Aktuális

BDSM-konferencián jártunk: „A kutya élete gondtalan: van egy gazdája, megenged vagy megtilt neki dolgokat”

Tévedés azt gondolni, hogy a BDSM hívei agyatlan, perverz disznók, ez a fajta szex ugyanis az egyének közti nyílt és tiszta kommunikáció nélkül nem is működne. Nagyképes riport a szegmens magyarországi workshopjairól.

Kétféle alternatív valóságba léphetett át az, aki november 8-10. között ellátogatott a Huncon IV.-re, azaz a negyedik magyar BDSM- (Bondage and Discipline, Domination and Submission, Sadism and Masochism, hiányos köznépi nevén: szadomazo-) konferenciára: az egyikben azt láthatta, hogy emberek mindenféle szociális gátlás nélkül kiélik egymás előtt a jórészt alárendeltségi viszonyra és testi fájdalom okozására épülő szexuális vágyaikat, a másikban pedig azt hallhatta, hogy az azt megillető hangsúllyal esik szó olyan alapvető fontosságú, a közbeszédtől gyakran távoli témákról, mint a konszenzus, az odafigyelés a partnerünk igényeire, vagy a verbális kommunikáció fontossága. És minden fellógatott végtag, kipeckelt száj és vörösre korbácsolt fenék látványa ellenére az utóbbi volt a meghökkentőbb.

„Ne bántsátok az újságírókat, hacsak ők nem kérnek titeket erre” – mutat be a konferenciának otthont adó Vörös Yuk színpadán a mintegy 200 összegyűlt látogatónak Ferencz Dániel, a Huncon alapítója, és már a megnyitó alatt világossá válik, hogy az évről évre növekvő méretű, számos külföldi vendéget és előadót felvonultató rendezvény egyik fő motívuma a biztonság: biztonság a közösségben, biztonság a szexuális szerepjátékok során, biztonság az ágyban, és biztonság a kapcsolatokban. A napközben rendezett workshopokon a BDSM (essünk túl rajta magyarul is: a kötözés-fegyelmezés, dominancia-alávetettség és szadizmus-mazochizmus angol megfelelőiből összerakott gyűjtőszó) professzionális előadók által bemutatott technikai fortélyain túl – hogyan kötözz valakit a plafonra, fenekeld el korbáccsal, vagdosd helyesen késsel stb. – legtöbbször arról esik szó, hogy hogyan bánj jól a partnereddel, vagyis mik azok a szükséges protokollok, amiket betartva sem testileg, sem lelkileg nem okozol kárt benne.

Mindennek az alapja a konszenzus, azaz semmit nem szabad tenni a másikkal, amihez ő nem járult hozzá, az erre vonatkozó szabályokat pedig közösen kell meghatározni, és folyamatosan újra kell tárgyalni. „A konszenzus azt jelenti, hogy egyetértesz azzal, hogy mondjuk nekilöklek a falnak, az informált konszenzus viszont az, hogy azt is előre elmondom neked, mi fog történni, ha nekilöklek a falnak. Ez a konszenzus sokkal fontosabb, mert bárki tud igent vagy nemet mondani, de azt is értened kellene, hogy mibe egyezel bele” – mondja a Kanadából érkezett előadó, Master Severyn Kain, aki szerint a BDSM-ben ugyanúgy vannak „rossz emberek”, de a többieket a sérülésokozás kockázata, illetve a minél pontosabb szexuális önérvényesítés jellemzően nagyobb odaadásra és bizalom felépítésére sarkallja. Mindez egy olyan kulturális térben, ahol az egyszeri médiafogyasztó egy hashtag hatására legfeljebb öt percre figyel fel a sorozatos szexuális visszaélések hétköznapiságára, mielőtt továbbkattint, és ahol még mindig rendszeresen magyarázni kell, hogy

  • nem, nem a másik vett fel túl kihívó ruhát,
  • nem ő adott félreérthető jeleket a közeledésre,
  • és nemcsak a nem jelent nemet, hanem bizonyos körülmények között még az igen sem végső morális felhatalmazás.

A BDSM vonatkozó gyakorlata bármilyen, aktív nemi életet élő felnőtt számára tanulságos lehet, még ha nehéz is pontosan megmondani, hogy a konferencián megteremtett légkör mennyiben reprezentatív a teljes szubkultúrára nézve. (Azt például nem könnyű elképzelni, hogy a szervezők által képviselt irányelvet, az alkoholos és drogos befolyásoltság elkerülését a játékok során ugyanilyen komolyan venné mindenki a magánéletében is.)

Az előadások másik visszatérő témája a partner igényeinek és vágyainak megismerése, aminek az egyetlen lehetséges útja az érintettek közti párbeszéd. Stanislav „Lucifer” Atasanov, a konferencia bolgár kötöző-szaktekintélye szerint a vanilla, azaz a hagyományos, mindenféle parafíliától (ha jobban tetszik: perverziótól) mentes szexuális preferenciákkal bíró embereknek ezen a téren is hiányos a kommunikációjuk: „Nem beszéltek a szexről. Vicceltek a szexről, sztorikat meséltek a szexről, de nem beszéltek a szexről. Hány vanilla pár beszélget arról, hogy melyikük mit szeret az ágyban? Hogy szeretnéd, hogy leszopjalak, hol esne jól, ha megnyalnálak? Az átlagos vanilla emberek azért nem beszélnek túl sokat a konszenzusról, mert szégyellik a szexualitásukat.”

Szégyenlősséggel a konferencia esti bulijainak résztvevőit nehéz lenne vádolni: a workshopok után sokan hazamentek átöltözni, hogy ki-ki a saját BDSM-identitásának megfelelő szerelésben térjen vissza az úgynevezett play partyra, ahol kölcsönös beleegyezéssel bárki szexuális játékokat játszhat bárkivel a csizmanyalogatástól kezdve az ostorozáson át a láncon vezetésig, vagy ha nincs kedve beszállni, voyeurként (régies magyar fordításban: kukkolóként) mindent testközelből megfigyelhet.

Fotó: Bankó Gábor

Magára hagyott szub kikötözve várja a gazdáját a klub bejáratánál. A BDSM szexuális játékaiban tradicionálisan kétféle szereplő van: a dom (úr) vagy domina (úrnő), aki hatalmat gyakorol az alárendelt szub (szolga) felett.

Fotó: Bankó Gábor

Grella „Zsu” Zsuzsa gyógymasszőr, prosztatamasszázs-specialista és oktató az anális beöntés helyes technikájáról és a végbélnyílás rejtelmeiről tart interaktív prezentációt modellje, a kiemelkedő altesti ruganyosságáról ismert Player közreműködésével. „Olyan ez, mint lemenni spárgába. Kitartó gyakorlással meg lehet tanulni” – mondja Zsu. A prosztatamasszázs önálló, a BDSM világán kívül is létjogosultsággal bíró szexuális aktus, és akár prosztataproblémák kezelésére is jó megoldás lehet, mégis rengeteg férfi viszolyog tőle. A gyógymasszőr szerint azért, mert „azt gondolják, hogy ha élvezik, ami az ánuszukkal történik, akkor biztos melegek”.

Fotó: Bankó Gábor

Az amerikai Dee tesztalanyként férje és gazdája, Markus Leather professzionális korbácsworkshopján. A házaspár poligám kapcsolatban él egy hétfős „leather family” (magyarul nagyjából „bőrcsalád”) részeként, amelynek tagjait nemcsak szexuális, hanem szoros érzelmi és bizalmi kötelék is egymáshoz fűzi. Filozófiájukat és értékrendjüket közösen határozzák meg. 

Fotó: Bankó Gábor

A Huncon egyik visszatérő előadója, a bolgár Silent Teddy Bear bemutatja saját készítésű kínzóeszköz-kollekcióját, aminek egyedi darabjait helyben kapásból meg is vásárolhatták a látogatók. A szadomazo-teleshopként is értelmezhető előadás lendületét a szomszédos teremben párhuzamosan futó „Fegyvertelen BDSM: Dolgok, amiket csak az emberi testet felhasználva csinálhatsz” workshopról bőven áthallatszó katartikus üvöltések sem tudták megtörni. A Teddy kezében tartott késszerű tárggyal apró áramütéseket lehet mérni a partnerre. 

Fotó: Bankó Gábor

„A kutya élete gondtalan: van egy gazdája, aki felelős érte, irányítja, és megenged vagy megtilt neki dolgokat, így ő felhőtlenül élvezheti a játékot. Ilyenkor egy módosult tudatállapotba, az úgynevezett pupspace-be kerülök, valóban kutyának érzem magam, teljesen megfeledkezem a külvilágról, és azt csinálom, amit szeretek” – ecseteli Paynpup, hogy miért felszabadító érzés számára a szubmisszív szerepek egyik népszerű változatát, a kutyát alakítani, és hozzáteszi, hogy legszívesebben minden idejét így töltené. A gazdit természetesen párja alakítja, aki az este során többször is megsétáltatta, és néha még idegen szubokkal is engedte játszani. Paynpup szerint „van, aki azért szeret kutyaként játszani, mert gyerekkorában nem kapott elég szeretetet a szüleitől, így viszont sok szeretetet kaphat, és teljesítheti a gazdája minden parancsát, hogy az büszke legyen rá”. 

Fotó: Bankó Gábor

Spontán kötöző show az egyik play partyn, ahol a szervezők jó érzékkel mindenki számára használhatóan ott hagyták a workshopokon is használt állványokat, hogy az exhibicionistább látogatók is kiélhessék előadói hajlamaikat.

Fotó: Bankó Gábor

Master Dart és collarja, azaz nyakörves rabszolgája, Ethan. Az amerikai Dart a konferencia egyik legelismertebb előadója, és férjével, Barttal kvázi családfői szerepet töltenek be Dee és Markus leather familyjében. Ethan a család legújabb tagja, és a bulik során pont olyan kitüntetett figyelemmel viszonyulnak is hozzá a többiek, ahogy általában egy legkisebb gyerekhez szokás. A hierarchikus viszony csak a szexuális életükre jellemző, érzelmileg egyenrangúnak számítanak. Ethan szerint „sokunknak nagyon rossz a kapcsolata a vér szerinti családjával, ezért választottunk magunknak saját családot”.

Fotó: Bankó Gábor

A konferencia díjátadóján az év fetisisztájának választott Korshow vezér saját készítésű leopárdjelmezében. Switch beállítottságú, tehát a BDSM-játékok során a domináns és a szubmisszív szerepben is képes örömét lelni, ezért a macskafélékké való átlényegülést különösen közel érzi magához: „Egy macska az egyik pillanatban lehet aranyos és szerethető, idomított házi kedvenc, a másikban pedig erős és veszélyes vadász, vagy éppen lusta, az életet élvező állat is.” 

Fotó: Bankó Gábor

Stormot gyerekkora óta stimulálják a különféle szorító hatású testi érzetek, amik előbb kezdték érdekelni, mint maga a szex. Nem számít, hogy „kötéllel, ragasztószalaggal, szíjakkal, bilinccsel, vagy fóliával”, a lényeg, hogy megkötözve érezze magát. A vonzalma túlmutat a szexualitáson: „Bizonyos esetekben a megkötözött állapot egyszerűen csak jobb kedvre derít. Azt érzem, hogy ott vagyok, ahol lennem kell.”

Fotó: Bankó Gábor

Körbeadott légpisztoly a Knifeplay Duo „Veszély és biztonság: lőfegyverek, kések és tűz” című előadásán. A lőfegyverek hirtelen és hangos természetüknél fogva leginkább a félelemalapú BDSM-játékokban népszerűek.

Fotó: Bankó Gábor

Elle és rabszolgája, Lynx Hollandiából érkeztek a rendezvényre. Vannak párok, akik a nap 24 órájában fenntartják maguk között ezt a dinamikát, amit Total Power Exchange-nek (magyarul teljes hatalomátadásnak) neveznek. Általában ilyenkor a szub csak a dom engedélyével hozhat döntéseket, szólalhat meg, és például a házimunka is teljes mértékben őrá hárul. 

Fotó: Bankó Gábor

„Ha a résztvevők a BDSM-közösségen belül játszanak, nagyobb biztonságban vannak, mint otthon, vagy mondjuk egy hotelszobai randevún, mert itt mindenkinek van egy bizonyos fokú reputációja: megkérdezheted az embereket egy domról, hogy veszélyes-e, bízhatsz-e benne – az emberek szemmel tartják egymást” – mondja Master Severyn Kain.

Fotó: Bankó Gábor

A civilben stand-up komikus John „Leathercomic” Pendal egy workshopján felírja a táblára a biztonságos BDSM-játék folyamatának öt lépését, amit a résztvevőknek szem előtt kell tartaniuk, ha vigyázni akarnak egymásra.

Fotó: Bankó Gábor

  1. Egyezkedés: a dolgok, amiket meg kell beszélni egy játék előtt, azaz hogy ki mit és hogyan szeretne csinálni, és ebből a partnere mennyit hajlandó vállalni.
  2. Ráhangolódás: előjáték, amit előzetes beleegyezéssel át lehet ugrani, ha a jelenet lényege éppen a meglepetés.
  3. Eszkaláció: maga a játék.
  4. Utógondoskodás: a sérülések és egyéb azonnali szükségletek ellátása, de ide tartozik az érzelmi megerősítés is, például a partner átölelése.
  5. Checking in, vagyis nyomon követés: beszélgetés, telefonhívás, szöveges vagy online üzenet váltása a partnerrel néhány nappal, vagy akár egy héttel a játék után, hogy a résztvevők tisztázhassák, hogy lelkileg rendben vannak-e azzal, ami a játék során történt. Az emberek gyakran máshogy gondolkodnak egy játékról utólag. Nem ideális esetben érezhetnek szégyent, vagy felszínre törhetnek kellemetlen emlékeik.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése