Műterméből nap mint nap vadállatok szabadulnak ki – Szabó Edit kerámiaművésznél jártunk

Kováts Dániel | Fotózta: Kováts Dániel | 2017. Február 16.
Formák, színek, érzések, emlékek, türelem, tűz, idő: egy művész műhelyében megannyi olyan impulzus szédíti el az embert, amitől a bejárati ajtón túli térben teljesen elszokott. Pedig de jó is ez. Szabó Edit kerámiaművész varázslatos birodalma teljesen magával ragadott.
Szabó Edit kerámia művész műtermében jártunk

Szabó Edit Ferenczy Noémi-díjas designer és szobrász építészeti alkalmazású funkcionális és konceptuális tárgyakat tervez és készít. 

Edit műterem loftjából mostanság nap mint nap vadállatok szabadulnak ki. Kifinomult, gömbölyded rókák, medvék, farkasok és szarvasok. Kisebb szobrai melett a TAME elnevezésű, szobrászi mívességgel megalkotott figurális kerámiabútorokat készíti. 

 

 

Kézzel készült tárgyait szobrászi igényességgel formálja meg, megadva az anyagnak a kellő időt az átalakuláshoz. A méteres nagyságú tárgyak akár két hónapig is készülhetnek, mire a gondos folyamat végén a tűzben elérik végső állapotukat.

 

Magas keménységű, fagyálló tárgyai az extrém körülményeket is bírják, mint a vadállatok. 

Préseléssel, döngöléssel tömöríti az anyagot, hogy időtálló tárgy szülessen belőle. Edit mondása szerint “örökölhető” designt készít. Trendkövetés és tömeggyártás helyett olyan tárgyakat alkot, amik megőrzik esztétikai minőségüket, és amiket további generációk használhatnak.

 

 

Edit alkimista szenvedélyét éli ki a kerámiában. Személyre szabott tárgyakat is készít megrendelésre, melyeket mindig kutatás és sok anyagkísérlet előz meg.

A műteremtől a lakóterületet elválasztó vékony üvegfal jól szimbolizálja életét. Hivatásban él, akkor is alkot fejben, amikor épp nem dolgozik.

Állatokhoz való személyes kötődését a kutyája, Szultán jelenti számára.

 

Vadállat témájú munkái antropomorf tárgyak, alap emberi érzelmeket fejeznek ki. A növénytartót megformáló, körbe tekeredő farkas őszinte, a területét védelmező vad. A benne lévő növény szimbolizálja azt a természeti területet, amit a farkas körbeölel, véd.

 

Számára a medve ikonikus figura. Meghatározó gyerekkori emléke a medvékkel való találkozás az erdélyi havasokban. A medve figurája, a medveség Editnek az érintetlen természetet szimbolizálja.

A tágas alkotótér adja a keretet a munkához és gondolatokhoz.

Kis méretű porcelántárgyakat is készít, mostanában szintén vadállat témában. Ma épp állat figurájú gyűrűket önt  porcelánból.

És a kész darabok.

 

Félkész, kész tárgyak, szerszámok és eszközök  teszik izgalmassá a teret, és láttatják a munkafolyamatokat. 

Kutyájával, Szultánnal tett séták jelentik a napi feltöltődést, ahogy ő hívja, a kitekintést. 

Téli délutáni fényekben pihenés.

 

Minden egyes forma többszöri megmunkáláson megy át, mire eléri a végső formáját, színét.

Több folyamaton dolgozik egy nap. Nincs szokásos munkaidő–hétvége időstruktúra, a tárgyak készítése és az épp adott technológia szervezik a napi beosztást.

Jellemző zsáner jelenet kemence eszközökkel, a tűz “elemeivel”.

Egyik kedvence a TAME BEAR nevű bukfencező medve ülőbútor, aminek négy oldalára lehet leülni.

Kis tesója, a TAMECUBS medvebocs szoborkészítés közben.

 

 

A mázbevonat felvitele az égetés előtti utolsó fázis.

 

A tűzre váró vad.

 

Exit mobile version