autózol…
Fontos, hogy azon körülményekhez vegyél gumit, ami a leggyakrabban előfordul. Tehát a tesztek eredményeit olvasva ne a havas-jeges úton, hanem a nedves-latyakos útfelületen mutatott viselkedés alapján válassz abroncsot!

Inkább acélkerék
A könnyűfém felniket bántja a sózás, érdemes acélfelnire szereltetni a téli abroncsot. Ha netán nekicsúszol a járdának vagy a hóban nem látod a padkát, az alufelni jobban sérül, drágábban javítható.

Profilozás:
A magyarországi szabályozás 1,6 milliméteres mintaárokmélységet vagy profilmélységet ír elő, de ez kevés a biztonságos autózáshoz. Legalább 3 mm a javasolt nyárinál, a télire 4 mm a minimum. Ennél kisebb profilmélységgel több európai országban nyárinak minősül az egyébként M+S jellel és hópihével megjelölt, tehát téli abroncs is.

Mégis számít a kor…
Nemcsak a minta, de a kor is számít. A gyártók jelenlegi álláspontja szerint a gyártástól tízéves koráig használható egy abroncs, ezt követően elöregedik a gumi. Az információt az abroncs oldalfalán található DOT kódban találod: az utolsó négy számjegyből az első kettő a gyártás hetét, az utána következő kettő az évet jelzi, pl. 4311: a gumi 2011. 43. hetében készült.

Márkás, használt vagy új, de nóném?
Autózni sokba kerül, ennek ellenére se válassz ismeretlen nevű új vagy használt gumit. Számolj: ha elosztod az egy garnitúrán elérhető megtakarítást négy-öt éves használatra, havonta pár száz forintos különbség jön ki. Ennyit pedig biztosan megér a saját, illetve a családtagjaid biztonsága. Például ha 16 000 helyett 20 000 Ft egy gumi, megy öt telet, akkor 20 000 Ft/60 hó=333,33 forinttal olcsóbb havonta a rosszabb gumi. Nyugodtan ki lehet mondani, hogy a neves, márkás darabok többnyire jobbak az olcsóbbaknál, még ha akad is közepes áron jó gumi. De csodák nincsenek. Használt gumi helyett viszont inkább új legyen, még ha márka nélküli is. Jó megoldást jelenthet egy neves gumigyártó úgynevezett budget márkája, ilyen minden nagy gumis cégnél található.
A Vezess.hu tanácsai

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top