
Egy spanyol szerelő hatalmas vihart kavart, amikor szétszerelte a kínai elektromos SUV, az MG ZS modelljének belsejét, és rájött, hogy a jármű – annak ellenére, hogy kínai gyártmány – belsejének kialakítása meglepően hasonlít egyes jól ismert, nagyobb német vagy japán márkákhoz.
Az autószerelő elmondása szerint, amikor meglátta a gumiabroncsokat és a belső alkatrészeket, egyből „minden világossá vált” számára: ezek a komponensek valószínűleg ugyanattól a beszállítótól származnak, amely más, sokkal drágább, nyugat-európai vagy japán autógyártók számára is szállít. Ez felveti azt a kérdést, hogy bár a külső dizájn és a márkanév olcsónak tűnhet, a belső tartalom meglepően minőségi lehet – csupán a márka pozicionálása és az árazás különbözik.
Miért meglepő ez?
- Gyártási gyakorlatok: Drága nyugati vagy japán autók gyakran használnak beszállítókat, akik állandóan szállítanak különböző márkákhoz – az MG ZS viszont alacsony árfekvésű kínai modellként lép piacra.
- Minőség és kivitel: A felfedezett, „nem kínai” gumik és belső alkatrészek jelzik, hogy az autó szerkezeti értelemben talán sokkal megbízhatóbb, mint amit az „olcsó kínai” jelző sugall.
- Márkaépítés és árazás: A külcsín, a márkásított árazás és a „kínai” jelleg ellenére egyes belső elemek prémium világot idéznek. Mindössze a külső marketing és árpozicionálás miatt marad az olcsó képe a fogyasztói szem előtt.
A címben szereplő „Mindent tudtam, amikor megláttam a gumikat” arra utal, hogy a szerelő már az első pillanatban felfigyelt arra, hogy a gumiabroncsok nem kínai olcsó kategóriájúak, hanem jó minőségű nemzetközi beszállítók termékei. Ez alapján tudta, hogy a járműben levő egyéb alkatrészek is prémium beszállítóktól származhatnak.
Mit jelent mindez a vásárlók számára?
- Tudatos vásárlás: Ez az eset rámutathat arra, hogy nem érdemes csupán a „kínai” jelző alapján ítélkezni. Ha az alkatrészek jó forrásból valók, az előny a végfelhasználó számára is kézzelfogható lehet.
- Minőségi import: Elképzelhető, hogy az MG ZS (és más olcsó kínai márkák) egyes modelljei prémium beszállítókkal dolgoznak, csak nem ezt hirdetik.
- Pozicionálás kérdése: A márka úgy jelenik meg a piacon, mintha olcsó lenne, miközben egy része ugyanolyan színvonalú, mint a drágább kategóriákban. Ez árazási és marketingkülönbségektől függően rendkívül versenyképes konstrukció lehet.
A szerelő tapasztalatai alapján kijelenthető, az MG ZS nem feltétlenül rosszabb minőségű pusztán azért, mert kínai modell – számos belső alkatrész megbízható európai/japán szintet idéz. Ez a felfedezés felhívhatja a figyelmet a kínai elektromos autók mögötti valódi mérnöki gyakorlatokra és beszállítói hálózatra – amely sok esetben nemzetközi szinten is versenyképes. Az előítélet (miszerint az olcsó legtöbbször rossz minőségű) néha helytelen. Érdemes belelátni a technológiába, ne csak a címkék alapján ítélkezzünk!
(via)
Kiemelt fotó: illusztráció, Getty Images