Szánhúzó kutyák – elsősorban huskyk – tenyésztésével szeretett volna foglalkozni, és egy ismerőse révén jutott hozzá első alaszkai malamut fajtájú kutyájához. Az akkor még burkolóként dolgozó Tamás igyekezett szinte minden idejét a kutyájával tölteni.
Az első alom is megérkezett hamarosan hozzá, és a téli időszakban már az egyre nagyobb kutyákat bekötve egy szánkó mögé próbálgatta a szánhúzást. A laikus számára vékonyabbnak tűnő szánhúzók munkakutyák, és nem szabad összetéveszteni a kiállításokon bemutatott, nagy bundájú, kék szemű huskykkal.
Az áttörést egy autós magazinban látott, kutyaszánversenyt promotáló Schumacher-poszter hozta meg, és a fotó alapján építette meg az első szánját. Mivel a szánokat pénz hiányában mindig magának építette, ennek köszönhetően olyan rutint szerzett, hogy most már eladásra is készít belőlük, legutóbb Norvégiába adott el néhány darabot.
Korábban Gyöngyösön lakott, de mivel a kutyáitól külön élt, sokkal nehezebb volt rendet tartani a növekvő létszámú falkában, ezért később – a kutyákkal együtt – Mátrafüredre költözött. Korábban sík terepen edzett, és ott próbált nehezíteni a kutyáknak, autógumit húzatott velük téglákkal megpakolva, amellyel imitálta az emelkedőt, és ez erősítette is a kutyákat, de fontos volt a mátrai hegyvidék is, hogy ilyen terepen tudjanak futni, ugyanis a nemzetközi, komoly versenyek szinte kizárólag hegyvidéken zajlanak.
Az első versenyre mint megfigyelő ment el, ahol tanulmányozta, hogy milyen edzőkocsikkal készülnek a hómentes időszakokban sporttársai, és így sikerült elkészíteni egy lakatos barátja segítségével az edzőkocsiját, melynek még biciklikerekei voltak. Az első versenyén elért második helyezés nagy lökést adott a továbbiakra.
Egy állatorvos segítette tanácsaival a kutyák etetésében, itatásában, regenerálódásában. Ma már egy kereskedésből kapja a húsokat, amire nagy szüksége is van, hiszen a táp mellett napi egy kilogramm húst fogyasztanak a kutyái.
Hogy egyre sikeresebben szerepeljenek, külföldi versenyekre kezdtek el járni Szlovákiába, Csehországba, Ausztriába és Olaszországba, ahol a már tapasztaltabb versenyzőktől sokat lehetett tanulni a fogathajtás mikéntjéről.
A másfél éve született kutyái a Star Wars-őrület idején jöttek világra, így nem meglepő, hogy a 32 fős falkában van Solo, Luke, Leia és Anakin névre hallgató szánhúzó is.
Az az ideális, ha egy kölyökkutya bekerül a falkába, és mindig vetekedik a többiekkel, gyorsabb akar lenni az előző generációnál. A fiatalabb kutyák ki akarnak tűnni, és jobban meg akarnak neki felelni, mivel Tamás a falkavezér közöttük.
A sportágnál megfigyelhető, hogy az idősebb, tapasztaltabb hajtók sokszor gyorsabbak, mint a fiatal versenyzők. Jobban értenek a kutyák ellátásához, sokkal türelmesebbek velük, és ezt a kutyák meghálálják. A mozdulataik is kifinomultabbak, és így kevesebb az elvesztegetett energia. Emellett pedig fontos, hogy a hajtó is jó kondícióban legyen, és mivel Tamás imád futni, ezért ezzel rendszeresen karbantartja magát.
Mindig csak annyit vehet ki egy versenyző a kutyákból, amennyit beléjük fektetett. Egy versenyen akkor elégedett – eredménytől függetlenül –, ha látja a kutyákon, hogy kiadtak magukból mindent.
A fogat vezérkutyájával, Jackkel a Lajosmizsén rendezett országos bajnokság második futama előtt. Mivel kölyökkoruk óta ő neveli a kutyáit, ezért minden rezdülésüket észreveszi, és a hatalmas szeretet mellett ez a figyelem is elengedhetetlen, hogy érezzék a kutyái, hogy rá számíthatnak.
Érdekesség, hogy a Mátrában használt edzőkocsiját egy Trabantból alakították át, már csak a négy kerék, a felfogatás és a kormánymű maradt meg. A könnyebb kocsi nem bírná ezt a terepet, mert a köves, hegyi utakon szétesne.
Másfél éve foglalkozik azzal, hogy az év minden szakában vendégeket túráztat szánon vagy elektromos huskycarral a Mátrában, ami a kutyáknak egy nagyon jó erőnléti, alapozó edzés. Mentálisan is erősíti a kutyákat, hogy ne legyen nekik furcsa, ha egy nap több kört kell menni, ugyanis külföldön sok olyan versenyt rendeznek, ahol a pályán két kört kell menni, és előfordul, hogy a második körre már elunják magukat a kutyák, és nem hajtanak úgy.
Az igazi szépsége a szánhúzó versenyeknek, hogy hóban-hegyen-szánon történik, ezért az utóbbi időben a hazai edzőkocsis versenyeket jó gyakorlásnak fogja fel. Azért indul el 100 kilós edzőkocsival (a versenyszabályzatban nincs a kocsi súlyára vonatkozó kikötés, az átlagos súlya egy kocsinak 18 kg), hogy a kutyái jobban eddzenek, és amikor nemzetközi versenyen a 8 kilós szánnal kell versenyezni, akkor látszódni fog ennek a munkának az eredménye.
A legbüszkébb a 2009-ben a szlovákiai Donovalyban szerzett Európa-bajnoki címére, amely az egyik legnehezebb versenye is volt eddigi pályafutása során. A háromnapos versenyt úgy nyerte meg, hogy a kutyák az első kettőn, ő pedig a harmadik napon hozta ki magából a maximumot. Élete eddigi legkeményebb versenyét is Szlovákiában rendezték 2002-ben, és az ott elért 1 óra 14 perces idejével második lett. 10 km-es versenytávon általában 35 perc körüli idő szükséges egy jobb eredményhez, tehát tényleg rendkívül nehéz és hosszú verseny volt izomgörcsökkel, hóban elsüllyedéssel és pályáról kirepüléssel tarkítva.
A következő cél a középtávú, 200 km feletti versenyeken való indulás, de ehhez előbb szüksége lesz olyan kutyákra, amelyek genetikailag erre vannak fejlesztve, mert a mostani kutyái a sprinttávokra (40 km) specializálódtak. Nagy álma, hogy részt vegyen az oroszországi Volga–Quest hosszú távú versenyen. A sportág magyar történetében szerinte a legnagyobb tettet Balogh Ottó hajtja végre, aki idén márciusban első magyarként vehet részt az Iditarodon, melyen 1800 km tesz meg kutyáival 9-10 nap alatt, súlyos mínuszokban Alaszka kietlen vidékein. A versenyről itt olvashatsz bővebben.
“A szánhúzás a kutyákkal és a természettel való együttélést jelenti, és sosem szabad a hajtónak a kutyák fölé helyeznie magát, mert csak egy csapatként lehetnek sikeresek.”
További cikkek kutyás sportokról az NLCafén:
- Ilyen a Hard Dog Race – képek a legkeményebb kutyás akadályversenyről
- Elindult a világ első kutyaszántaxija
- Ellepték a frizbiző kutyák a Városligetet