Szeptember 19-én tesztjelleggel elindul a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM), ami a túlterhelt gépjárműveket hivatott kiszűrni a forgalomból. Hogy kiket érint a TSM, az a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) által szervezett konferencián derült ki.
A NiT tájékoztatóján elhangzottak alapján kijelenthető, hogy a személyautókat – 3500 kilogramm alatt – nem méri a TSM, egész pontosan csak 20 tonna felett indul be a rendszer.
Ezeken a helyeken mérik a járművek súlyát
- a TSM rendszer kizárólag azokra a tehergépjárművekre és autóbuszokra fókuszál, amelyek mért adatai meghaladják a forgalmi engedélyben és műszaki nyilvántartásokban szereplő adatokat. A személygépjárművek ebben a tekintetben tehát nem érintettek.
- az objektív ágon történő bírságolás nem érinti a 20 tonna megengedett össztömeg alatti gépjárműveket (beleértve a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti tehergépjárműveket is). Ettől függetlenül egy esetleges kitereléses ellenőrzés keretében ezek a járművek is vizsgálhatók és mérhetők!
- a „mérési eredmény befolyásolásának tilalma”, mint új szankcionálandó magatartás vonatkozik minden olyan vezetési manőverre, mely a jármű adatainak objektív mérését akadályozza. Ide kell érteni a mérőponton történő ráfékezést, rágyorsítást, a KRESZ által bizonyos útszakaszokon egyébként is tiltott előzést (azaz a sávváltást, a biztonsági okokból indokolt kikerülési manővertől eltekintve), vagy például a követési távolságra vonatkozó előírások olyan jellegű megsértését, amely a járműnek a rendszám általi azonosíthatóságát ellehetetleníti.
- a szükséges jogszabály-módosítások hatályba lépését követően változni fog – és jelentősen egyszerűsödik – a túlsúlyos, túlméretes járművek közlekedésére vonatkozó engedélyezési eljárás, amelyről a Magyar Közút már előkészítette a szükséges ügyfél-tájékoztatást, és a honlapján folyamatosan informálja az érintetteket.
A rendszer december 31-ig csak tesztjelleggel működik, bírságot még nem ró ki a túlterhelt autókra a a TSM.
A TSM-rendszer működése
A mérőponton történő áthaladáskor az útburkolatba épített szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterheléseit és az össztömegét, a telepített kamerák a járműről fényképeket készítenek. A fényképek alapján a rendszámfelismerő szoftver meghatározza a jármű rendszámát.
A TSM rendszer a műszaki adatok és a közútkezelői hozzájárulások figyelembe vételével megállapítja, hogy a jármű túlterhelt-e.