A gyereküléseket a gyermek súlya- és mérete szerint kategorizálják, ám ezen kívül még egy pár tényezőt figyelembe kell venni a vásárláskor. Első lépésként legjobb, ha még otthon elolvasod az autóhoz tartozó használati kézikönyvet vagy tájékozódsz a kocsi gyártójánál arról, hogy milyen ülések szerelhetők be a járműbe. A rögzítés szempontjából ma kétféle kivitelű gyermekülés terjedt el: az egyiket – és ez a többség – a kocsi biztonsági övével lehet rögzíteni, míg a másik típust az ISOFIX rendszerrel felszerelt autókba tehetjük. Ha kiderült, hogy az autódba melyik típus szerelhető be, utána jöhetnek a következő választási szempontok: gyermek súlya és mérete, az ülés tartóssága és komfortja.
Súly és méret
A gyermekülések benne elhelyezhető gyermek testsúlya szerint öt kategóriába oszthatók. Értelemszerűen neked olyan ülésre lesz szükséged, amelyik megfelel a te gyermeked paramétereinek.
1.: 0. csoport: 10 kg testsúly alatt
Ezek az úgynevezett mózeskosarak, amelyek 0-10 kg súlytartományban a menetiránynak merőlegesen használhatóak, és kizárólag a hátsó ülésen helyezhetők el. Általában a csecsemő 6 hónapos koráig alkalmasak. Ügyelni kell a vásárláskor arra, hogy biztonsági övhöz csatlakoztatható legyen a mózeskosár, máskülönben nem szabad az autóban ilyen alkalmatosságban szállítani a babákat.
2.: 0+. csoport: 13 kg testsúly alatt.
A bébihordozóként is ismert kagyló formájú gyerekülések, amiket kizárólag menetiránynak háttal szabad rögzíteni újszülött kortól használhatók. Az első ülésre csak akkor szabad tenni őket, ha az ülés előtt található légzsák kikapcsolható, vagy nincs ilyen biztonsági felszerelés. Nagyon sokszor előfordul, hogy az anyukák csak beteszik a bébihordozót a hátó ülésre, de nem kapcsolják be, mondván, hogy csak leugranak a boltba vásárolni. Ne feledkezz el róla, hogy még egy 200 méteres autóút során is történhet veletek baleset, ezért mindig rögzítsd a gyerekülést.
A másik hiba, amit rendszeresen elkövetnek a szülők, hogy a két övszárat felcseréli a szülő bekötéskor, azaz a biztonsági öv rövidebb szárát köti az ülés mögé, a hosszabbat pedig keresztbe húzza a hordozón. Ebben az esetben a hordozó kifordulásra hajlamos, nagyobb ütközés esetén hasonlóképpen viselkedik, mintha egyáltalán nem lenne bekötve. Léteznek talpas hordozók is, amiket ezen hibák kiküszöbölésére terveztek. Külön talpból és hordozóból állnak. Ennek az a lényege, hogy talpat külön rögzíthetjük a kocsiban és a hordozót egy mozdulattal ki és behelyezhetjük gépjárműbe. Ez majdnem tökéletes megoldás. Az ilyen ülések bekötésekor még egy dologra ügyelj: a belső öv a baba válla fölött 2-4 centiméterrel induljon el, ellenkező esetben lecsúszik a válláról és a gyermek kieshet az ülésből. Mivel a babák gyorsan nőnek, ezért ezt a beállítást rendszeresen érdemes ellenőrizni!
3.: I. csoport: 9-18 kg testsúlyig
Ezeknek az üléseknek a jellegzetessége, hogy dönthetők, szemben a nagyobb súlyú gyerekeknek tervezett gyerekülésekkel. Mindig a hátsó ülésen kell rögzíteni őket a szabályok szerint, és ügyelni kell arra, hogy csak akkor tedd középre az ülésen, ha ott három pontos biztonsági övvel rögzíthető. Gyakori hiba, hogy miután megfelelően rögzítették az ülést, a gyermeket már hanyagul kötik be a szülők és lazán marad a biztonsági öv, ami azért baj, mert egy intenzívebb fékezésnél lecsúszhat az öv a gyermek válláról és ekkor a felső teste előrelendülhet. Ezért ne csak az öv megfelelő magasságát, hanem a megfelelő ruházathoz igazítást is minden esetben ellenőrizzük.
4.: II. csoport: 15-36 kg testsúlyig
Ezeket az üléseket használja a gyermek legtovább, ezért fontos, hogy jó kialakítású, kényelmes és tartós darabot vásároljunk belőle. Ebben a kategóriában a vezető ülés mellett és a hátsó ülésen is rögzíthető a gyermekülés, de kizárólag a menetiránnyal szemben. Gyakran saját biztonsági övvel is rendelkeznek már.
Tartósság és komfort
Az ülés kényelmét egyvalaki tudja csak letesztelni: a gyermek, aki majd benne ül. Ezért ne vásároljunk nélküle ülést, hanem, mindig ültessük bele, csatoljuk be és figyeljük meg, valóban kényelmes és megfelelő-e számára az ülés. A komfort szempontjából hasznos – főleg hosszú utakon, ha jó légáteresztő képességű, könnyen szellőző anyagokból készül az ülés huzata. A tartósság főként a nagyobb súlykategóriába tartozó üléseknél érdekes, mert ezeket akár 6-8 éven át is használni fogja a gyermek. Általában a drágább ebben az esetben is olcsóbb: a jó minőségű, magasabb árú anyagokból összeállított ülések tovább tartanak.
Mikor kell gyermekülést cserélni?
A gyermekülés cseréjének akkor jött el az ideje, ha az alábbi három jel valamelyikét tapasztalod:
1. A belső öv legfelső állásban is a gyermek válla alól indul.
2. A gyermek feje magasabban helyezkedik el az ülés háttámlájánál.
3. Főleg télen fordul elő, hogy a gyermekeknek overállban szűkké válik az ülés.
Melyik a szabványos, biztonságos ülés?
Az Európai Unió tagállamaiban csak a minőségi- és biztonsági szabályoknak megfelelő gyermekülést szabad forgalmazni és gyártani. Hogy melyik a használható gyerekülés és melyik nem, azt a címkéjéről lehet megállapítani: ha ezen szerepel egy E betű valamint 03-mmal vagy 04-gyel kezdődő sorozatszám, valamint feltüntetik az ülés terhelhetőségét, akkor az ülés megfelel a szabványoknak, így nyugodtan megveheted.
KRESZ szabályok a gyermekek utaztatásával kapcsolatban
A gépkocsiban vagy a mopedautóban – a (8) bekezdésben foglalt kivétellel – 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha a 3. életévét még nem töltötte be, és állva utazik az autóbuszban;
h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.