A költségvetés nyert, a piaci kínálat kicsit idomult, az egészségnyereség viszont még nem látható –számol be az népegészségügyi termékadó, vagyis a chipsadó első öt évének eredményeiről a Népszava. A túl sós, illetve túl édes termékek forgalmazói eddig 122 milliárd forintot fizettek be a költségvetésnek.
A chipsadót azzal a céllal vezették be 2011-ben, hogy az egészségtelen élelmiszerekből csökkenjen a fogyasztás, illetve a gyártók változtassanak a termékek receptúráin, kevesebb legyen bennük az egészségtelen összetevő.
A lap a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet tavaly megjelent elemzésére hivatkozva azt írja: az érintett termékek forgalma több mint negyedével csökkent, átlagáruk 29 százalékkal nőtt, a gyártók 40 százaléka pedig változtatott a receptúrán. Az Országos Táplálkozás- és Tápláltsági Állapot Vizsgálat szerint ugyanakkor a magyarok életmódjában egyelőre nem hozott áttörést a chipsadó, hozzáadott cukorból például többet fogyasztunk, mint öt éve.