Gasztro

A magyarok már a konyhában vannak

A Konyhakiállítás felkérésére több mint 3000 fő részvételével készült egy felmérés, melyből kiderül, a gasztroblogok előretörése és az elmúlt évek gasztroforradalma nyomán minden tizedik magyar komolyan elgondolkozott azon, hogy a sütés-főzésből kellene önálló vállalkozást indítania.

A főzés központi szerepet tölt be az életünkben, ezért ahhoz képest, hogy idővel és pénzzel is viszonylag szűken állunk, a konyhánkra mindkettőből bőséggel szánunk, meglepően sokan készülnek például félmillió forint feletti konyhafelújításra. Az aktuális bútortrendekkel, a legkorszerűbb konyhai gépekkel és a hazai gasztrobloggerekkel is megismerkedhetünk közelebbről a héten nyíló Konyhakiállításon.

A magyarok már a konyhában vannak

A magyarok több mint fele mindennap legalább 2 órát tölt a konyhában, derül ki a felmérésből. Egy dolgozó ember életében ez a munkaidő utáni órák jó részét felemészti, és majdnem ugyanannyi, mint amennyit tévézéssel töltünk. Ezért is örömteli fejlemény, hogy a konyhát egyre kevésbé választjuk le a lakás többi részéről, és ennek megfelelően nemcsak az otthon, de a közösségi élet központjává is válik.

Hétvégén a konyhában töltött idő tovább emelkedik, a legtöbben 3-4 órát is rászánnak a főzésre, és csak 5 százalék tudja le másfél óránál kevesebbel. Így nem meglepő, ha 35 százalék szerint a konyha a lakás egyik legfontosabb pontja, és sokak számára ez a családi és baráti beszélgetések egyik fontos helyszíne.

A magyarok már a konyhában vannak

Szerencsére a konyhai munkával nem maradunk teljesen magunkra, viszonylag sokan érzik úgy, hogy a főzés családi program is egyben. A válaszadók harmadának főz a párja, és 7 százalék mondja, hogy a gyerekek is besegítenek, a barátokat viszont csak 1 százalék vonja be a főzőcskézésbe. A főleg a fővárosra koncentrálódó, de vidéken is erősödő gasztroforradalom egyelőre csak egy szűkebb réteget mozdított ki otthonról. Étterembe 10 százalék jár gyakrabban, viszont tízen arról is beszámoltak, hogy szakács vagy bejárónő segít be a konyhai munkákba.

A konyhában töltött rengeteg időt viszonylag kevesen tekintik kellemetlen kötelességnek, és 34 százalék egyértelműen úgy érzi, hogy a főzés számára hobbi. A válaszadók ötöde számára a konyha az önmegvalósítás terepe, és egynegyedük éli meg kikapcsolódásként az ott töltött időt. Nem hiába olvassuk a sikertörténeteket a családi csokoládémanufaktúrákról és izgalmas új éttermekről sem, minden tizedik válaszadó komolyan elgondolkozott azon, hogy a sütés-főzésből kellene üzleti vállalkozást indítania, és további 19 százalék kacérkodott a gondolattal.

A magyarok már a konyhában vannak

A fantáziánk fellendítésében nagy szerepe lehet annak is, hogy a főzőműsorok és a gasztroblogok az utóbbi időben a hétköznapjaink részévé váltak, és folyamatosan ösztönöznek arra, hogy a megszokott csirkemell és a gyors bolognai spagetti helyett kísérletezésbe kezdjünk. A válaszadók 42 százaléka vallotta be, hogy az elmúlt pár napban főzött blogban olvasott recept alapján, és csak 6 százalék számolt be arról, hogy még sosem főzött blog alapján.

A divatirányzatokat mégsem követjük feltétel nélkül, de a legtöbben igyekszünk egészséges alapanyagokból főzni, és a családi receptek jelentősége sem csökkent, 49 százalék főz saját gyűjtés alapján fogásokat. A válaszadók több mint fele érzi úgy, hogy kifejezetten nyitott a legújabb trendekre, konyhai technológiákra és okos eszközökre, 58 százalék már használ is ilyesmit.

A konyha a lakásnak az a pontja, amire biztosan bármikor tudnánk költeni, és meglepő módon a válaszadók kétharmada nemcsak ábrándozik erről, de tervez is konkrét konyhabővítést a következő egy évben. A legtöbben óvatosan költenének, 57 százalék félmillió forint alatt, ebből 20 százalék csak 200 ezer forint alatt, ami a magyar átlagkeresetet figyelembe véve még mindig tekintélyes összeg. 27 százalék 500 ezer és egymillió forint közötti költségvetésben gondolkozik. Egymillió forint felett összesen 16 százalék tud költeni, és közülük is csak 3 százalék az, aki 2 millió forint feletti összegből valósíthatja meg álmai konyháját.

A válaszadók felében él a vágy egy-egy modernebb konyhai nagy gép iránt, és 47 százalék tervezi, hogy a következő fél évben ezt be is szerzi magának. Kisgépre még több, a válaszadók háromnegyede tervez költeni. A mezőnyben a legnépszerűbb darab a legdrágább is egyben, 35 százalékkal vezet a konyhai robotgép, ami a Kitchen Aid évek óta töretlen népszerűségét jelzi. Sokan hagynák a mosatlant egy mosogatógépre, és az új sütő vagy főzőlap is előkelő helyen szerepel a válaszadók kívánságlistáján. Az utóbbi idők újdonságai között szereplő gőzpárolóra egyelőre csak 11 százalék költene szívesen.

Ma már nem vásárolunk anélkül, hogy alaposan tanulmányoznánk a gépek energiacímkéjét, a választásnál a legfontosabb szempontok a minőség és az energiatakarékosság. Ebben a környezettudatosság mellett a hosszú távú megtakarítás vezérel bennünket, így az ár-érték arány csak harmadik szempontként jelenik meg. A garanciát és a javíthatóságot 35 és 25 százalékunk tartja lényegesnek. Ha két hasonló sütő között kell dönteni, akkor a legmodernebb technológia 19 százalék számára lehet döntő tényező.

 

A válaszadók 76 százaléka nő, 24 százaléka férfi. A válaszadók 55 százaléka 25-59 éves, 43 százalék 60 év feletti, és 2 százalék 24 évnél fiatalabb. Legnagyobb részük a fővárosban él, közel negyedük vidéki fővárosban, 12 százalék községben és minden századik külföldön.
 

 

A legtöbben egyetértenek abban, hogy a konyha otthonunk egyik legfontosabb része, melynek megtervezése és kivitelezése komoly szakértelmet igénylő feladat, de még egy hosszú távra szóló konyhai gép kiválasztásához is elkél a profi segítség. Ezekhez nyújt támogatást az idén március 4. és 6. között a Budapest Sportarénában megrendezett Konyhakiállítás, ahol egy helyen, egy időben hasonlíthatjuk össze a legtöbb hazai konyhabútoros cég kínálatát, megtalálhatjuk a számunkra tökéletes kisgépet, nagy gépet, konyhai felszerelést, és megcsodálhatjuk a legizgalmasabb újdonságokat. Érdemes előre regisztrálni a www.konyhakiallitas.hu oldalon, mert értékes nyeremények várják a látogatókat!

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top