Van valami önvédelmi eszköz a kocsiban éjjelre?
Nincs, nem félek. Van kollégám, aki gázspray-t hord magánál, meg olyan is van, aki baseballütőt. Nálam nincs ilyesmi. Az első években volt egy fuvarom, ami veszélyesen is alakulhatott volna. Nem néztek ki jól az utasok, és úgy tűnt, mintha csak azért nem tettek volna semmit, mert nő vagyok. Mondták is a kollégák utána, ilyen alakokat többé ne vegyek fel. Ma már ránézésből meg tudom ítélni, kivel nem lesz probléma, ezt megérzem, főleg ennyi tapasztalattal a hátam mögött. Az utcán nem állok meg, legfeljebb pároknak, nőknek vagy külföldinek. Inkább rendelésre megyek.
Van előnye annak, ha az ember nő létére taxizik?
Sokat számít, hogy rugalmas a munkaidő. Amikor a gyerekek kicsik voltak, ez nagyon hasznos volt. Ha betegek voltak, velük tudtam maradni, senki nem osztotta be az időmet. Aki elmegy reggel és hazamegy este, annak sokkal nehezebb a gyerekekkel és a háztartással is. A kollégák is úgy kezelnek minket, mint egy nőt, segítőkészek. Egyszer volt egy úgynevezett hármas breakem, ez egy jelzés, amit a többieknek adunk, ha gond van. Egy részeg belerúgott az autó oldalába, ami behorpadt. Legalább tizenöt kolléga pillanatokon belül ott volt, rendőrautóból is három jött ki, megfogtuk az embert. Bár csak egy százalékunk nő, figyelmesek velünk a többiek. Barátként és nem konkurenciaként tekintünk egymásra.
A férfi utasok is figyelmesek?
Többször kaptam már ajánlatot. Volt, aki vacsorázni hívott, de arra is volt példa, hogy valaki egész napra kibérelt volna. Persze nem fogadtam el egyiket sem. Nem tudom megmondani, mi lenne, ha nem lenne a kedvesem és egy szimpatikus férfi meghívna vacsorázni, soha nem is gondolkodtam el rajta. Sokan csodálkoznak, hogy nő jön értük, de inkább örülnek. Főleg a nők. Ők leginkább azért, mert állítólag a férfi taxisok néha túl közvetlenek velük. Én csak olyankor beszélgetek az utassal, ha látom, hogy van hozzá kedve.
Van kedvenc utasod?
A város sok részén megfordulok, ugyanazzal a megrendelővel nem sűrűn találkozom. De utaztak már velem színészek, akiket kedvelek. Kulka János nagyon szimpatikus, Hegedűs D. Géza és a felesége is nagyon kedvesek. Régen vittem Bodrogi Gyulát, vagy épp Sas Józsefet. Mindegyikük közvetlen volt. Nem látszódott rajtuk, hogy ismert emberek, én meg csak egy taxisofőr vagyok.
„Tavasztól őszig a nagy szerelmem- nek, a motorozásnak élek” |
Meglep, hogy szoknyát viselsz. Mindegy, milyen öltözékben dolgozol?
A cégnél meghatároznak egy bizonyos külsőt. Nőknél lehetőleg blúz, nadrág, szoknya, de farmerban például nem dolgozhatunk. Néha hiányzik a top vagy egy nyári ruha, de az sem jó, ha egy nő túl kihívóan öltözik a taxiban.
Ha találnál pénzt, üléshuzatra vagy cipőre költenéd?
Most az üléshuzatot választanám. Az autóra kell költenem, mert ez a munkaeszközöm, nem mindegy, milyen állapotban van.
Mit csinálsz, ha nincs fuvar? Nem unatkozol?
Beszélgetek a kollégákkal vagy rejtvényt fejtek. Beiktathatnék privát ügyeket is, de nem jó, ha megszakítom a munka ritmusát.
Egyszer egy szállodavezető mesélte, milyen megdöbbentő dolgokat hagynak a szobákban. Az üléseken mit lehet találni?
Nálam fényképezőgépet és telefont hagytak eddig. De volt kollégám, akinél több millió forintot felejtettek egy táskában. Persze visszaadta.
Igaz, amit a filmekben látunk, hogy egy hátsó ülésen néha nagy titkok zajlanak?
Egy légtérben ülünk, ezért hallom a beszélgetéseket, de egyik fülemen be, a másikon ki. A hölgyek a férfiakról, a fiatalemberek a nőkről szoktak beszélgetni, hogy ki, kivel, mikor. De ez az ő magánügyük, én pedig nem fülelek, diszkrét vagyok. Volt olyan, amikor azt hittem, egy pár tovább is jut a kocsimban, mert nagyon egymásnak estek, de sötét volt, nem láttam, meddig fajult a dolog.
A férfi vagy a női utasok a nehezebb esetek?
Talán a férfiak. Ők picit bizalmatlanok, de hamar rájönnek, hogy nincs mitől tartaniuk mellettem. A külföldiektől sokszor hallom, hogy „good driver”, vagyis jó sofőr, és a férfiaktól is gyakran megkapom, hogy meghazudtolom a nőkről alkotott képüket, és belátják, a nők is vezethetnek jól.
Illyés Judit 22 éve taxizik. Néhány évet magánzóként töltött, nagyrészt azonban taxitársaságok munkatársaként dolgozott. Jelenlegi társaságánál 11 éve tag. Eleinte nappalos volt, az utóbbi években éjszakai műszakban vezet, általában a délutáni csúcsban kezdi a munkát, és éjjel 1-2 körül veszi fel az utolsó fuvart. |
Taxis szemmel milyenek a női vezetők?
Azért mondják rájuk, hogy rosszul vezetnek, mert bizonytalanabbak. Azt látom, hogy lassabban, óvatosabban reagálnak egy-egy helyzetre. De ugyanez igaz nagyon sok férfira is, ők is tudnak borzasztóan vezetni.
Szabadidődben is vezetsz?
Tavasztól őszig a nagy szerelmemnek, a motorozásnak élek. Nem vagyok száguldós típus, egy chopperem van, erről kényelmesen és jól látom a világot. Ilyenkor nem egy zárt térben, hanem két keréken ülök, hatalmas szabadságérzetet ad. Persze ez szezonális, az év többi hónapjában igyekszem sok időt tölteni az unokámmal.
Ha három dolgot kellene mondania: miért éppen a taxizás?
Borzasztóan szeretek vezetni. Annak idején a pénz is jónak számított, mindemellett nem tudom elképzelni, hogy bemenjek reggel egy irodába, és ott csináljam egész nap a dolgomat. Nehezen bírom a kötöttségeket. Már megszoktam ezt a szabadságot, és nem tudnék lemondani róla.