A Civil Közoktatási Platform három szakmacsoportot alakított ki megalakulásakor. Immáron a legégetőbb problémákra keresik és várják a megoldást. A pedagógusok azonnal intézkedéseket kérnek az oktatási tárcától, követeléseiket 12 pontban fogalmazták meg.
1. pont: halasszák el az érettségire vonatkozó módosításokat
A jövő évi érettségire vonatkozó változtatások a diákokat hátrányos helyzetbe hozza, hiszen eddig több tantárgyból is egészen más vizsgakövetelményekre készültek. A pedagógusok úgy gondolják, “mindenkinek joga van a tanultak alapján letenni az érettségit“, amelyhez egyenlő feltételeket kell biztosítani.
2. pont: mindenki szerezhessen középfokú végzettséget
Minden változtatást azonnal függesszenek fel a középfokú szakképzési rendszerben. Biztosítsák, hogy a diákok szükség szerint iskolatípust válthassanak annak érdekében, hogy a képzést követően érettségi bizonyítványt szerezhessenek.
3. pont: csökkentsék a tanulók terheit
A pedagógusok beszüntetnék a délután 4 óráig tartó kötelező iskolában tartózkodást, a délutáni foglalkozásokat a diákok számára választható, illetve fejlesztő célú programokká alakítanák át. Követelik, hogy a mindennapos testnevelési órák számát csökkentsék heti ötről háromra, és szüntessék meg a kötelezően előírt erkölcs- és hittanórákat, amelyeket igény szerint délutáni szakkörökben tartanának meg.
4. pont: kármentő intézkedések a különleges bánásmódot igénylő gyerekeknek
Követelik, hogy a szülők, a pedagógusok és az érintett szakemberek bevonásával azonnal kezdjék meg a sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók integrált oktatásának átfogó, az akadályokra, nehézségekre koncentráló felmérését. Gondoskodjanak a szakemberhiány megoldásáról.
5. pont: a roma gyerekek szegregációját szüntessék meg
Követelik az azonnali intézkedéseket a roma tanulók növekvő szegregációjának visszaszorítása, a diszkrimináció minden formájának hatékony tilalma érdekében. Egyúttal a kormány vonja vissza az oktatási szegregációt a nemzetiségi oktatásban és az egyházi intézményekben lehetővé tevő jogszabály-módosításokat is.
6. pont: követelik a tankönyvválasztás szabadságát
Állítsák vissza a szabad tankönyvválasztás lehetőségét, és egyben azt követelik, hogy a KLIK hagyjon fel a “kötelezően választandó tankönyvlista” gyakorlatával.
7. pont: függesszék fel a pedagógusi minősítőrendszert
Függesszék fel és vizsgálják felül a pedagógus életpályához kapcsolódó minősítés és a pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszerét. A rendszer nem alkalmazható, amíg azon a szükséges változtatásokat nem teszik meg.
8. pont: foglalkoztassák a nyugdíjas pedagógusokat
Teremtsék meg a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásának jogszabályi kereteit. Szüntessék meg az iskolákban a létszámstopot, amely egyes területeken máris szaktanárhiányt okozott.
9. pont: csökkentsék a pedagógusok kötelező óraszámát
Rögzítsék a pedagógusok kötelező óraszámát 22 órában, egyúttal töröljék el az ezen felüli kötött munkaidőt. A pedagógusok intézményben való benntartózkodásáról az intézmény vezetője dönthessen.
10. pont: teremtsék meg az oktatás finanszírozását
A pedagógusok követelik az oktatásfinanszírozás alapvető forrásainak biztosítását, egyben a nem pedagógus végzettségű, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő kollégák bérének jelentős emelését.
11. pont: elvárják az oktatással összefüggő őszinte kommunikációt
A pedagógusok elvárják az oktatással kapcsolatos “őszinte és nyilvános kommunikációt”, amely azt jelenti, a kormány hagyjon fel a hangulatkeltő, folyamatosan csupán a fizetésemelésekről szóló “manipulációval”.
12. pont: dolgozzanak ki új alapokra épített közoktatási rendszert
A Civil Oktatási Platform utolsó pontjában követeli, helyezzék új alapokra a közoktatási rendszert, dolgozzanak ki új köznevelési törvényt, amely az eddig elért eredményeken alapul, és amely biztosítja “az élményszerű tanulást, a befogadó, esélyteremtő óvoda, iskola és a XXI. század kihívásainak megfelelő tudást” – tudta meg a hvg.hu.