A Gfk készített kutatás a Providentnek, amiből kiderült, hogy:
- megkérdezett középiskolások közel egyharmada nem ismer olyan pénzügyi alapfogalmakat, mint a törlesztő részlet, futamidő vagy a THM
- középiskola vége felé 57 százalékuk volt képes helyesen kamatot számolni
- az inflációval kapcsolatos kérdésre 43 százalékuk tudott jól válaszolni
- a diákok 64%-a tudja, mi a kamat, és 50%-a tudta a részvény pontos meghatározását
- megkérdezettek csupán 31 százaléka adott jó választ a pénzügyi kompetenciát mérő kérdések legalább felére
- a diákok 80 százaléka tovább akart tanulni
- az első állásuknál (egyetem vagy főiskola után) a legfontosabb szempont a fizetés összege lesz.
- átlagosan 235 ezer forint nettó kezdőfizetést tartanak elfogadhatónak, de 375 ezerrel lennének boldogok (Magyarországon 159 ezer forint az átlagos nettó bér)
- diákok 80%-a képzeli el magát vezetőkén, és 67% dolgozna vállalkozóként
- a diákok 48 százaléka semmilyen hitelt nem venne fel
(forrás: Index)
Gábor 16 éves gimnazista, akinek van véleménye a kutatásról. Ajánljunk a felnőtteknek.
Szerintem a magyar diákok nagy része nincs tisztában a pénz fogalmával. Álomvilágban élnek, és a filmek meg az internet alapján próbálják megfogalmazni magukban a felnőtt életet. Diákként felmerül bennem a kérdés, hogy ez miért olyan meglepő, ha egyáltalán nincs benne a tananyagban pénzügyi ismeretterjesztés, a sok “nélkülözhetetlen” tantárgy mellett, amelyeknek érettségi után egy töredékének a töredéke marad meg bennünk? Egy másik felmérés szerint, az iskoláknak csak tizedében oktatnak pénzügyi tárgyakat. A pénz alapfogalma hiányzik a magyar diákok túlnyomó részéből. Arról nem beszélve, hogy a hivatali ügyintézésekről sem esik szó a 4 éves “életünket megalapozó” gimnáziumban/szakközépiskolában. Ez így rendben van?
Evidens, hogy akit érdekel, az önállóan, autodidakta módon tanulni fogja ezeket az ismereteket, de kevés diákot foglalkoztat a pénz alapfogalma. Vagy úgy egyáltalán a saját jövője, az iskolai túlhajtás és stressz mellett. Egy-két életre tényleg felkészítő – legalább alapismereteket nyújtó – tantárgy igazán nagyszerű lenne a túlnyomórészt jelentéktelen készségtárgyak helyett. Öt tesióra az egészség Mekkája…
De imádunk titeket, felnőtteket! Aztán senki sem alszik rendesen, mert 8-9 óránk van egy nap, majd hazamegyünk és tanulunk tovább. Bocsánat, hogy közben esetleg a jövőnket is alapozni akarjuk (mert azér, van olyan, akit érdekel), és nem akarunk tudatlanok lenni a pénzügyekkel kapcsolatban például.
Olvass még magyar diákokról:
- “Csőd a magyar oktatás” – egy 16 éves diák vallomása
- A 18 éves magyar diáklány mindenkin túltett vitázásban
- Magyar diáklány a követendő példa a brit iskolákban
- PISA-teszt: botrányos eredményt produkáltak a magyar diákok