nlc.hu
Aktuális
Nem madárraj okozhatta a dél-koreai légi-katasztrófát

Nem madárraj okozhatta a dél-koreai légi-katasztrófát

Megszólaltak a szakértők a dél-koreai tragédiáról.

Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.

Futómű nélkül

A futómű kieresztésének az elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához képest, valamint a lehetséges madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan kérdéseket vetettek fel, amelyekre szakértők még nem tudtak választ adni – számolt be az MTI. Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni. A helyi médiában sugárzott videón az látható, amint a repülőgép futómű nélkül szánkázott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.

“Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?” – tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Kérdéses a madárraj

Dél-koreai tisztviselők azt nyilatkozták, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is.

A szakértők szerint azonban valószínűtlennek tűnik, hogy madárrajjal való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását. “A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését” – mondta Thomas. Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő, hozzátéve: “Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”.

Trevor Jensen, ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, “így ez nem tervezettnek tűnik”. A madárral ütközés csak egy egész raj beszippantásával lehet hatással a hajtóművekre, de még az sem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – állítja Dell.

Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

Vizsgálják a fekete dobozokat

A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. Ez utóbbi elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.

Kiemelt fotó:  Chung Sung-Jun/Getty Images

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top