A világ első programozója egy nő volt
A technika világára férfidominancia a jellemző, az Egyesült Államokban a tudomány, a technika, a mérnöki vagy matematikai területek mindössze 25 százaléka a női munkaerő. Ám a Szilícium-völgy uraságai sokat köszönhetnek egy 19. századi tudományos számítástechnikai gondolkodónak, Ada Byronnak, Lovelace grófnőjének, vagy ahogyan nevezik még, Ada Lovelace-nek.
Ada Lovelace szorosan együttműködött Charles Babbage-val, akit a komputerek atyjaként tartanak számon – ő írta az első számítógép-kódoló algoritmust. Lovelace leírást készített a Babbage által tervezett első mechanikai számítógéphez, az analitikai számolóműhöz.
De nem Lovelace volt az egyetlen női úttörője a komputertechnológiának.
A második világháborúban hat matematikusnő vett részt a világ első teljesen elektronikus számítógépének programozásában.
A nők kiemelkedő szerepet játszottak a programozásban a 40-es és 50-es években, ám sajnos a számuk lecsökkent, mikor az iparág a hatvanas évektől elsősorban férfiakat kezdett el foglalkoztatni.
A nők főztek először sört
Manapság a nők kevesebb, mint 1 százalékát foglalkoztatják a sörgyártásban. De az ókori egyiptomi hieroglifákból kiderül, hogy nők voltak a sörfőzés eredeti mesterei – ami akkor még nőies, házias feladat volt, és utána még évszázadokon át az is maradt. A középkorban egyenesen szaktekintélyei voltak a sörkészítésnek a nők, sokan így keresték meg zsebpénzüket. A 17. századi iparosodással nagyszabású gyáriparrá vált, a gyárak pedig munkahelyeket teremtettek – elsősorban a férfiaknak.
Az Egyesült Államokban 1916 és 1923 között több női filmkészítő volt, mint férfi
A nők már évtizedek óta túlerőben vannak a filmiparban, mégis, a némafilm megjelenése után a filmkészítés volt a leginkább nőbarát terület. Nők százai dolgoztak íróként, rendezőként, producerként, szerkesztőként a XX. század elején, sokuk történeteit azonban csak nemrégiben fedezte fel egy harvardi professzor, Jane Gaines.
A professzor megállapította, hogy 1916 és 1923 között a nők uralták a filmipart, és gyakorlatilag nagyobb befolyással bírtak e területen, mint bármely más amerikai ágazatban. 1923-ban több független stúdiónak is női vezetője és tulajdonosa volt, ám a filmipar centralizálásával létrejött néhány erősebb férfitulajdonú cég, a nők pedig lassan kiszorultak a munkahelyekről. Mindeközben több történetíró is figyelmen kívül hagyta a női filmeket és eredményeiket, így sok-sok befolyásos és tehetséges nő feledésbe merült.
A teljes összeállítást még több érdekességgel a Girl Power blogon találod!