Kőváry Zoltán pszichológus, az ELTE munkatársa jelezte a svájci Hogrefe Verlag forgalmazónak, hogy a H&M divatcég egy pulóveréhez a Rorschach-teszt egyik ábráját használta fel – írja az Index. A H&M az egész világon bevonja a terméket.
A teszt ábrái jogvédelem alatt állnak, csak az engedélyezett kezelések során használhatóak. A teszt lényege, hogy a szimmetrikus, absztrakt ábrákban különböző dolgokat láthatnak meg a páciensek, emiatt nem szerencsés, hogy az ábrák széles körben elterjedjenek, ezzel pedig egy közösség által elfogadott jelentés társuljon egy ábrához. Ebben az esetben a kezelő pszichoterapeuta nem tudná megállapítani, hogy a vizsgált személy milyen személyiségjegyekkel, motivációval, érzelmi és kognitív tulajdonságokkal bír.
A Rorschach-teszt azonban önmagában nem alkalmas egy személy feltérképezésére, számos más eljárás mellett alkalmazzák, személyenként 10-10 képet mutatnak meg. Amikor 2009-ben a kanadai dr. James Heilman feltöltötte a teszt ábráit a Wikipédiára, értelmezési javaslatokkal együtt, a szakma kritikával illette.