Annyi fizikai bántalmazás éri a jegyvizsgálókat a vonatokon, hogy a MÁV-Start szakértők segítségével vizsgálta, hogyan lehetne gyors segítséget nyújtani a kalauzoknak a veszélyes szituációkban.
A vonatok személyzete konfliktuskezelési tréningen vett részt, a jegyellenőrző készülékek pedig segélykérő, S.O.S. funkcióval bővültek. Ha elmérgesedne a helyzet, a kalauz csak megnyom egy gombot, és riasztani tudja a vonaton utazó vagyonőrt, a többi jegyvizsgálót, a mozdonyvezetőt vagy az üzemirányítókat.
Tavaly nyár óta eddig 12 alkalommal használták a pánikgombot a jegyvizsgálók. A bevezetés óta szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy amikor problémás utassal van dolga egy jegyellenőrnek, több támogató jelenlétében a konfliktusok zöme elsimítható.
Olyan is előfordult, hogy egyszerre öt utas fenyegette a kalauzt, aztán mikor megérkezett az erősítés, lehiggadtak. Egy másik esetben nyolc utas miatt kellett rendőrt hívni a következő állomásra. Az S.O.S. funkció emellett akkor is jó, ha rosszul lesz egy utas, de lopásnál vagy rongálásnál is hasznos.
(Címlapi kép: MTI/Máthé Zoltán)