A Darwin-díjak történetei rendkívül népszerűek az interneten, mivel úgy látszik, szeretünk szörnyülködni azon, ha mások nem túl átgondolt megoldásokkal véget vetnek az életüknek.
Így járt az az amerikai férfi is, akinek az autójára még a kilencvenes években bukkant rá az arizonai rendőrség. Egészen pontosan a rendőrök egy füstölgő kráterre lettek figyelmesek, amely egy nagyobb kanyar külső ívén egy sziklafalban keletkezett egyik napról a másikra.
A kráterben egy a felismerhetetlenségig összeroncsolódott autóra bukkantak, amely annyira deformálódott, hogy a helyszínen még a típusát sem tudták megállapítani. A rendőrségi laborban hosszú munka után tudták kideríteni, hogy mi történhetett.
Eszerint egy korábban az amerikai légierőnél dolgozó katona valahogyan szert tett egy úgynevezett JATO-egységre (Jet Assisted Take-Off), amellyel a katonai szállítógépek felszállását segítik, némi extra löketet adva a meglévő hajtóműveknek, ha különösen nehéz rakományt kell a levegőbe emelni rövidebb kifutópályákról.
A volt katona ezután felszerelte a JATO-egységet az 1967-es Chevy Impalájára, majd kipróbálta az arizonai sivatagban, egy egyenes útszakaszon. Ezután gázt adott, majd bekapcsolta a különleges hajtóművet is. Ezt a rendőrök egy, a krátertől közel 4 mérföldre található olvadt aszfaltdarab alapján feltételezték, a kocsi ugyanis 250-300 mérföldes óránkénti sebességre gyorsult (400-480 km/h), és 20-25 másodpercen keresztül repült ezzel a sebességgel. Mivel azonban a repülő autóra semmiféle kormánylapát nem került, a sofőr tehetetlenül nézhette csupán, ahogy a kocsi egyre jobban közelít a sziklafal felé, és végül belecsapódik.
A Snopes legendavadász oldal nyomozása szerint a kilencvenes években felbukkant történetet már a hetvenes évek óta mesélték egymásnak az amerikai katonák. A hajtómű eredete is változatos, hol egy raktárból került elő, hol egy teherszállító gépről lett „újítva”, ahogy a kocsi típusa is eltérő lehet: a negyvenes évekből származó Fordtól a 67-es Impaláig. Az erről szóló történet aztán 1995-ben terjedt el világszerte, az internetnek köszönhetően. A sztori – amelyben már megjelenik a Darwin-díj is – azóta is kering a világhálón.
Érdekesség, hogy az esetet megpróbálták felgöngyölíteni a Discovery csatornán futó Állítólag című legendavadász műsorban is. A filmes trükkökben járatos szakemberek azonban, több kísérlet után arra jutottak, hogy ha be is lehetne szerezni egy JATO-hajtóművet, azt hiába szerelnék fel egy kocsira, mert bár az autó valóban a levegőbe emelkedne, az erőhatás még így is kevés lenne ahhoz, hogy 20-25 másodpercig repülve belecsapódjon egy 4 mérfölddel távolabbi sziklafalba.