![](https://nlc.hu/uploads/2025/02/divakc.jpg)
Az amerikai óriás italgyártó magyarországi lépése nem tekinthető egyedinek, az elmúlt napokban elterjedt hírek szerint az önkéntes korlátozásnak több más italgyártó is eleget tesz, annál is inkább, mert a büféüzemeltetőknek lehetőségük van arra, hogy az egészségtelennek minősített termékeket nagykereskedőknél szerezzék be – és lényegében zavartalanul tovább árusítsák. Az ilyen termékekre kivetett népegészségügyi termékadó (NETA) beépül az eladási árba.
Nahát, milyen emberbaráti tett!
Elsőre mi is ezt gondoltuk, arról azonban nem szól a fáma, hogy vajon milyen indokok mozgatják a cég vezetését. Persze egy ekkora cégnél már teljesen belefér, hogy egy-egy ilyen fontos kérdésben határozottabban foglal állást. Hiszen a gyerekek nem megfelelő táplálkozása olyan probléma, amely mellett egyre kevésbé lehet elmenni. Arról viszont nincs tudomásunk, hogy a nagy üdítőgyártó cégek egységesen megegyeztek volna abban, hogy mind kivonulnak az iskolai büfékből.
Ameddig ez nincs így, addig a kampányban résztvevő cégek csak a saját lelkiismeretüket nyugtathatják meg, de a nyolcadikos Fercsike ugyanúgy beveri majd a félliter kólát az ebédszünetben, mint eddig, csak a pénz most egy másik nagy zsebbe folyik… Mint ahogy az olajcégek esőerdőmentő akciói is nagyon példásak, de arról közben mélyen hallgatnak, hogy a kőolaj-kitermelésből származó hulladék milyen mértékben károsítja számukra oly fontos bolygónkat.
A kampány egyébként azt a kérdést is felveti, hogy a kivonulási akcióval vajon a cég elismeri, hogy a kóla nem egészsége?