Mi magyarok előszeretettel panaszkodunk a MÁV-ra. Lassan már tényleg ott tartunk, hogy 5-10 perc késést már nem is érzünk késésnek a vonatokon, hiszen gigakésések és törölt járatok jellemzik idehaza a vasúti közlekedést, a helyzetet pedig teljesen lezárt vonalak és bizarr esetek súlyosbítják, ahol pótlóbuszokkal kell döcögnie a vasútra jegyet váltó utasoknak.
Ilyen fejlemények tükrében jogosnak mondható elvárás, hogy egy Európa vasúttársaságait rangsoroló listán a MÁV az utolsó helyre kerüljön, csakhogy még ez a bravúr sem jött össze az állami vasúttársaságnak.
A Transport and Environment (T&E) kampánycsoport a kontinens 27 különböző vasúttársaságát rangsorolta. A jelentésük tanulsága szerint Európában a magasabb jegyárak nem feltétlenül jelentenek magasabb szintű szolgáltatást – írja a Világgazdaság.
A MÁV meglepő módon nem lett utolsó, sőt, valójában egészen tisztességes helyezést ért el: a 17. helyével az alsó középmezőnyben foglal helyet. A magyar vasúttársaság az elérhető 10 pontból 5,8-at szerzett, az eredményét rontotta, hogy a késési adatokról nem számolt be a lista készítőinek, így a megbízhatóságra 0 pontot kapott.
A listát egyébként az alábbi szempontokat figyelembe véve állították össze:
- jegyárak
- különleges viteldíjak és kedvezmények
- megbízhatóság
- foglalási tapasztalat
- kártérítési politika
- utazási tapasztalat
- éjszakai utazás
- és kerékpárszállítás.
Az első helyre az olasz Trenitalia futott be a 7,7 pontos átlagával, megosztott második helyet pedig a cseh RegioJet és a svájci SBB kapott. Az előbbi a legkedvezőbb jegyárakkal, az utóbbi pedig a pontosságával ugrott ki a mezőnyből.
A lista végén a francia Eurostar végzett a maga 4,9 pontjával. A cégnél a katasztrofális pontosság mellé nagyon magas jegyárak társulnak. A jelentés szerint az Eurostar majdnem kétszer olyan drága, mint más európai szolgáltatók hasonló hosszúságú útvonalakon.