Aktuális

Magyarérettségi: a játékról is szólt, de nem volt könnyed

Játékkutatás, régészet, szinkronos filmek, ismert versek és sokak reményét beváltva egy novella is szerepelt a mai középszintű érettségi feladatlapon. Hogyan értékeli egy magyartanár az idei vizsgát?

„Készülsz már az érettségire? Mi lesz veled így az érettségin?” Ezeket a mondatokat diákok ezrei hallgathatták a középiskola éveiben a tanáraiktól és a szüleiktől – a szalagavatóhoz, ballagáshoz közeledve egyre sűrűbben. Ma reggel nyolckor kezdetét vette a sokat emlegetett időszak.

Az érettségi matekja

● 1158 helyszínen zajlanak a vizsgák.

● 111 ezer diák érettségizik, közülük 71 400 a végzős középiskolás.

● 395 ezer vizsgát írnak majd meg az érettségizők, ezek közül 43 300 emelt szintű.

● 3149 vizsgabizottság működik közre az érettségi lebonyolításában.

A magyar érettségi számokban:

● 1150 helyszínen 70 412-en vizsgáznak középszinten.

● 49 helyszínen 1608 diák tesz emelt szintű vizsgát.

Forrás: Eduline

 

Szinkron és régészet

A tavaszi szezon a szokásoknak megfelelően a magyar nyelv és irodalom írásbelivel indult, illetve hétfőn volt a magyar mint idegen nyelv érettségi is. Az utóbbi szerkezetében olyan, mint a többi nyelvi érettségi, olyan diákok választhatják, akiknek nem magyar az anyanyelvük, vagy nem magyar állampolgárok.

A legtöbbeket a középszintű érettségi érintett: a négyórás megmérettetés egy másfél órás szövegértési és szövegalkotási feladattal kezdődött. Az előbbihez egy kétoldalas szócikkről kérdeztek, mely a játék fogalmáról, kutatásáról és típusairól szólt.

A szöveget jó választásnak tartja Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, hiszen világosan tagolt, bekezdései egy-egy témához kapcsolódnak, és összességében alkalmas arra, hogy szövegértési kérdéseket kapcsoljanak hozzá. A feladatok megfogalmazásában három kisebb hibát talált. „Ezek nem katasztrofálisak, de ügyetlenségek. Például az első feladatnál a nagy A alatt van egy kis a) és egy kis b), de nem derül ki, hogy ezek mit jelentenek, pedig meg kellene mondani, mert egy nyitófeladatnál nem szabad elbizonytalanítani a vizsgázókat. Utólag ki lehet következtetni, hogy az egyik a tárgyi játékokra, a másik a csoportjátékokra vonatkozik, de ezt nem teszik világossá. Aztán van egy olyan táblázatos feladat, amiben négy szempont szerint kell szembeállítani a játék jellemzőit a nem játék típusú – például munka vagy rítus jellegű – tevékenységek ismérveivel. A szövegben ugyan le vannak írva a játék jellemzői, de a más típusú tevékenységek ezekkel szemben álló tulajdonságai nincsenek megadva. A kontrasztok nem is feltétlenül igazak: a szövegben például az szerepel, hogy a játék térben és időben kötött –  nem lehet azt állítani, hogy a munkára például ez ne lehetne igaz.” A szakember szerint volt egy-két nehéz feladat is: például a festménnyel való összehasonlítás. De ezt alapvetően nem tartja problémának, mert nem szerencsés az, ha a szövegértési feladat egyáltalán nem szór.

A szövegalkotási feladatban a diákok érvelhettek a filmek szinkronizálása, feliratozása mellett vagy ellen; ha pedig ezt kevésbé érezték testhezállónak, akkor talált régészeti leletekről írhattak hivatalos levelet. Arató László minkét lehetőséget kifogástalannak tartja.

Hogy működik a magyarérettségi?

Középszinten a 240 perces keretidő alatt két feladatsort kell megoldani:

● Az első másfél órában egy szövegértési feladatsort kapnak a diákok: ez kapcsolódhat publicisztikához vagy ismeretterjesztő műhöz is. Továbbá egy érvelést kell írniuk – állást kell foglalniuk például egy közéleti, kulturális, életmódbeli kérdésben – vagy szöveget kell alkotniuk. Az utóbbi lehet egy motivációs levél, panasz, kérvény, vitaindító, méltatás vagy ajánlás is. Ebben a részben összesen 50 pontot szerezhetnek: 40 pontot ér a szövegértés, 10-et az érvelés/szövegalkotás.

● A második részben két feladat közül választhatnak a diákok: ez lehet egy mű/műrészlet értelmező, problémaközpontú bemutatása, vagy két mű/műrészlet összehasonlító értelmezése megadott szempontok alapján. Az alapművek lehetnek lírák, drámák, epikák, bármilyen korszakból és stílusirányzatból származhatnak. A feladat a szerző és a teljes mű ismerete nélkül is megoldható. A maximálisan szerezhető 50 pont elosztása: tartalmi minőség (25), szövegszerkezet (5), nyelvi igényesség (10), helyesírás (8), íráskép (2).

Emelt szinten ugyancsak négy óra áll a diákok rendelkezésére:

● az időkeretet maguk oszthatják be,

● egy szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsort kell megoldaniuk, valamint egy műértelmező, illetve egy reflektáló szöveget kell írniuk.

Forrás: Eduline

Az ismert út a könnyebb?

A magyar érettségi második részében is több lehetőség közül választhatnak a vizsgázók: műelemzést írhattak egy Mándy Iván-novelláról, vagy összehasonlíthatták József Attila és Radnóti Miklós költeményeit. A végeredmény mindkét esetben egy 400-800 szavas szöveg kellett, hogy legyen.

A Magyartanárok Egyesületének elnöke a műértelmezéshez választott szöveggel is elégedett. „Az 50-es években játszódó Mándy-novella kiválóan elemezhető, és jók a megadott szempontok is: ez az anya-fiú kapcsolat, illetve ennek a szociális-történeti összefüggései, azaz a családi viszonyokra is ható társadalmi légkör.” Elgondolkodtatóbb kérdések itt is vannak, például, amikor meg kell fogalmazni azt, hogy az elbeszélésmód milyen sajátosságai, poétikai megoldásai fejezik ki a kapcsolati jellemzőket. Egy másik dolog, ami a szakértő szerint félő lehet: nem biztos, hogy minden elemző kellően finom, árnyalt történelemlátással rendelkezik. De ezek mellett is jól megoldhatónak tartja a feladatot.

Az ismeretlen novellával és a diákok számára nagyjából ismeretlen szerzővel szemben az összehasonlítás azzal csábít, hogy két teljesen ismert szerző van, illetve hogy mindkét vers egy-egy kertről szól. Azonban ez a feladat szerintem nehezebb, mint az elemzés: mindkettőben más a kert szerepe: az egyikben a világtól való elzárkózás tere, a másikban a kert nagyon is olyan, mint a világ. Az attitűd is más ezekhez, a motívumokat is nehezebb értelmezni. Meg lehet találni a művek közötti szerkezeti hasonlóságokat és különbségeket, de ez nem adja úgy magát, mint a novella. A szerkezet helyett én egyébként inkább a verselésre kérdeztem volna rá, mert emiatt teljesen más a két vers hangulata: a ritmus miatt az egyik vidám és fiatalos, a másik ezzel szemben inkább egy komor férfivers. Ennek ellenére nem tartom elhibázott választásnak ezt a két verset, megoldható a feladat, csak nehezebb, mint az elemzés.

Arató László összességében azt mondja a feladatokról, hogy típusban, nehézségben nagyjából erre lehetett számítani. „Jobban örültem volna, ha az összehasonlító elemzésnél legalább az egyik vers kevésbé ismert, mert csapda, hogy a diákok azt gondolják, hogy az ismert szerzőkkel könnyebb kezdeni valamit. Emögött lehet egy olyan stratégia, hogy többen szokták a novellát választani, és azt gondolják, hogy hátha népszerűbb lesz az elemzés, ha olyan szerzők műveit adják fel, akikről egészen biztosan volt szó az iskolában.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top