Buszon, metrón, villamoson utazni gyerekekkel óriási kaland, hiszen nagyon szeretik a kicsik a járműveket. Izgalmas, mozog, fényes, hangos, érdekes. Sokszor gyorsabb, olcsóbb és persze környezetkímélőbb utazási forma, mint ha autóznánk. Ám könnyen keserves küszködésbe torkollhat a kaland, ha a környezet (jelesül a BKK) nincs a segítségünkre.
Túlélőprogram kismamáknak
“Amikor Ábellel voltam terhes, a szentendrei HÉV vonalán dolgoztam, és mivel ott a peronról a kocsiba csak jó nagy lépéssel lehet felmászni, egy idő után, hogy ne rúgjam meg a térdemmel a hasamba növekedő kisbabám, sajátságos oldalazó technikával tudtam csak felkapaszkodni. Ekkor kezdtem el kapiskálni, hogy babakocsival sem lesz könnyű az élet, sőt…” – meséli Réka, az Anyawellness blog szerzője. “A kevésbé szerencsések, akik az Örs vezér terénél nem a metró oldalára születtek, kénytelenek az aluljárót használni – mondja. – Ebben az esetben körülbelül harminc-negyven lépcső le, azután fel. Mindez egy legalább tízkilós, széles babakocsival, benne egy izgő-mozgó tízkilós gyerekkel, pelenkázótáskával. Először extrém sportként gondoltam az aluljáró-átkelésre, de mivel egy idő után az egyik térdem (amelyiken a babakocsit tartottam) elkezdett fájni, és a cipelő oldalam sokszor kék-zöld foltos lett, feladtam. Ha nem akarok belerokkanni a babakocsi-cipelésbe, akkor két lehetőségem marad: vagy elkezdek keresgélni egy éppen ráérő és készséges embert, hogy segítsen felvinni a babakocsit, vagy legalább negyedórás kerülővel átkelek a 4 sávos utat átszelő zebrákon.
Ha mondjuk Budára megyünk, a Széll Kálmán téren ismét egy jó nagy sétával, lépcsőzés nélkül megúszhatom (itt mondjuk a villamossíneken és az igazán magas járdaperemeken kell átverekedni magunkat), de ha az Astoriánál szállunk le, akkor esélyem sincs az aluljáróból babakocsi-cipelés nélkül kijutni. Ez mondjuk nemcsak azért rossz, mert megszakad az ember, hanem igencsak balesetveszélyes is. Gondolom nem kell elmagyarázni, milyen az, ha egy húsz-huszonöt kilós imbolygó babakocsival egy anyuka elvét egy lépcsőt…”
Lássuk, a 4-es metró építésekor vajon gondoltak-e a kismamákra – és persze a tolókocsival, bottal közlekedőkre és idősebbekre? Mik is a legfőbb szempontok? Legyen mód elkerülni a lépcsőket: legalább mozgólépcső, de még inkább liftek (működők, és ne csak mutatóban!), a folyosók, ajtórések legyenek kellően tágasak, és lehetőleg jelöljenek ki babakocsis-tolókocsis részt a szerelvényeken és a peronokon is.
Nyitónap, Keleti pályaudvar
A Caféblog három bloggere (az anyawellness, a rejtelmek és a noitestkultura szerzője) nekivágott három babakocsival, íme a teszt eredménye: