Hogy lettél fegyvermester? Gondolom, mindenki ezt kérdezi tőled…
Sokszor megkérdezik, de a válasz hosszú… Garfikusként dolgoztam filmekben, és jött egy felkérés, amiben ezzel kellett volna foglalkoznom. Azt hihetné az ember, hogy bárki tud kardot forgatni, vagy beszerezni, de ez nem egészen így van, és akkor jöttem rá én is, hogy mennyi mindent kell tudni ahhoz, hogy jól és biztonságosan elvégezd ezt a munkát. Viszont nagyon érdekelt, és elhatároztam, hogy kitanulom. Kimentem Angliába egy fegyvermesterhez, ott tanultam meg a szakmát és a trükköket, de aztán elvégeztem a fegyverműszerész képzést itthon, ami két év, majd utána a vadászpuskaműves képzést is, ami szintén két év. Közben persze dolgoztam is, így aztán egyre többet és többet tudtam és tanultam menet közben.
Mi a dolga a fegyvermesternek egy filmben?
Hú, ez is hosszú, de megpróbálom elmagyarázni neked. Először a díszlettervező és a rendező megmondja, lerajzolja, hogy milyen fegyvert is szeretne. Ez hideg- vagy szálfegyvereknél érdekes elsősorban. Ja, a hideg fegyverek azok a kardok, tőrök, nyilak stb, szóval mindaz, ami nem tűzfegyver. gondolj csak a Trója című filmre. Nekem meg kell mondanom, hogy az adott történelmi korban ez egyáltalán volt-e, hogyan nézett ki, majd el kell készítenem a Hero vagy magyarul a főhős változatot ebből. Ez az, ami a főhősé. A negatív és pozitív hősök fegyvereit mindig meg kell különböztetni, ki kell emelni a többi karakter fegyvereiből, ezt általában különleges dekorációval, díszes vésetekkel, marásokkal, többfajta anyag, például nemesfémek használatával érjük el. Ennek a vívó változata alumínium, ezzel vív a főhős, és a dublőre vagy a kaszkadőrök egy-egy csatajelenetben, de elkészítjük ebből a gumiváltozatot is, ha erre szükség van.
A tűzfegyvereket is meg kell csinálni? Vagy azt megveszed?
Is-is, de azért elég sok mindent meg lehet vásárolni manapság. Természetesen ahhoz, hogy valaki fegyvert vegyen, rengeteg engedély kell, szóval nagyon szigorúan van szabályozva. Van egy műhelyem, ahol megvannak azok a szerszámok, amik kellenek a fegyverkészítéshez, a finommunka viszont mindig kézzel készül.
Mindezt sok egyeztetés előzi meg a rendezővel és a díszlettervezővel és elég sok háttérmunka, mire pontosan tudom, hogy az adott filmben az adott korra jellemzően a fegyver milyen is legyen. Ez nem panasz, mert szeretem csinálni, a tervezést különösen. Ha elkészül a mesterdarab (Hero változat), akkor öntőforma is készül, és megcsináljuk a gumiváltozatot is, amihez Angliából szoktam alapanyagot rendelni.
Jellemzően külföldi produkcióknak dolgozol, sokszor hollywoodi filmekben. Miért téged keresnek?
Talán azért, mert mindig 100 százalékosan végzem el a munkámat. Fontos a nyelvtudás is, a kockázatelemzés. Ez egy nagyon veszélyes szakma, nagyon komoly biztonsági előírásokat kell betartani ahhoz, hogy ne legyen baleset. És én mindig, mindenkivel szigorú vagyok, aki ezt nem veszi komolyan vagy tudomásul, azt nem engedem, hogy fegyvert használjon a díszletben. Akkor marad a gumiváltozat vagy a játékfegyver, és trükkben teszik élethűvé a jelenetet.
Volt már erre példa? Kivel?
Nagyon sokszor, de nem mondok neveket, mert az nem lenne tisztességes. Pozitív példát azonban említek: Morgan Freeman, aki rengetegszer lőtt már a filmjeiben, valószínűleg rengetegszer túlesett ilyen képzésen, mégis, amikor elkezdtem kérdezgetni a betanításon, akkor lelkiismeretesen figyelt és gyakorolt. Azt mondta, hogy ezért jött ide, fő a biztonság, és tényleg mindent megcsinált. Nagyon jó volt vele dolgozni!
Betanítás is van?
Persze, tűzfegyverek használatánál lőtérre megyünk, kardozásnál terepen gyakorolunk. Meg kell tanulni a mozdulatokat, a fegyver fogását, a használatát, a lövést. Ez mind-mind idő, amit nem szabad és nem is lehet megspórolni. Az a jó színész vagy kaszkadőr, aki kérdez, mert a lehető legélethűbben akarja megcsinálni a jelenetet. Másképp mozog egy gengszter és másképpen egy kiképzett katona. Mindezt nem elég nekem tudnom, de meg kell tanítanom a szereplőknek is, mert akkor lesz jó a film. Ezen kívül rengeteget kell utaznom, hiszen a forgatások a világ legkülönbözőbb pontjain vannak.
Mondj pár olyan filmet, amit az olvasók is ismerhetnek, amiben dolgoztál!
A The Eagle, azaz a Sas című film, a Vaksötét, ami most megy a mozikban, a Coldest City Charlize Theronnal, az Inferno Tom Hanksszel, vagy a Maigret sorozat Rowan Atkinsonnal, a Vér és Méz Földjén Angelina Jolie-val. De legyenek magyar filmek is benne, mondjuk az Argo2 és az Aranyélet, Haction vagy a Felesleges ember.
Milyen filmekben dolgozol a legszívesebben?
Ott, ahol mindenki a lehető legjobban akarja elvégezni a munkáját, sokat kérdeznek, figyelnek minden apró részletre, velük szívesen dolgozom. A lényeg, hogy egy profi, jól megcsinált film legyen a végeredmény.
Még több filmekről:
- 70 éves lett a fekete ruhás ember- Tommy Lee Jones
- Bridget Jones visszatért, és jobb, mint valaha
- “A második évad a pokolra szállásról szól” – Az Aranyélet forgatásán jártunk