Az eddig használt „Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról” nyomtatványt többé nem kell vezetni. Az új e-TB kiskönyv egy elektronikus felületen lesz elérhető, ahol a biztosítási jogviszonyokra, valamint az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra és a baleseti táppénzre vonatkozó adatok kérdezhetők le.
A papír alapú TB-kiskönyvet a munkáltatóknak vissza kell adniuk a dolgozóknak, legkésőbb a jogviszony megszűnésekor, igazolt módon. Ha ez nem lehetséges, a munkáltató az érintett nyugdíjkorhatárát követő öt évig köteles megőrizni a dokumentumot. A biztosítottaknak szintén öt évig kell megőrizniük az átvett TB-kiskönyvet.
A biztosítottak a NEAK felületén továbbra is megtekinthetik biztosítási jogviszonyaik történetét, 2026-tól pedig a Betegéletút szolgáltatáson keresztül a 2023. december 31. utáni pénzbeli ellátások adatai is elérhetők lesznek. Hiányzó jogviszony esetén okirati bizonyítási eljárás kezdeményezhető a kormányhivatalnál – írja a Pénzcentrum.

Fontos okmány szűnik meg január elsején (fotó: MTI/Balázs Attila)
Azoknak a munkáltatóknak, melyek nem működtetnek társadalombiztosítási kifizetőhelyet, a TB-kiskönyv átadását követően nincs további teendőjük. A kifizetőhelyek számára is egyszerűsödik az ügyintézés: 2026-tól az e-TB kiskönyvön keresztül csak az aktuálisan biztosítási jogviszonyban álló munkavállalók adatai kérdezhetők le.
Fontos változás, hogy a biztosítási jogviszony megszűnése után járó (passzív) ellátásokat 2026-tól már nem a kifizetőhelyek, hanem kizárólag a kormányhivatalok állapíthatják meg és folyósíthatják.
Az e-TB kiskönyv részletes adatokat tartalmaz a biztosított személyéről, jogviszonyairól és az igénybe vett ellátásokról. A rendszer a magyarorszag.hu portálon, a SZÜF felületen lesz elérhető, meghatalmazás birtokában. A részletes használati útmutató hamarosan megjelenik a Magyar Államkincstár és a NEAK honlapján.