A Vodafone Magyarország a 2021. szeptember 1. és 2022. augusztus 31. közötti időszak 109,39 százalékos mértékű átlagos fogyasztói árindexváltozását figyelembe véve 2023. január 2-tól ilyen mértékű – a hatályos Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) szerinti – automatikus díjkorrekciót alkalmaz lakossági, egyes flottás és kisvállalati ügyfeleinél. A díjkorrekció az otthoni és a mobil szolgáltatások előfizetési díjait egyaránt érinti – írja a 24.hu.
Egy távközlési piaci szakértő szerint fontos kihangsúlyozni, hogy ez nem áremelés, hanem díjkorrekciós kiigazítás. Hozzátette, a háttérben az áll, hogy 2018-ban életbe lépett az egységes EU-s hírközlési kódex irányelve, amely lehetőséget ad arra, hogy a távközlési szolgáltató egyoldalúan, de indoklással módosíthassa az ÁSZF-jét, igaz, határozott idejű szerződéseknél is biztosítja a felmondás lehetőségét az ügyfeleknek. Azt is megemlítette, hogy az inflációkövető díjkorrekció korántsem fedezi költségeik növekedését, de legalább megvalósul egyfajta tehermegosztás a szolgáltatók és ügyfeleik között.
A 24.hu cikke szerint a másik három nagy szolgáltatónál, vagyis a Telekomnál, a Yettelnél és a Diginél is lesz inflációkövető díjemelés, ami mindegyik szolgáltatónál tavaly került bele az általános szerződési feltételekbe (ÁSZF).
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megerősítette, tudnak az inflációkövető díjkorrekciós mechanizmusról, és ha a szolgáltató a szerződésmódosítás során betartotta a vonatkozó szabályokat, és a bevezetett feltétel pontosan tartalmazza, hogy hogyan fog történni a díjak változása, akkor ez a szolgáltatói lépés nem jogszerűtlen. Hangsúlyozták, hogy az előre látható, világos szerződéses feltétel szerinti díjváltozások a továbbiakban már nem minősülnek szerződésmódosításnak. Azaz a díjkorrekciós mechanizmus bevezetésekor – ÁSZF-módosítás – még azonnali hatályú felmondási joga van az előfizetőnek, de ha szerződés szerint történik az inflációkövetés és az ezzel járó díjemelés, már nincs.