Az egész 2014 végén kezdődött, vagy inkább fogalmazzunk úgy: akkor lett belőle ügy. Korábban is mindenki tisztában volt azzal, hogy Hollywoodban a nők radikálisan kevesebbet keresnek, mint a férfiak, de nem sűrűn akadt olyan színésznő, aki ezt nyilvánosan kikérte volna magának. Senki sem akarta megkockáztatni, hogy a hollywoodi producerek rásüssék a problémás jelzőt, és ezért kevesebb lehetőséghez jusson, mint korábban. 2014 novemberének végén azonban történt valami váratlan. Észak-koreai hackerek feltörték a Sony stúdió hálózatát, és nyilvánossá tették az ott talált összes dokumentumot. Nyilvánosságra került a cég vezetőinek teljes levelezése, köztük olyan bizalmas információk a sztárokról és szerződéseikről, amiket korábban maximum csak sejteni lehetett. A legnagyobb vihart Jennifer Lawrence és Amy Adams szerződése kavarta, akik az Amerikai botrány kapcsán látványosan kevesebb bért kaptak, mint a férfi kollégáik, Christian Bale és Jeremy Renner. Maga Jennifer Lawrence nyílt levelet adott közre a témában, melyben leírta, hogy igazából nem a férfi kollégáira vagy a producerekre haragudott a számok láttán, hanem saját magára, amiért nem alkudozott keményebben attól félve, hogy kellemetlen alaknak gondolják majd.
Robbant a fizetésbomba
Az alacsonyabb női fizetések alapja ugyanis a kettős mérce. Míg egy férfinál erénynek tartják, ha keményen kiáll magáért, és hosszasan alkudozik az őt megillető összegért és jogokért, amikor egy nő csinálja ugyanezt, könnyen bekerülhet a kellemetlen alak és nehéz eset skatulyába, ami hosszú távon többet árthat a karrierjének, mint amit az használ, ha egy alku folyamán sikerül magasabb fizetést kiharcolnia. Ez a rendszer az idők során annyira megszokottá vált Hollywoodban, hogy már nemcsak a színésznők, hanem az elvileg az ő érdekeiket képviselő ügynökeik is automatikusan alacsonyabb fizetési igénnyel jelentkeztek még akkor is, ha az ügyfelük kiemelten nagy sztárnak számított.
A már a kilencvenes évek óta pályán lévő, Oscar-díjas Charlize Theron például döbbenten tapasztalta, hogy a Hófehér és a vadász című filmért az alig néhány évvel korábban felbukkant Chris Hemsworth jóval magasabb gázsit vihet haza, mint ő. Még az olyan nagyágyúk, mint Meryl Streep is arról kezdtek panaszkodni, hogy férfi kollégáik rendszeresen vastagabb borítékot vihetnek haza, mint ők, Jessica Chastain pedig egyenesen a kérdés egyik szószólójává vált: alig készült vele olyan interjú, amiben ne fejtette volna ki a véleményét a témában. 2015-ben a nemek közti fizetési aránytalanság fontos témává vált, melynek egyik csúcspontját Patricia Arquette Oscar-beszéde jelentette. A színésznő arra használta fel a Sráckorért kapott Oscarja köszönőbeszédét, hogy felhívja a figyelmet erre a súlyos problémára.
Kevin Spacey és A világ összes pénze
Ahogy az sok jelenségnél lenni szokott: amilyen gyorsan a sajtó felkapta a témát, olyan gyorsan el is felejtette. 2017-be kanyarodva már egyre ritkábban esett szó a hollywoodi bérkülönbségekről. Aztán októberben robbant a Weinstein-bomba, és hónapokon át minden a zaklatási ügyekről szólt. Ennek az egyik leglátványosabb példáját A világ összes pénze című Ridley Scott-film szállította, ami komoly bajba került azután, hogy egyik fontos szereplőjét, Kevin Spacey-ről is kiderült: számos zaklatási ügyben érintett. A Sony magában már eltemette a filmet, ám jött Ridley Scott és egy zseniális ötlet: forgassák újra Spacey jeleneteit Christopher Plummerrel. Tíz napnyi plusz forgatást kért mindösszesen, amit sokan egyfajta hőstettként tartottak nyilván a szakmában.
A sajtó és a #metoo mozgalmárok üdvözölték a döntést, és decemberben még arról szólt a fáma, hogy mindenki a lehető legminimálisabb fizetésért vállalta a pótforgatást – kivéve Christopher Plummer, aki a korábbi verzióban nem volt érintett –, hogy egy Spacey-mentes változatot láthassanak a nézők. Aztán januárban robbant a bomba. Megszellőztették, hogy ugyan a női főszerepet játszó Michelle Williams valóban szinte ingyen, alig ezer dolláros díjazásért ment el a tíznapos pótforgatásra, addig a férfi főszerepet játszó Mark Wahlberg ugyanezért a munkáért másfél millió dollárt kapott. Magyarul: a színészüknek 1500-szor többet fizettek, mint a színésznőjüknek, ami bárhonnan nézzük is, elfogadhatatlan. Az internet népe felháborodott, egy emberként követelték Wahlberg fejét, aki érezvén a népakaratot a teljes fizetését jótékonyságra fordította. Vége, vita lezárva. De a dolog mégsem ilyen egyszerű.
Az ügynökségek szerepe
Az ügyben feltűnő volt, hogy bár különbözőek az ügynökeik, mindkét színészt ugyanaz az ügynökség képviselte, akik lazán hagyták, hogy ugyanabban a filmben az egyik ügyfelük szinte ingyen dolgozzon, míg a másikat busásan megfizettették, és erről a radikális különbségről ne értesítsék azt, akit ez károsan érint. Gondolhatnánk azt, hogy ez csak anomália, de nem: így működik a rendszer. Az, hogy az ügynökség hibázott, már abból is látszik, hogy Mark Wahlberg másfél millió dollárja mellett ők is elutaltak félmilliót, beismerve ezzel a hibájukat. Persze azt ismerjük el: az 1500-szoros bérkülönbség inkább csak egy nagyon látványos és vérlázító kivétel, semmint maga a szabály. Sokkal többet elárul a valós helyzetről az, hogy mennyi volt a két színész gázsija az eredeti forgatásért.
Míg Mark Wahlberg ötmillió dollárt alkudott ki magának, addig Michelle Williamsnek, a sztori valódi főszereplőjének be kellett érnie 625 ezerrel, vagyis Wahlberg összesen nyolcszor annyit keresett, mint a kolléganője. Erre az internet trolljai persze azt mondanák, hogy nem élünk a szocializmusban, nincs olyan, hogy egyenlő bérezés, és különben is, Wahlberg sokkal több kasszasikert tud felmutatni, mint Williams, de a dolog nem ilyen egyszerű. A világ összes pénze az Oscar-díj szezonra készült, és ebben a körben a négyszeres jelölt Williams legalább olyan erős névnek számít, mint Wahlberg, aki inkább a macsó akciófilmek specialistája. Azzal nem szállnék vitába, hogy két színész piaci értéke között nemtől függetlenül mindig volt és lesz is különbség, de az, hogy ez a különbség Wahlberg és Williams között nyolcszoros volna, biztosan piszkosul igazságtalan.
Ki a legjobban kereső színész?
A világ összes pénze című film persze csak egyetlen, bár nagyon látványos példa. A helyzet tarthatatlansága azon is látszik, hogy még sosem volt olyan esztendő, hogy az év legjobban kereső színésze nő lett volna. A Forbes összesítése szerint jelenleg Mark Wahlberg a világ legjobban kereső színésze, 2017 folyamán 68 millió dollárt keresett. A listán az első nő Emma Stone, aki csak a tizenegyedik (!!!) helyet foglalja el a maga 26 milliójával, vagyis összesen tíz férfi is megelőzi őt. Valljuk be: ez egyáltalán nem tűnik reálisnak. Ráadásul Emma Stone azt nyilatkozta, hogy sok esetben úgy érte csak el a magasabb bérezést, hogy a férfi színészpartnere lemondott a gázsij egy részéről, hogy egyenlő fizetséget kaphasson. Emeljük kalapunk Ryan Gosling előtt. Ugyanakkor nem minden férfi sztár ennyire gáláns. Amikor a veterán Liam Neesont arról kérdezték, egyetért-e azzal, hogy a színésznők is ugyanannyit keressenek, mint férfi társaik, még hevesen bólogatott, de amikor arra terelődött a szó, hogy lemondana-e a fizetése egy részéről a különbségek helyrebillentése céljából, rögtön nemmel válaszolt.
A harc folytatódik
Részben a Michelle Williams-ügy hatására a Time’s Up mozgalom már nemcsak a zaklatások elleni küzdelmet, hanem a nők tisztességes megfizetését is zászlajára tűzte. Hogy ez nem csak duma, az abból is látszik, hogy Jessica Chastain például a férfiakkal egyenértékű gázsit harcolt ki magának egy hamarosan elkészülő karácsonyi vígjátékért. Persze ez még önmagában nem akkora hőstett, viszont Chastain azt is elintézte, hogy Oscar-díjas kolleginája, Octavia Spencer fizetését megötszörözze (!) a stúdió, miután értesült arról, hogy a színes bőrű színésznők még a fehér bőrű kollegináiknál is sokkal kevesebbet kapnak. Egyre több hírt kapunk a tévésorozatot és tévéműsorok világából is a fokozódó bérharcokról, vagyis valami érezhetően megindult.
A fizetések helyreállítására pedig már csak azért is nagy szükség van, mert a mostani piacon sokkal több férfi szerep kiadó, mint női. Egy felmérés szerint az összes film- és sorozatszerepből csak nagyjából 30% kerül nőkhöz, vagyis a nők nemcsak kevesebb fizetést, hanem kevesebb lehetőséget is kapnak.
Tudom, ez a cikk is megkapja majd azokat a siralmakat, hogy a cikkben felsorolt színésznők még így alulfizetve is piszkosul gazdagok, és nem kellene őket sajnálnunk. Sajnálni tényleg nem kell őket. Viszont ahogy a #metoo is megmutatta: ha Hollywood beszélni kezd valamiről, arra egy idő utána odafigyel a világ. Lehet, hogy ma még Jennifer Lawrence és Jessica Chastain milliós fizetéséről beszélünk, de a cél az, hogy holnap már téma legyen egy ügyvédnő, egy pénztárosnő vagy egy menedzsernő fizetése is.