2001-ben vezette be az Oktatási Hivatal az országos kompetenciamérést, amely során az általános iskolák hatodikos, nyolcadikos és a középiskolák tizedikes diákjai tudását mérik. A feladatlapokat minden év májusában töltik ki a diákok, idén több mint 266 ezren vesznek részt a felmérésben.
Május 25-én, szerdán a diákok a szokásos tanórák helyett a kompetenciamérésére szolgáló teszteket töltik ki. A hatodik évfolyamon 91.029, a 8. évfolyamon 88.459, míg a 10. évfolyamon 87.074 diák vesz részt a felmérésben.
A mérések elsődleges célja a tanulók szövegértésének és problémamegoldó képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése, amelyen a korábbi évek adatai szerint minden tizedik diák rosszul teljesít. Az Oktatási Hivatal a feladatlapok kérdéseit szándékosan úgy állítja össze, hogy azok megoldása gondolkodást igényeljen, egyáltalán nem cél az, hogy a diákok könnyen meg tudják oldani. A jobb képességű és a gyengébben teljesítő diákok is ugyanazt a tesztet töltik ki, így biztosan lesznek, akik úgy érzik, hogy a feladatok nagyon nehezek voltak, míg mások szerint ennek épp az ellenkezője igaz.
A kompetenciamérés kitöltéséhez tanulói kérdőív is kapcsolódik, amelyben a diákok szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes. A kérdőívbe többek között olyan kérdések kerültek, mint: melyik a diákok kedvenc tantárgya, vagy milyen gyakran járnak könyvtárba, de a családi háttérről is informálódnak.
A tanulói kérdőív kérdéseire adott válaszokat a szülők és a diákok hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti. A kitöltött tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is felhívta az iskolák figyelmét.