Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Aktuális

Rengeteg az öreg lift, de nincs pénz a cseréjükre

Egyre kevesebben értenek a liftek szereléséhez, pedig a felvonók sem fiatalodnak. És azok sem, akik a legtöbbet lifteznek.

Egy hónapja nincs lift egy pécsi 10 emeletes panelházban – írtuk nemrégiben. Nem ez az egyetlen eset, amikor a lakóknak csak a bosszúság jut. Ahogy öregednek a házak, úgy öregednek velük a liftek is, a liftek állandó szerelésére pedig ugyanúgy nincs ember, mint más munkakörökben.

Pedig a lift sokak számára az egyetlen lehetőséget jelenti. Az idősek, szív- és keringési betegek vagy nehezen mozgók számára létszükséglet a fel- és lejutáshoz. Közeli ismerősöm egy XII. kerületi társasházban él, jól szituált lakók és környezet jellemzi az öreg házat. A ’30-as években épült, gyönyörű faburkolatú lift elromlott, javítását senki nem vállalta, mert nem felelt meg az EU-szabványnak, így a tízlakásos, négyemeletes társasháznak mélyen a zsebébe kellett nyúlnia, és 8,5 millió forintot kifizetni az új liftért. Sokan képtelenek voltak előteremteni a rájuk eső összeget, így a ház hitelt vett fel. A lakók majdnem egy évig éltek lift nélkül, úgy, hogy a házban szinte csak idősek élnek. 

Öreg liftek, drága szerelés 

Nem ők az egyetlenek akik így jártak: a Magyar Felvonó Szövetség (MFSZ) úgy tudja, a statisztikák szerint 30 900 személyfelvonó üzemel Magyarországon, ezek 40 százaléka javításra, 20 százaléka pedig cserére szorul. Hogy érezzük, ez mit jelent, a békásmegyeri lakótelepen 40-50 éves, a Ganz által gyártott liftek működnek még, de hasonló a helyzet a miskolci Avason is, és tudnak olyan liftről, melyet még a II. világháború előtt helyeztek üzembe. Az átlagos becslések szerint egy lift cseréje 15 millió forint körül mozog, így rengeteg pénzre van szükség, ha modernizálni akarnak a lakók. Ezért a szövetség kezdeményezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál, hogy írjanak ki állami pályázatot a társasházak elöregedett személyfelvonóinak cseréjére, de erről bővebbet egyelőre nem lehet tudni. 

Magyarországon az OTSZ (Országos Tűzvédelmi Szabályzat), illetve a 146/2014. (V. 5.) kormányrendelet mondja ki, mikor megfelelő egy lift, és ugyan létezik európai uniós szabvány, ezt Magyarország nem vezette be, csakúgy, mint Románia vagy Olaszország. 

„Az új EU-s szabvány, mely még szigorúbb, bármikor életbe léphet, ám a tagországok maguk dönthetnek róla, alkalmazzák-e, vagy sem. Ha elfogadjuk, akkor a régi liftek sorsa megpecsételődik, gyakorlatilag nem érdemes ezeket felújítani, maximum a sín vagy az ellensúly maradhat” – véli Kováts Attila a Magyar Felvonó Szövetségtől. Jelenleg a tízévesnél fiatalabb lifteket évente egyszer, az ennél öregebbeket évente kétszer kell ellenőriztetni. Ennek összege 10-20 ezer forint, ám ha az ellenőr úgy látja, életveszélyes a lift, leállíthatja – egyébként csak javaslatokat tesz a javításra. Szerencsére évek óta nem volt halálos liftbaleset, és a cél az, hogy ne is legyen. 

A szövetség eközben elküldte a minisztériumnak a felvonók műszaki biztonsági szabályzatát véleményezésre, hogy rendezni lehessen a ramaty állapotú liftek sorsát. 

Lift van, alkatrész nincs, szerelő még akad

Magyarországon a rendszerváltás előtt három cég készített lifteket: a Magyar Felvonógyár, a Budapest Lift és a Ganz, mely önmaga 14 ezer liftet gyártott. Lassan azonban már alkatrészek sincsenek a régi darabokhoz, ezért sokszor csak a csere marad, ami hatalmas tétel bármilyen társasháznak. Bécsben egyszerűbb a helyzet, ott bérlakások vannak főleg, ezek tulajdonosai pedig biztosítják a mindenkori megfelelő működést. Ezzel szemben nálunk a műszakilag elöregedett lakásokat megvásárolták nyomott áron az önkormányzatoktól a lakók, és most szembesülnek vele, hogy mekkora kiadással is jár a régi vezetékek, gáz- és fűtéscsövek vagy éppen a lift, a tető rendbehozatala. 

Jelenleg a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájában kétosztálynyi felvonószerelő tanul párhuzamosan, és a másfél éves OKJ-s tanfolyam után van hova menni dolgozni. Itthon jelenleg 70-80 kkv és 7-8 nagy cég várja a szerelőket és biztosítja a liftek megfelelő működését. A szövetség maga is igyekszik bővíteni a tudást, most készítettek műszaki jegyzetet a legmodernebb technológiákat is belevéve, melyet 500 példányban nyomtak ki. Szerelők tehát vannak, új lifteket is lehet vásárolni, ám a számlát a tulajdonosoknak kell rendezniük.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top