Kullancsveszély

5 gyönyörű erdő Magyarországon – tökéletes tavaszi kirándulóhelyek

Budapesthez közel, a Balaton környékén, nyugaton és keleten is olyan mesebeli erdőkben barangolhatunk, amiket legalább egyszer mindenkinek látnia kell. Mutatjuk a legszebbeket!

Itt a jó idő, alig várjuk, hogy kimehessünk végre a friss levegőre. Fontos, hogy mindenképpen tartsuk be a kormány által javasolt távolságtartási, maszkviselési előírásokat. Így lesz a családi program nemcsak élményekben gazdag, de biztonságos is. Íme, 5 gyönyörű kirándulóhely, amik tavasszal a legszebbek.

Szalajka-völgy

A Szalajka-völgy Magyarország egyik legszebb térsége. A Bükkben elterülő völgyben feltöltődhetünk, a friss levegőn sétálva kellemesen ellazulhatunk. Ha szerencsénk van, dámszarvasokat is megcsodálhatunk, ha pedig elfáradtunk, csak felülünk az erdei kisvasútra.

Tökéletes kirándulóhely akár családdal, akár barátokkal. A varázslatos Szalajka-patakkal és hazánk egyik legszebb természeti látványosságával, a Fátyol-vízeséssel a Szalajka-völgy pont olyan, mintha egy mese elevenedne meg körülöttünk.

Tavaszi kirándulóhelyek

A csodás Szalajka-völgy (Fotó: Getty Images)

Bükkszentkereszti erdők

A Bükki Nemzeti Park kapujában elterülő Bükkszentkereszt az ország második legmagasabban fekvő települése. Ezen a környéken olyan erdőségeket járhatunk be, melyeket hazánk legszebbjei közé sorolnak.

Ugyan minden szabad levegőn töltött lélegzetvétel gyógyító, de ez a Bükkben duplán igaz: a Bükk levegője légúti megbetegedések gyógyítására is alkalmas. Sőt, itt találhatók a Mária-kövek is, melyeknek gyógyító erőt tulajdonítanak. Egy biztos: a Bükk olyan élménnyel ajándékoz meg minden odalátogatót, amire még sokáig emlékezni fog.

Farkaserdő

Ha ősi, vadregényes tájra vágyunk, vegyük az irányt Vas megye felé. A Bejcgyertyános és Káld határában elterülő erdő igazán különleges, egyszer mindenkinek látnia kell!

A Farkaserdő – ami a nevét illeti – ezeréves múltra tekint vissza. A Farkas családról kapta a nevét, akik egy évezrede költöztek a környékre. A vadregényes erdőben sétálva igazi időutazásban lehet részünk: 300 éves tanúfák mellett haladunk el, megcsodálhatjuk a Mária Terézia-forrást, és a sokféle gombafajtát, különleges növényt.

Badacsony

Badacsonyról legtöbbünknek a finom borok jutnak az eszébe, pedig nem csak a kellemes nedűk miatt érdemes ide ellátogatni. A badacsonyi erdő ideális kirándulóhely: a hegy körül több gyönyörű kilátó van, és az ősi, vulkáni eredetű talajon lépdelve varázslatos panoráma tárul elénk. Ez az útvonal akkor sem fog próbára tenni minket, ha kezdő túrázók vagyunk, ugyanis a geológiai és botanikai tanösvény lankás terepére még túracipő sem kell.

Tavaszi kirándulóhelyek

Badacsony varázslatos látképe (Fotó: Getty Images)

A Badacsonytól két kőhajításra magasodik a Somló-hegy, ami az egyik legszebb borvidék az országban. A hangulatos ligeterdőkkel tarkított tájon áthaladva sokféle védett növényfajjal találkozhatunk, a Somló-várból pedig csodás kilátás nyílik a Balatonra.

Pilisi parkerdő

Ha Budapest környékén, az Óbudai-, vagy a Margit-szigetnél távolabbra, zöldebbre vágyunk, akkor irány a Pilis! A Dobogókő, a Kárpát-forrás vagy a Holdvilág-árok ideális arra, hogy kiszakadjunk a városi nyüzsgésből, a nagyváros közelségében.

A Budai-hegységben, vagy Visegrádon többen túráznak, népszerű kirándulóhelyek. Így, ha nagyobb nyugalomra vágyunk, érdemes felkeresni a Gödöllői-dombság csendesebb részeit, ahol ősi fák árnyékában sétálhatunk.

Bármelyik úti célt is választjuk, ne feledkezzünk el a kullancsok elleni védelemről! A kirándulások során a család minden tagja kullancsveszélynek lehet kitéve, amik – mint tudjuk – többféle betegséget terjeszthetnek. Az FSME-vírussal* fertőzött egyedek súlyosabb esetekben agyvelőgyulladást is okozhatnak. A kullancsok által terjesztett vírusos agyvelőgyulladás sem vírus elleni készítménnyel, sem antibiotikummal nem gyógyítható, viszont védőoltással már egy éves kortól védettséget lehet szerezni ellene. Érdeklődjünk háziorvosunknál, vagy gyermekorvosunknál a védőoltásról, mely segíthet a kullancs által okozott agyvelőgyulladás megelőzésében!¹

Az alapoltás-sorozat általában 3 lépésben zajlik: az első 2 oltást 1-3 hónap különbséggel kell beadni. A védettség a második után alakul ki. Az ezt követő egy éven belül következik a 3. oltás. Az első emlékeztető oltásra 3 év múlva kerül sor, majd 5 évente szükséges az oltás ismétlése – életünk végéig. ¹

Referenciák:
*FSME-vírus: Frühsommer meningoenzephalitis virus, kullancsencephalitis vírus
1. Országos Epidemiológiai Központ 2. Módszertani levél a kullancsok elleni védekezésről, Epinfo 16. évfolyam 3. KÜLÖNSZÁM 2009. május4. http://www.oek.hu/oek.web?to=1725,2496&nid=926&pid=1&lang=hun Utolsó megtekintés: 2021. március 29.
PP-FSM-HUN-0141
OGYÉI engedélyszám: OGYÉI/23517-2/2021.
Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. 1123 Budapest, Alkotás u. 53. MOM Park, “A” épület Tel.: 06-1-488-3700, www. pfizer.hu
Anyag lezárás dátuma: 2021. április 9.

A cikk megjelenését a Pfizer Kft. támogatta.