Gasztro

A húsfogyasztás szerepe az elhízás csökkentésében (X)

A szív- és érrendszeri betegségek 2/3-a, nagy rizikófaktoraik majd mindegyike - a dohányzás kivételével - a táplálkozással függ össze. A rizikófaktorok közül a koleszterint, a magas vérnyomást a 90-es években - jórészt gyógyszeres segítséggel - sikerült megfékezni, így a XXI. század fő egészségügyi kihívásává a szinte megállíthatatlanul fokozódó elhízás - és a következményes cukorbetegség vált.

Az elhízás megelőzésében és kezelésében sokáig a zsírszegény táplálkozást szorgalmazták, mely azonban a gyakorlatban nem vezetett eredményre. Az újabb vizsgálatok, irányelvek a szénhidrátok korlátozását, helyette a fehérjebevitel növelését javasolják.

A fehérjék telítettségérzést és az energia-leadást növelő hatása a zsírlerakódást elősegítő szénhidrátok korlátozásával, a zöldség, gyümölcs fogyasztás növelésével érhető el.

Hazánkban is a fehérjebevitel jórészt 30-35 %-ban húsokkal történik, a vörös- és fehérhúsok fehérjetartalma egyaránt 20 % körül van, koleszterin tartalmuk azonos, a zsírtartalom egyes sertéshús részekben magasabb, de kedvezőbb zsírsav-összetételű. Az elhízás kezelésében a fő étkezési modell: hús, zöldségkörettel. A hagyományos magyar konyha inkább a vöröshúsokat, az árfekvés inkább a fehérhúsokat preferálja.

A felnőtt lakosság 60 %-a túlsúlyos, illetve elhízott, ezt befolyásolni csak a szénhidrát fogyasztás 45 %-ra csökkentésével, a fehérjebevitel 15 %-ról 25 %-ra emelésével (zsír 30 %) lehet. A húsok alig tartalmaznak szénhidrátot. 115.000 amerikai ápolónő 20 éves vizsgálata a Harvard Egyetemen, bizonyította, hogy nem a sok zsírt, hanem a sok finomított szénhidrátot fogyasztók híztak el legjobban.

A vöröshús fogyasztás további csökkenése sem szakmai, sem egészségügyi szempontból nem indokolt. Így inkább a húsfogyasztás csökkenésének megállítására, a vörös- és fehérhús fogyasztás – napi 40 dkg zöldség és gyümölcsbevitel melletti – növelésére kell törekedni. Ezen az úton juthatunk el az elhízás-járvány megállításához, a következményes cukorbetegség, magas vérnyomás, szív- és érrendszeri és egyes daganatos betegségek megfékezéséhez.

Rövid összefoglaló a fentiekről

A hazai felnőtt lakosság 60 %-as túlsúlyos, illetve elhízott. Ennek megelőzése és kezelése a korábbi sikertelen zsírszegény diéták után fehérjedús, szénhidrátszegény, zöldségekben gazdag étrenddel történhet.

A fehérjebevitel több mint 1/3-át húsokkal lehet biztosítani, zsírszegény vörös- és fehérhúsokkal egyaránt. A húsfogyasztás további csökkentése nem kívánatos, sőt elhízottaknál inkább részarányosan növelhető.

Dr. Pados Gyula
Táplálkozási Fórum elnöke

Kattints a www.voroshus.hu oldalra és nyerj!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése