Néhány pont a miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt leveléből:
|
Miskolcon már vannak tervek
“A következő lépés az lesz, hogy újabb levelet írunk – mondja Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára. – Ezt már személyesen a miniszter úrnak, államtitkár asszonynak és a KLIK-nek címezzük, és kibővítve azokkal az aláírókkal, akik csatlakoztak eddig a nyílt levelünkhöz. A számuk percről percre nő, mire borítékba kerül a levél, addig biztosan elérjük a 10 ezres számot. A levelünkre pedig választ várunk!”
Az Országos Közalkalmazotti Tanács lehetne az az országos fórum, amelyik le tud majd ülni és érdemben tárgyalni a munkáltatóval, azaz a KLIK-kel. Pilz Olivér szerint a mögöttük álló tömeg miatt érdemi válasz érkezik majd a levelükre. Azt remélik, ha a szakmai szervezetekkel megindulnak a tárgyalások, akkor előbb-utóbb változások lesznek.
“Sürgősen csökkenteni kell a tananyag mennyiségét és az óraszámot a diákoknál, ez a legfontosabb, és csökkenteni kell a tanárok terheit is. Ma reggelre egyébként rengeteg szalag került az iskola kerítésére, ezzel fejezik ki sokan a szolidaritásukat a kitűzött célok és a kezdeményezés mellett.”
“Ha kell, kimegyünk az utcára, ha kell, sztrájkolunk és nem tanítunk, mert valamit tenni kell”
A Teleki Blanka Gimnázium (ez a budapesti gimnázium is csatlakozott a miskolci kezdeményezéshez) igazgatóját, Pukli Istvánt kérdeztük, hogy mire számítanak és milyen lépéseket tesznek a közeljövőben azért, hogy érdemben változzon a pedagógusok helyzete.
“A végsőkig elmegyünk, ez így már nem maradhat. Ha kell, kimegyünk az utcára, ha kell, sztrájkolunk és nem tanítunk, mert valamit tenni kell. A cél nemes, én tényleg hiszek abban, hogy változtatni kell! Ebbe a rendszerbe már nem lehet belesimulni – mondja Pukli István igazgató. – Én hittem abban, hogy jó lesz, ha az iskolák állami fenntartás alá kerülnek, mert azt gondoltam, hogy jobb gazdája lesz az iskoláknak, mint az önkormányzatok, és egyszerűbb, átláthatóbb lesz a rendszer. Épp ellenkezőleg történt, a működtetés (karbantartás, állagmegóvás, takarítás, portaszolgálat, gondnoki teendők) a legtöbb helyen az önkormányzatoknál maradt, a KLIK pedig a fenntartásért felel. Rengeteg plusz szereplő lépett be a rendszerbe, minden nehézkesebb és átláthatatlanabb lett, mint volt. Mondjuk, egy igazgató nem bocsáthat el egy kollégát, ha az nem végzi megfelelően a munkáját, mert erre neki nincs, csak a KLIK elnökének van jogköre. Testnevelő, matematika szakos tanár már szinte nincs a pályán, lehetetlen találni, és egyre több lesz a pályaelhagyó a jelenlegi viszonyok miatt.”
Az alulról jövő kezdeményezésekben hiszek, vagyis a miskolci Herman Ottó Gimnázium elképzelései alapján az iskolák közalkalmazotti tanácsaiból kell létrehozni egy országos szervezetet, akik valódi érdekegyeztetést tudnának kezdeményezni a KLIK-kel.
Emellett fontos lenne, hogy a kormányzat a szakmai szervezetekkel szóba álljon érdemben, például a Magyartanárok Egyesületével, a Történelemtanárok Egyletével stb. Szolidárisak vagyunk az egészségügyben dolgozókkal, akik hasonló helyzetben vannak, mint a tanárok. Össze kell fognunk. Arra a kérdésre, vajon elképzelhető-e egy nagy közös tüntetés, a válasz: igen.”
“Mindenkinek meg kell értenie, hogy tényleg a gyermekeink jövője a tét”
A tanárok erőn felül teljesítenek nap mint nap, rengeteg az óraszám, az adminisztráció, miközben a 21. században arra kéne nevelni a gyerekeket, hogy gondolkozzanak, érveljenek, eligazodjanak az információhalmazban.
“Ma egy átlagos tanár heti 60 órát dolgozik, hogy lelkiismeretesen ellássa a munkáját. Ez napi 12 óra munkát jelent, nem kevesebbet. Mivel a gyerekek a legtöbb időt az iskolában, a tanárokkal töltik, jó lenne, ha ezt a lehető legjobb színvonalon, legjobb kedvvel, értelmesen tennék” – mondja az igazgató, aki egyetért abban, hogy sokszor a közvélemény sem áll a pedagógusok mellett, csak legyintenek az emberek, a nyári szünetekre gondolnak, meg arra, hogy délben már hazamennek a tanárok, pedig ez nem így van.
“Nemcsak a tanárok túlterheltek, de a gyerekek is, az ő terheiken is változtatni kell, mert így az oktatás színvonala nem emelkedik, hanem csökken. Egyébként pedig ha Magyarországon akarjuk őket tartani, akkor perspektívát is kellene nekik adnunk. A legtöbb pedagógus hasonlóan gondolkozik, és a végsőkig elszántak. Nincs miért félnünk. Mindenkinek meg kell értenie, hogy tényleg a gyermekeink jövője a tét.”
“Kritikán aluliak a tankönyvek, amiből tanítani kell, nem lehet már választani”“Harminc éve tanítok, de ennyire még sosem volt rossz a helyzet – meséli a főváros egyik vezető gimnáziumának a tanára. – A fizetésünk 20 éve is kevés volt, de én mindig tanítottam délutánonként, a feleségem is pedagógus, ő nyelvtanárként szintén órákat adott, tehát a megélhetésünket megoldottuk pluszmunkákkal. Mivel imádtunk tanítani, ezért fel sem merült, hogy váltsunk. Most már annyira rossz a helyzet, hogy utálok bemenni az iskolába. Egész nap csak adminisztrálok, fejetlenség van, csak a tanításra és a gyerekekre nem marad kellő idő, figyelem. A kollégák fáradtak, fásultak, rosszkedvűek. Kritikán aluliak a tankönyvek, amiből tanítani kell, nem lehet már választani. Így nemcsak nekünk rossz, de a diákoknak is borzasztó. Én már semmin nem lepődöm meg, és bármire kész vagyok, hogy ez megváltozzon. Már az sem zavar, ha elveszítem a munkám, sok kollégám is ezt érzi.” A www.tanitanek.com-on is hasonló kommenteket írnak azok, akik egyetértenek a Herman Ottó Gimnázium nyílt levelével. Néhány hozzászólás onnan:
|
Még több az iskolákról:
- Egy iskola, ahol nincsenek tantárgyak, és nem kell magolni – nagy dobásra készül a Prezi-alapító
- Néhány iskolában már állva tanulnak a gyerekek
- Kilencosztályos iskola: indulhat az érdemi vita!