
Mi az a piros kereszt a lámpán?
A piros keresztet olyan, bonyolultabb csomópontokban használják, ahol balra kanyarodni különösen kockázatos, mert sűrű a forgalom, rossz a beláthatóság, vagy sok a konfliktuspont a szemből érkező autókkal.
Ez a jelzés kiegészítő információ: nem váltja ki a hagyományos piros–sárga–zöld lámpákat, hanem plusz visszajelzést ad arról, mi történik a szembejövő forgalomban.
Mit jelent pontosan a piros kereszt a sofőrnek?
A logika egyszerű:
- Ha a piros kereszt világít, az azt üzeni a balra kanyarodó autósnak, hogy a szemközti irányban piros van, tehát onnan nem érkezik forgalom. Ilyenkor a sofőr biztonságosabban el tudja indítani a balra kanyart, mert nem kell attól tartania, hogy hirtelen felbukkan egy szemből érkező autó.
- Ha a piros kereszt nem világít, az annak a jele, hogy a szembejövőknek zöld a lámpa. Ilyenkor ugyan a balra kanyarodó sofőrnek is lehet szabad jelzése, de elsőbbséget kell adnia az egyenesen haladóknak, és fokozottan figyelnie kell a kereszteződésben.
Fontos: a piros kereszt nem új „tilos jelzés”, tehát nem arról szól, hogy neked állnod kell. A klasszikus lámpajelek érvényesek továbbra is – a piros kereszt csak segít értelmezni, mi történik a túloldalon.
Miért találták ki ezt az egészet?
A balra kanyarodás sok helyen a legtöbb balesetet okozó manőverek egyike, mert ilyenkor a sofőrnek egyszerre kell figyelnie:
- a gyalogosokra,
- a keresztirányú forgalomra,
- és a szemből érkező autókra.
A piros kereszt célja, hogy csökkentse a bizonytalanságot: a sofőr nem találgatja, hogy vajon jön-e még valaki szemből, hanem egyértelmű fényjelzést kap róla. A tapasztalatok szerint olyan városokban, ahol már használják, kevesebb az ütközés a kereszteződésekben, és folyamatosabb a forgalom csúcsidőben is, mert nem „toporognak” annyit a balra kanyarodni szándékozó autók.
Kell tőle tartani, ha egyszer nálunk is megjelenik?
Ha egyszer Magyarországon is bevezetik, a sofőröknek nem új szabályt kell megtanulniuk, csak plusz infót kapnak egy ismerős helyzetben. A lényeg ugyanaz marad:
- mindig a fő jelzőlámpát kell figyelni,
- balra kanyarodásnál pedig akkor is óvatosnak kell maradni, ha a jelzés elvileg „védett” helyzetet jelez.
A piros kereszt nem veszi le a felelősséget a sofőr válláról, de segíthet abban, hogy kevesebb legyen a bizonytalan, hirtelen fékezés és a rosszul felmért kanyar.
Addig is, ha külföldön vezetsz, és egy furcsa piros keresztet látsz a lámpa mellett: ne ess pánikba, és ne keverd össze a sima piros lámpával. Gondolj rá úgy, mint egy extra súgóra, ami megmondja, mi történik a szembejövő sávban.
Fotó: illusztráció, Gemini kép