nlc.hu
Fotó
Merészebb, mint a festészet: Nosztalgikus plakátkiállítás az Iparművészetiben

Merészebb, mint a festészet: Nosztalgikus plakátkiállítás az Iparművészetiben

Flora szappan, Mondiano szivarpapír, Standard rádió, Nor-Coc fürdőruha: nagyszüleink világát idézi fel az Iparművészeti Múzeum hamarosan nyíló kiállítása, ami az 1924–1942 között született, modern magyar kereskedelmi plakátokat mutatja be. Meg kell néznünk, de addig is kedvcsináló gyanánt elhoztunk néhány darabot a gyűjteményből.
 
A két világháború közötti magyar plakátművészet remekeiből összeállított válogatást először az Iparművészeti Múzeumban láthatjuk itthon. – A képen: Bortnyik Sándor: Újság, 1926 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

A tárlat a kereskedelmi grafika 1924 után bekövetkezett radikális megújulását mutatja be, ami az emigrációból hazatért Kassák Lajos, Bortnyik Sándor és Berény Róbert munkásságának köszönhetően valósult meg. – A képen: Berény Róbert: Flora, 1927 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Ilyen nagy számú, a hazai plakátművészet “fénykorából” származó plakátanyag eddig még nem szerepelt magyarországi kiállításon. – A képen: Berény Róbert: Palma kaucsuksarok, 1928 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Feltűnnek a két háború közötti korszak modern életmódjának kellékei, a Flora szappan, a Modiano szivarpapír, a népszerű Standard rádió fejhallgatóval és hangszóróval, vagy a kötött, övvel ellátott Nor-Coc fürdőruha. – A képen: Berény Róbert: Modiano, 1929 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Az 1920-as évek közepétől egy teljesen új hang jelent meg a budapesti plakátok világában. Eltűnt a szecesszió álomvilága, háttérbe szorultak a humoros, történetet mesélő ábrázolások. Betört a modern kor levegője, olyan termékek jelentek meg a reklámokon, amelyek a technika fejlődése nyomán jöttek létre, és a modern nagyvárosi élet kényelmét szolgálták. – A képen: Bortnyik Sándor: Mondiano III., 1929 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Megjelent a plakátokon a villanykörte, a rádió, a rádiócső, az elektromos és gázkészülékek egész sora, az autógumi, a konzerv, a töltőtoll. A régi árucikkek – mint a dohányipari termékek, a divatcikkek, élelmiszerek, sajtótermékek – hirdetése is ahhoz az új reklámnyelvhez igazodott, amelyet az új termékek adekvát bemutatásának feladata hívott életre. – A képen: Csemiczky Tihamér: Standard rádió, 1930 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Irsai István: Flora, 1934 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Irsai István: Bagarol, 1935 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Irsai István: Tungsram rádió, 1936 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Irsai István: Nor-Coc fürdőtrikó szavatolt színtartó, 1935 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Bortnyik Sándor: Futó Gyula Rt. – Szén zsákokban még aznap, 1926 – forrás: Iparművészeti Múzeum

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.