Az elektromobilitás terjedésének felgyorsítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) már javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hozzanak olyan szabályozást, amely szerint Budapesten csak zéró emissziós gépkocsival lehet taxizni. A taxisoknak bizonyos türelmi időt követően le kell cserélniük az autójukat elektromos hajtásúra vagy vissza kell adniuk engedélyüket.
Az egyik javaslat szerint 2020-tól már csak elektromos autókra adnák ki az engedélyeket, 2023-tól pedig a teljes meglévő autóállományt le kell cserélni. Aki nem teljesíti a feltételt, visszavonják taxis engedélyét.
A főpolgármesteri hivatal szerint a taxisok maguk is lecserélnék autóikat a korszerű és jóval olcsóbban üzemeltethető elektromos autókra. Az elkövetkező három évben 1100 töltőpontot alakítanak ki Budapesten, amelyek ugyanakkor elsősorban a lakossági igényeket szolgálnák ki, a taxisoknak saját telephelyükön kell megoldaniuk az akkumulátorok töltését.
A Napi.hu úgy tudja, az elektromos taxik lehetősége akkor merült fel, amikor Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes átadta a Főtaxi reptéri töltőpontját.
A taxis cégeket egyelőre nem tájékoztatták a változtatásról, arról csak a médiából szereztek tudomást. A taxisok nem örülnek az átalakításnak, ugyanis az elektromos autókkal töltésenként legfeljebb 250 kilométert lehet autózni, ráadásul ezek az autók most még nagyon drágák. A taxisok egyelőre várnak a minisztériumi egyeztetésre.
Frissítve az NGM közleményével:
A Nemzetgazdasági Minisztérium semmilyen konkrét tiltás bevezetését nem javasolta a Fővárosi Önkormányzatnak azzal kapcsolatban, hogy Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni. A tárca véleménye szerint a teljes taxiállomány rövidtávú lecserélése elektromos autókra jelenleg nem reális lehetőség.
Az NGM kiemelten támogatja az elektromobilitás elterjedését, ezzel együtt a az elektromos taxik térnyerését is. Ennek a törekvésnek ad hangsúlyt a tárca és a Főváros között létrejött elektromobilitási együttműködési megállapodás is. Aminisztérium ebben semmilyen konkrét tiltás bevezetését nem javasolta a Fővárosi Önkormányzatnak, különös tekintettel arra, hogy az elektromobilitás elterjedését célzó intézkedések fókuszában a korlátozás helyett mindig az ösztönzés állt.
A Nemzetgazdasági Minisztérium már több éve dolgozik az elektromos közlekedés fejlődését szolgáló szabályozási és támogatási környezet kialakításán. A Jedlik Ányos terv tartalmazza azokat a lépéseket, direkt és indirekt ösztönző eszközöket és szabályozási feladatokat, amelyek az elektromos közlekedés elterjedéséhez szükségesek. A kormány a korábban a tisztán elektromos hajtású személy- és kishaszon gépjárművek beszerzésének támogatására biztosított 2 milliárd forintos keretet a közeljövőben további 3 milliárd forinttal megemeli, amellyel így már nagyjából 3400 jármű vásárlását segíti. Ezen a pályázaton természetesen személyszállító kisiparosok is indulhatnak.