Mark Zuckerberg cégét már számtalanszor elővették, mivel a Facebook korábban többször is úgy vezetett be új funkciókat, illetve úgy vizsgálta algoritmusának működését, hogy erről a felhasználókat egyáltalán nem, vagy csak utólag értesítette. Persze fontos, hogy aki regisztrált a közösségi oldalra, elfogadta a felhasználási feltételeket, amelyek jellemzően lehetővé teszik, hogy az oldal üzemeltetői – kis túlzással – azt csináljanak az adataikkal, amit csak akarnak. Most ráadásul még csak nem is a felhasználók információival játszottak, hanem az idegeikkel.
Fagyós hangulatban
A Facebookot világszerte több mint egymilliárd ember használja. A The Information blog riportere, Amir Efrati nemrég azonban arról értesült, hogy az üzemeltetők véletlenszerűen kiválasztott felhasználók számára akár órákra is elérhetetlenné tette az oldalt, amelyen keresztül emberek milliói tartják a kapcsolatot barátaikkal, családtagjaikkal és ismerőseikkel. Az újságíró gyanúja szerint ezzel a lépéssel Zuckerbergék arra készülnek, hogy mi történne, ha a Google kivezetné az androidos okostelefonokat kiszolgáló Play Store-ból a Facebook alkalmazást.
Bár erre egyelőre nem utalnak hírek, tény, hogy a Facebook már most is komoly konkurenciát jelent a keresőcégnek (nem beszélve az online hirdetési piacról), ezért egy ilyen lépés egyáltalán nem elképzelhetetlen. Zuckerbergék azt tesztelték, hogy mennyire lojálisak a felhasználóik, ha egy nem működő vagy rosszul üzemelő alkalmazással van dolguk. Ezért egyes androidos felhasználókkal olyan Facebook-appot töltettek le, amely szándékosan összeomlott, többször, egymás után, órákon át elérhetetlenné téve a közösségi hálózatot a “szerencsés nyertesek számára”.
Olyan nincs, hogy nincs Facebook!
A vizsgálat során arra voltak kíváncsiak, hogy vajon mennyi ideig próbálkoznak a felhasználók, mielőtt hátat fordítanának a Facebooknak. A válasz aggasztó: bármit elviselünk, ha imádott lájkjainkról van szó. A kísérlet során ugyanis nem sikerült elérni azt az ingerküszöböt, amikor a felhasználók már nem próbálkoznak többet a Facebookra való belépéssel, függetlenül attól, hányszor fagyott le a kezükben az alkalmazás.
Ami még aggasztó, hogy erre a kísérletre egyébként még évekkel ezelőtt került sor, azonban a vállalat semmiféle közleményt nem adott ki ezzel kapcsolatban, a mostani értesülések mind Efrati oknyomozói munkásságának eredményei. Legutóbb 2014-ben derült fény hasonlóra, amikor a Facebook algoritmusának állítgatásával azt nézte, hogyan befolyásolja a felhasználók hangulatát, ha folyamatosan csak szomorú híreket vagy fotókat látnak.
“Ehhez joguk van, ez olyan, mint amikor egy bevásárlóközpont lezárja a parkolóját, mert azt akarja vizsgálni, hogy milyen hatással van ez az eladásokra” – mondta a The Verge-nek nyilatkozva JJ Maxwell, a Facebook korábbi adatelemzője.
Tény, hogy, amit a Facebook tett, nem nevezhető illegálisnak (hiszen a felhasználók elfogadták a felhasználás feltételeit). Kérdés, hogy etikusnak mennyire tekinthető, főleg egy olyan vállalat esetében, amely küldetésének tekinti, hogy összekösse az embereket.
További cikkek a Facebookról az NLCafén:
- Óvatosan a Facebook legújabb hülyeségével!
- Eltűnt a Facebook
- 8 brutálisan őszinte Facebook-értesítés, amelynek léteznie kellene