AutoHop – Haidekker Istvánnal beszélgettünk
1. Honnan jött az ötlet? Saját igény merült fel, vagy kerestétek, mi lehetne az a lehetőség, amit érdemes lenne megcsinálni?
Sokat utaztunk Budapestről a Balaton északi partjára. A vonattal és busszal akár 3-4 óráig is eltartott, amíg otthonról eljutottunk az úti célunkhoz, ezért mindig telefonon próbáltunk ismerősöket keresni, akikről tudtuk, hogy esetleg ugyanoda mennek. Aztán külföldi egyetemi évek alatt láttuk, hogy a telekocsizás nem csak kis közösségekben működik. Azóta azon dolgozunk, hogy ez az utazási mód minél szélesebb körben elérhető legyen Magyarországon és a régió többi országában.
2. A névválasztás mi alapján történt? Fontos szerintetek, hogy már a név utaljon arra egyértelműen, mi is a profilotok?
Fontos, hogy akik először hallanak az AutoHopról, a telekocsizásról, azok minél könnyebben tudjanak rá később emlékezni. Emellett az AutoHop már 4 országban építi a telekocsizó közösséget, így az is fontos volt, hogy a név több nyelven hasonló jelentéssel bírjon.
3. Mi az a legfontosabb néhány mondat, amit elmondanál a vállalkozásodról, hogy kedvet kapjak a kipróbálásra?
Mint említettem, én gyakran utazom Balatonra. Szerda este keresek egy autóst az AutoHopon, aki ugyanoda megy. Pénteken az irodánktól 100 m-re a Clark Ádám téren találkozunk, és egészen az úti célomig visznek Almádiban. Tehát aki utazni szeretne, akár háztól házig utazhat. Közben érdekes találkozásokra nyílik alkalom. Az elmúlt két évben 16 új embert ismerhettem meg az AutoHopon keresztül, és mindenkivel utaznék újra szívesen.
4. Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikerednek?
Azt, hogy ma már több mint ezer ember találkozik és osztja meg utazását az AutoHopnak köszönhetően.
5. Mi a véleményed a “közösség ereje” online platformról?
Nagyon örülünk, hogy a Telekom is támogatja az AutoHophoz hasonló közösségi platformok segítette találkozásokat.
Oszkár – Prácser Attilát kérdeztük
1. Honnan jött az ötlet? Saját igény merült fel, vagy kerestétek, mi lehetne az a lehetőség, amit érdemes lenne megcsinálni?
Az ötlet a saját utazási problémánk alapján merült fel. Gyakran jártunk haza vidékre, zsúfolt vonaton, miközben tudtuk, hogy vannak ismerősök, akik autóznak ugyanezeken a viszonylatokon, de mégsem életszerű mindenkit végigtelefonálni minden héten. Így találtuk ki, hogy egy webes felületet hozunk létre, hogy egymásra találhassanak az autósok és az utasok. Ugyanebben az évben csökkentek a tömegközlekedésen a diákjegy kedvezményei, így munkához is láttunk. Ősszel készült el az Oszkár, november 26-án publikáltuk a nagyközönség számára, és az azóta megszűnt iwiw közösségi oldal segítségével hamar túlnőtt a baráti körünkön. Azóta is töretlen lelkesedéssel fejlesztjük!
2. A névválasztás mi alapján történt? Fontos szerintetek, hogy már a név utaljon arra egyértelműen, mi is a profilotok?
Egy unalmas egyetemi órán ötletezgettünk, leírtuk a padra az összes szót, ami eszünkbe jutott a készülőben lévő rendszerről, és végül a szavakból az Oszkár mozaikszó állt össze. Az “Online Személyfuvar-közvetítő Rendszer” áll a rövidítés mögött, mely az egyetemi tudományos munkának megfelelő név volt, de mióta köznapi használatban van a rendszer, ezt a nevet nem használjuk, tekintve hogy nem túl szexi.
De egyébként a névnek van egy olyan megközelítése is, hogy az “Osz-” a megosztásra, a “kár” az angol “car”, azaz “autó” szóra asszociál, így aki akarja, megtalálja a kapcsolatot a profillal.
3. Mi az a legfontosabb néhány mondat, amit elmondanál a vállalkozásodról, hogy kedvet kapjak a kipróbálásra?
Ha az utazás számodra eddig csupán egy költséges és fárasztó időpocsékolást jelentett, itt az ideje, hogy felfedezd a telekocsizásban rejlő élményt. Amellett, hogy gyorsabban, akár fél vagy negyed áron el tudsz jutni az úti célodhoz (akár valóban háztól házig), érdekes új embereket ismerkedhetsz meg, így az utazás korábban végtelennek tűnő órái hipp-hopp elrepülnek majd. Az Oszkar.com weboldal segítségével akár Jászai-díjas színésszel, riporterrel, brókerrel vagy épp pilótával, új barátságokra, üzleti vagy magánéleti kapcsolatokra tehetsz szert. Több esetben már házasság is követte a közös utazást, de született már Oszkár-kapcsolatból kisbaba is!
4. Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikerednek?
Gyürüs Máté alapítótársammal közös legnagyobb sikerünknek azt tartom, hogy szinte a nulláról sikerült Magyarországon kiépíteni az online telekocsizás kultúráját, elérve azt, hogy ez az utazási forma a közösségi közlekedési módok közt már kimutatható jelentőséggel bír. Magyarországon az összes internetes rendszer közül elsőnek valósítottuk meg a felhasználók közti online fizetési lehetőséget – így bármelyik sofőrünk számára fennáll a lehetőség, hogy bankkártya-elfogadóvá váljon. Bízunk benne, hogy az Oszkárral havonta 30-40 ezer megvalósult sikeres utazás még csak a kezdet, és hamarosan már az lesz a ritkaság, ha valaki egyedül utazik egy autóban.
5. Mi a véleményed a “közösség ereje” online platformról?
Nagy örömünkre szolgál, hogy a Telekom felismerte a sharing economy online szereplőivel való együttműködésben rejlő előnyös lehetőséget. Igazi win-win helyzet, egyrészt a fenntarthatóságot lehetővé tévő kezdeményezések számukra a cégről kialakított pozitív képet erősítik, illetve tippet adnak, mikre is érdemes kihasználni az általuk üzemeltetett 4G hálózatot. Másrészt mi lehetőséget kapunk, hogy bebizonyítsuk, a közösségi fogyasztás valóban életképes koncepció – és mindent meg is teszünk, hogy éljünk a lehetőséggel!