
Vizsgálatot indított a bankautomatákat (ATM) üzemeltető Euronet Banktechnikai Kft.-vel szemben a Gazdasági Versenyhivatal. A hivatal gyanúja szerint a vállalkozás az általa üzemeltetett ATM-ek kezdőképernyőjén az elérhető funkciók megjelenítésével, illetve egyes funkciók elrejtésével megtéveszti a fogyasztókat, ezzel pedig egyébként elkerülhető többletköltségeket okoz számukra – közölte honlapján a GVH.
A cég 2023. július 5. óta a bankautomaták kezdőképernyőjén kizárólag a “Készpénz és egyenleg”, és az “Egyéb” lehetőségeket ajánlja fel a fogyasztók számára. A GVH szerint az Euronet ezzel azt a benyomást keltheti a fogyasztókban, mintha a készpénzfelvételre és az egyenleg-lekérdezésére kizárólag csak együttesen, mindkét szolgáltatás díjának megfizetésével lenne lehetőség annak ellenére, hogy az “Egyéb” kategórián belül külön is igénybe vehetik az egyes szolgáltatásokat.
A vállalkozás a kifogásolt gyakorlatával szűkíti a fogyasztók választási lehetőségeit, így olyan ügyleti döntésre késztetheti őket, amelyet egyébként nem hoznának meg és amely így többletköltségekkel jár.
Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre.
Amúgy ha már az ATM-es készpénzfelvételnél tartunk, évek óta kering egy legenda az interneten, miszerint ha valakit egy rabló arra kényszerítene egy bankautomatánál, hogy vegyen ki pénzt és adja neki oda, az áldozat titokban értesítheti a rendőrséget, ha fordítva üti be bankkártyája PIN-kódját. Ez azonban nem igaz! A bankok és biztonsági szakértők is cáfolják azt, hogy ha visszafelé írjuk be a PIN-kódunkat a bankautomatánál, nemcsak ugyanúgy működik a rendszer, mintha helyesen írnánk be, de akciónk a rendőrséget is riasztja. Az ATM-ek ugyanis úgy vannak programozva, hogy csak a helyesen beírt PIN-kódot fogadják el, vagyis ha valaki fordítva írja be, a rendszer azt hibás kísérletként értelmezi. Három sikertelen próbálkozás után pedig zárolhatja a kártyát.
Kiemelt fotó: illusztráció, iStock