Az elmúlt években folyamatosan fejlődtek az ügyintézést egyszerűsítő, Ügyfélkapun elérhető szolgáltatások – sok, eddig csak Kormányablakokban intézhető ügy került az online térbe. Ma már az irataink igénylését és cseréjét is elindíthatjuk interneten keresztül, amely egyúttal tehermentesíti a személyes ügyintézést, az ügyfeleknek jóval kevesebbet kell időzniük kormányablakokban.
Az ügyintézés lehetőségei
A digitális megoldások minőségi javulást hoznak az életünkbe. Már az interneten is bejelenthetjük a lakó- és tartózkodási helyünk változását, legyen az országon belüli vagy külföldről való hazaköltözés. Törvényes képviselőként vagy meghatalmazottként mások lakcímváltoztatását is elintézhetjük. Otthonról bejelenthető az útlevél elvesztése, online intézhető a személyazonosító igazolvány pótlása, a családi állapotunk igazolása, de adatszolgáltatást tiltó rendelkezés is tehető online. A Jármű Szolgáltatási Platformon egyetlen rendszám beírásával kérdezhetjük le a megvásárolni kívánt jármű életútját és műszaki adatait. A funkciók listája 2023-ban tovább bővült. Az új fejlesztések tovább növelik az ügyintézéshez szükséges szakrendszerek működésének biztonságát.
„A digitális ügyintézéssel időt spórolhatunk”
Korszerű informatikai háttér
Az ügyintézést segítő informatikai rendszerek is megújultak, ami stabilabb működést és gyorsabb átfutási időt jelent, a kormányablakokban pedig korszerűsített, mesterséges intelligenciát is alkalmazó szoftvereket használnak. A friss informatikai háttér egyszerűbbé teszi az ügyintézők feladatait, ami megrövidíti az ügyintézést.
A fejlesztések uniós program keretében valósultak meg, kiemelt cél volt a nemzeti adatvagyon-nyilvántartások továbbfejlesztése és a hazai ügyintézés megújítása. Az utóbbi években jelentős korszerűsítések történtek a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, a közúti közlekedési informatika, illetve az okmány-nyilvántartások informatikai rendszereiben, megteremtve a jövőbeli fejlesztések technológiai alapját.