Lehet, hogy szájbarágósnak tűnik, de mégsem hagyhatjuk ki ezt a kérdést: először is érdemes átgondolnod, hogy egyáltalán megéri-e autóval járni. Mert ugyan klassz dolog a vezetés, és az embernek oly csábító-lágyan simul a tenyerébe a kormány meg a sebváltó – mégis, akárhogy is nézzük, a városi kocsikázás a mai viszonyok közt inkább luxus, mint muszáj. Persze vannak helyzetek, amikor kincs a saját autó: ilyen például, ha reggel még be kell dobnod a gyereket az oviba, iskolába, aztán irány a munkahely.
Horváth Andrea, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy Magyarországon törvény írja elő, hogy közúti forgalomban gépjármű csak úgy vehet részt, ha üzembentartója érvényes gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéssel rendelkezik. Ezzel a tétellel tehát mindenképpen számolni kell, a biztosítás díját pedig olyan tényezők befolyásolják, mint a gépjármű típusa, kora, teljesítménye vagy az üzembentartó lakhelye, kártörténeti háttere, illetve hogy milyen régóta rendelkezik jogosítvánnyal. A balesetek mellett az autótulajdonosokat ugyanúgy fenyegeti minden olyan veszély, ami más vagyontárgyat is fenyegethet. A casco biztosítás megnyugtató fedezetet nyújt az elemi károkra (pl. villámcsapás, robbanás; földcsuszamlás, kő- és földomlás, szélvihar, felhőszakadás, árvíz, belvíz, jégverés, lezúduló hótömeg által okozott kár), lopáskárra, valamint rablásra, illetve töréskárra és rongálásra. A kötelező felelősségbiztosítástól eltérően a casco a saját hibánkból vagy figyelmetlenségünkből keletkező kárunkat enyhítő öngondoskodási lehetőség. Nagy segítség lehet olyan esetekben is, amikor a kocsinkkal vétlenül szenvedünk balesetet, de ennek bizonyítása nehézségekbe ütközik, vagy például a parkoló autónkat összetörve találjuk. A kár rendezésével nem kell megvárni a felelősség kérdésének tisztázását, mert a casco biztosítás előzetes segítségként ilyenkor is felhasználható. A KGFB díját befolyásoló tényezők mellett a casco díjának meghatározásnál olyan elemek is szerepet játszanak, mint az autóhoz tartozó extra felszereltség, illetve az adott autót vezetők életkora. |
Amikor viszont arról van szó, hogy a kényelemért meg a presztízsért cserébe inkább tovább araszolnál reggelente a kocsisorban, míg tömegközlekedéssel fele annyi idő alatt eljuthatsz bárhova, az már enyhén szólva is ésszerűtlen döntés, nem beszélve ennek a minősített esetéről, amikor is a kedves delikvens egyedül ül a járműben, és növeli egy autóval a dugóban vánszorgó tömeget.
Menyibe fáj a fenntartása?
Azzal ugye mindenki tisztában van, hogy egy autó még akkor is eszi a pénzt, ha soha el sem mozdul a ház elől – hogy pontosan mennyit eszik, az már más kérdés. De vegyük sorban a tételeket.
- Először is nézzük azt az esetet, hogy az ember nemcsak dísznek vette a járművét, hanem használja is: ez esetben fizetni kell az üzemanyagot, cserélni a motorolajat, a szélvédőmosó folyadékot, télen feltenni a téli gumit, nyáron a nyárit – mindazokat, amik biztosítják, hogy üzemszerűen működjön az autónak nevezett mechanikus szerkezet.
- Előfordulhat, hogy úthasználati díjat is fizetni kell, bár ez gondos tervezéssel a legtöbbször elkerülhető.
- Amit használunk, az el is romolhat – az autót bizony olykor javíttatni kell. Az újautó-tulajdonosoknak ettől függetlenül is kötelező rendszeresen szervizbe vinni a kocsijukat, hogy el ne veszítsék a garanciát. A szervizköltségekről tehát elmondhatjuk, hogy teljesen kiszámíthatatlan a nagysága – a szerencsénken múlik, hogy sok vagy kevés.
- Vannak aztán különböző adminisztratív költségek is, ilyenek az adók és biztosítások;
- a teljesítményadó, aminek a mértéke a jármű teljesítményétől és gyártási évétől függ,
- a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, ami az autó típusától, a tulajdonos nemétől, életkorától, lakóhelyétől, és a jogosítványa megszerzésének idejétől függően változik.
- Az előrelátóak, vagy akik részletre veszik az autót, és a szerződésük előírja, cascót is kötnek, ennek nagysága szintén sok változón múlik.
A fenti tételekre általánosságban igaz, hogy nagyon sokban függ az autótól és a gazdájától is, hogy konkrétan hány forint kiadást jelentenek: nyilván más a teljesítményadója egy 900 kilós kisautónak meg egy böhöm, 3 tonnás terepjárónak, és ugyanaz a jármű is eltérő fogyasztást produkál, ha egy forróvérű huszonéves vezeti, mint ha egy megfontolt kismama, hátul a két gyerekkel.
Egy a lényeg: érdemes osztani-szorozni, mielőtt belevágsz a kocsi vezetésbe, nehogy később sírás legyen a vége.
További cikkek a témában:
www.mindennapipenzugyeink.hu
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával.