“…azzal jött, hogy színésznő akar lenni. Meglepően jól konstruált mondatokkal fejezte ki, hogy mik a céljai, de a tekintete olyan volt, mint a megriadt őzikéé…” – emlékezett tanítványára Góthné Kertész Ella, a Vígszínház akkori kiválósága. Az alig tizenhét éves Darvas Lili 1919-ben kereste fel a Góth-házaspár jóhírű magántanodáját. Hogy mi késztette a törékeny, hatodikos gimnazistát erre a sorsdöntő lépésre, sosem adott választ.
Feltehetően nem a kamaszoknál gyakori iskolaundor miatt hagyta félbe középiskolai tanulmányait, hiszen Góthnét is meglepte a tudásszomjával: “…két esztendő alatt ennek a szép leánynak nem volt világ a világ, élet az élet, csak tanult…” Ezt olvasva lettem rá kíváncsi. Nem arra a nőre, akiről nagyjából mindent tudhatunk, hanem akit nem ismerünk. A ragyogó karrier takarásában rejtőző riadt őzikére, aki párducnak mutatja magát, hogy kiharcolja színészi elismertségét.
A szerelem bonyodalmakkal jár
Első színpadi bemutatkozása Júlia szerepében mindenkit meggyőzött arról, hogy ez a 18 éves kislány valódi őstehetség. Azonnal leszerződteti a Magyar Színház, egy év múlva rá építik a műsortervet, arra az előadásra, amiben játszik, minden jegy elkel. Itt látja meg Molnár Ferenc, az Égi és földi szerelem című darabjának próbáin, és azonnal belebolondul. Lili mindig is kedvelte az érett, sikeres férfiakat, cseppet sem zavarja, hogy a világhírű darabszerző huszonnégy évvel idősebb nála, még az sem, hogy együtt él a híres-hírhedt primadonnával, Fedák Sárival.
Tökéletesen tisztában van azzal, mit jelent számára ez a házasság: gazdagságot, a nagy író feleségének is kijáró rangot, valamint remek szerepeket. Ennek ellenére feltételeket szab a frigyüknek, hogy ne legyen kiszolgáltatva rabiátus természetű leendő férjének. Kívánsága teljesül, csakhogy Fedák bonyolítja a dolgokat, csak akkor hajlandó szakítani, ha Molnár nőül veszi. Utána persze elválnak annak rendje és módja szerint, amennyiben busás összegű végkielégítést kap, dollárban. Amíg a hosszadalmas ügy rendeződik, Molnár megírja az Üvegcipőt, a Fedák–Molnár–Darvas háromszög-históriáról. A premier után kimondják a válást, rá egy évre újra nősül, immár harmadszor. Feleségül veszi a darab Irmáját, vagyis Lilit. Adélt (Fedák megfelelőjét) Varsányi Irén játszotta, korábbi nagy szerelme.
Attól kezdve, hogy Lili átszerződik a Vígszínházhoz, kizárólag Molnár-darabokban lép színpadra. Molnár-színésznővé válik, hiszen ki tudná nála jobban hozni azt a különleges atmoszférájú molnári világot, melynek részese, szereplője, múzsája és színpadi megjelenítője egy személyben. Ennek köszönhetően többet játszik külföldön, mint itthon. Miután kifogástalanul beszél németül – angolul is, ennek majd Amerikában látja hasznát –, ünnepelt színésznője Max Reinhardt bécsi és berlini színházainak.
A párduclány és az öregedő Liliom
Házasságuk mindennek nevezhető, csak szokványosnak nem. Lilinél nem jönnek be a molnári-pofozós trükkök. Emiatt vált el az első feleség, Vészi Margit. Zsazsa kontra, rekontra osztott és kiosztott: élvezettel püfölték egymást Molnárral. Lilinek több esze volt annál, hogy elváljon, a verekedés nem egyezett a stílusával. Amikor a férje először akarta megütni, felkapott egy jókora bronz gyertyatartót: “Feri, ha hozzám nyúlsz, úgy váglak fejbe, hogy a mentők visznek el!”. Ez hatott. Még mielőtt összeházasodtak volna, rákaptak a levélváltásra. Molnár imádta Lilit és ilyeneket írt neki: “…Én egy ilyen párduccal akarok élni,mint te…” Később kevesebbel is beérte: “Minden évben egyszer egy hétig én vagyok a te érzéki szerelmed.” Ház ez igazán nem olyan “hű de nagy” kívánság, amit a bájos ifjú párduc ne teljesíthetett volna.
Házasságkötésük után nem költöztek össze, de gyakran találkozgattak, felkeresték Európa legszebb tájait, ugyanabban a luxushotelben laktak, együtt készültek a Molnár-darabok előadására, de később ritkultak a közös együttlétek. Külön utakon jártak, viszont rendszeresen leveleztek. Banyu – Molnár így írta alá leveleit – mindenhonnan és mindenről részletesen beszámolt az ő Minyuszkájának. Soraiból pajkos bizalmasság árad, mintha régi barátok lennének.
1938- ban Lili Los Angelesbe utazik, a Marie Baskirtsheff című osztrák filmjének amerikai bemutatójára. Kint is marad. Aggasztják az Európából érkező hírek Hitler hatalomátvételéről, telefonon hívja a férjét, hogy mielőbb jöjjön utána, de az halogatja az utazást. Végül mégis hajóra száll, 1940. január 12-én, 62. születésnapján érkezik New Yorkba. Beköltözik, jobban mondva bezárkózik lakosztályába, a Plaza Hotel nyolcadik emeletére. Lili a közelében lakik, nem egyedül: Hans Járayval, a jóképű bécsi filmsztárral. Ebédelni nélküle szoktak, hármasban: az író, a felesége és a szeretője, Bartha Vanda, hivatalos minőségben a titkárnője. Vanda öngyilkosságát nem sokkal élte túl Molnár Ferenc sem. 1952-ben hunyt el, sírkövére ezt vésette a felesége: “Te csak most aludjál, Liliom.”
Az öreg hölgy látogatása
Lili Amerikában is feltalálja magát. Játszik a Broadway színpadán, televíziós játékokban, sorozatokban, két mozifilmben. Többnyire grófnőket vagy mosónőket. 1959-ben, huszonkét évvel az emigrációja után hazalátogat, a Margitszigeti Nagyszállóban lakik: “Ez a szálló pont olyan, mint 22 éve – nyilatkozta a sajtónak –, a városban már eltévedtem. Taxin bejártam a régi helyeket. Megálltam a Zsigmond utca 20. szám előtt, ott fent lakott valamikor Feri. Tudom, milyen kitűnő színésznő Tolnay Klári. Utolsó pesti fellépésem a Delilában volt, ő is játszott benne.”
1969-ben ismét visszatér, Molnár Ferenc Olympiájában vendégszerepel a Madách Színházban. Horváth Ádám rendező, Molnár Ferenc unokája több tévéfilmet készít vele, Makk Károly Szerelem című filmjében Déry Tibor anyját alakítja, egy emlékeit kutató, élettel-halállal viaskodó öregasszonyt – hatalmas hazai és nemzetközi sikerrel. “Megjött Darvas Lili Amerikából – mesél mostohanagyanyjáról Tamperdü című remek kötetében Sárközi Mátyás, Molnár Ferenc Londonban élő író unokája. – Az IBUSZ küldött érte egy luxusautót a reptérre, a sofőr útközben kedvesen magyarázta neki a látványosságokat. A szigeti nyári színpadnál például így: “Itt talán még szerepel egy-két öreg színész a művésznő idejéből.”
Jót nevetett rajta, talán a férjére gondolt, aki azt mondta a barátainak, amikor a kettőjük közti nagy korkülönbséggel ugratták: “Száz év múlva Lili százhuszonnégy éves lesz, én száznegyvennyolc, a korkülönbség alig fog látszani.” Darvas Lili 1974-ben hunyt el, New York-i lakásában, 72 éves korában. Férjétől nem messze, de külön sírban nyugszik, mégis elválaszthatatlanok egymástól. Lili megvalósította céljait: híres Molnár-színésznő lett, és független nő maradt egész életében, sőt azon túl is.
Cikkünk az e heti Nők Lapjában jelent meg. További cikkeink az aktuális számból: |