nlc.hu
Kullancsveszély

Élet a koronavírus után

Élet a koronavírus után – így nyissunk

Soha nem éltünk még át olyan egy évet, mint amit most lassan, de annál biztosabban magunk mögött hagyunk. Hogyan térhetünk vissza az „életbe”, hogyan integráljuk magunkat vissza a véráramba, és miként alkalmazkodhatunk a megváltozott körülményekhez? A kérdésekre klinikai szakpszichológus válaszol.

Egy éve, a koronavírus-járvány kezdetén azt hallhattuk, hogy amíg az extrovertáltak nehezen, addig az introvertáltak könnyebben viselik a bezártságot, sőt, még akár élvezhették is. Mostanra azonban már azoknak is nehezített pályát jelenthetnek a korlátozások, akik egyébként szívesen maradtak otthon. Mire kell majd ügyelnünk a hosszú bezártság után, hogyan lesz érdemes nyitnunk?

Meg kell tanulnunk a jelenben élni – a magunk érdekében is

Talán kivétel nélkül mondhatjuk, hogy a járványhelyzet és a korlátozások mindannyiunk pszichéjét megterhelte. A járvány mindenkit rosszul érintett, és egyszerűen elfáradtunk. Makai Gábor, klinikai szakpszichológus és szakterapeuta tapasztalatai szerint ennek mostanra már látható, érezhető tünetei vannak:

„Ingerlékenység, feszültség, bizonytalanság érzése, szorongás és kilátástalanság – a negatív érzések sok emberen elhatalmasodtak, könnyebben alakulnak ki feszült helyzetek, és könnyebben esnek egymásnak akár családon belül is.”

A hosszú ideje tartó korlátozások még a mentálisan egészséges embereket is megviselik, éppen ezért számolnunk kell a járvány pszichés mellékhatásaival. A szakpszichológus fontosnak tartja, hogy ne csak a pénzügyeink tekintetében legyen tervünk az újraindításra, nyitásra, hanem a mentális állapotunkra is fordítsunk figyelmet:

„A mentális egészségünkkel is foglalkozni kell, karban kell tartani a pszichénket. Ez a helyzet megterhel mindenkit, megnehezíti az életünket, éppen ezért kiemelten fontos, hogy a jelenben is képesek legyünk töltekezni.”

Hozzátette, fontos, hogy megtanuljunk a jelenben élni, újratervezni, és alkalmazkodni a megváltozott helyzethez:

„A mostani helyzet igazi nyertesei azok, akik képesek a jelenben élni. Azok viszont, akik a múlton merengenek, vagy épp a jövőt látják borúsan, és különböző, a félelmeikből eredő negatív képeket vetítenek előre, passzív szenvedőkké válnak. Meg kell látnunk, hogy a mi kezünkben van az irányítás, és nem pedig elszenvedjük az életet. Ha értelmet adunk a mindennapoknak, azzal képesek vagyunk csökkenteni a negatív érzéseinket.”

Élet a koronavírus után

A szabad levegőn töltött idő sokat segíthet a szorongásaink enyhítésében (Fotó: Getty Images)

Félelem vagy szorongás?

A szakpszichológus elmondta, hogy a sport, a mozgás vagy egy számunkra érdekes online tanfolyam sokat lendíthet a lelkiállapotunkon, de az is, ha az elszigetelődés helyett több programot szervezünk a családunkkal. Makai azt is kiemelte, hogy emellett az is fontos, hogy ne tagadjuk meg a rossz érzéseinket sem: azt tanácsolja, néha engedjük meg magunknak, hogy rossz kedvünk legyen. Ez még közel sem jelenti azt, hogy rossz irányba haladnánk, hiszen a félelem vagy akár az egyedüllétre való igény is természetes jelenség.

Akkor azonban, ha úgy érezzük, hogy a Coviddal kapcsolatos félelmeink behálóznak, maguk alá gyűrnek, és nem látunk kiutat, érdemes szakemberhez fordulni. Ha a szorongásunk – ami már túlmutat a félelmen – a kihat a munkánkra, a társas kapcsolatainkra, és a napjaink, életünk nagy részét inkább izoláltan töltjük, ne féljünk segítséget kérni.

A szakpszichológus tapasztalatai alapján a koronavírus-fertőzéssel kapcsolatos félelmek mögött sokszor nem maga a betegségtől való félelem áll. A koronavírus átrendezte, felborította a mindennapjainkat, megváltoztatta a világhoz való viszonyunkat. Makai kiemelte, hogy a koronavírus-járvány egyfajta triggerként felerősítheti a különböző szorongásos gondolatainkat, amikkel mindenképpen érdemes foglalkozni.

Hogyan nyissunk?

A szakterapeuta azt tanácsolja, hogy a nyitás során tartsuk be a fokozatosság elvét. Elmondása szerint keretekre van szükségünk, és lépcsőfokokra, hiszen az átmenetnélküliség robbanáshoz vezethet.

„Egy év után olyanok lehetünk, mint a versenylovak a rajtnál. A nyitás már itt van a levegőben, tudjuk, hogy hamarosan megindulhatunk, és ez feszültséget eredményez. A keretek nélküli nyitásnak az a veszélye, hogy amikor eldördül a rajtpisztoly, egyszerre mindenki nekiiramodik.”

A nyitás után tehát – a saját és mások érdekében is – fontos, hogy alkalmazkodjunk a keretekhez, és tartsuk be a szabályokat. Ezt persze felül tudja írni a kitörés érzése, de mielőtt döntünk, a szakpszichológus azt tanácsolja, vegyük elő az elemző, értékelő attitűdünket. Vagyis amikor például a nyaralásunkat vagy egy utazást tervezünk, vegyük sorra, mi az előnye, mi a veszélye, kivel, mivel megyünk, be vagyunk-e oltva – ha ez alapján haladunk, képesek leszünk tudatosabb döntéseket hozni, ami számunkra és a társadalom számára is hasznos lehet.

Élet a koronavírus után

A mentális egészség fenntartásában sokat segíthet a szabadban töltött idő. Vegyük fel a  sportcipőnket, túracipőnket, menjünk ki a közeli parkba sétálni, vagy akár egy nagyobb túrára.  A hangsúly a rendszerességen van. Bárhová megyünk, feltétlenül tartsuk be a kormány által javasolt távolságtartási, maszkviselési előírásokat! Így lesz a családi program nem csak élményekben gazdag, de biztonságos is.

Ügyeljünk rá, hogy a kullancsok ugyanúgy jelen vannak a nagyvárosok parkjaiban, mint az erdőkben és a túraösvényeken. Ahogy a hőmérséklet egyre emelkedik, a kullancsok is nagyobb számban jelennek meg a szabadban, ezért fontos, hogy védekezzünk ellenük.

Közép-Európában az egyik leggyakoribb és legveszélyesebb kullancsok által terjesztett megbetegedés a kullancsencephalitis, más néven a vírusos agyvelőgyulladás. 1 A kullancsencephalitist az FSME-vírus* okozza, a betegség sem vírus elleni készítménnyel, sem antibiotikummal nem gyógyítható, de védőoltással megelőzhető. A védőoltást már 1 éves kortól a kisgyerekeink is megkaphatják. A tavasszal megkezdett oltásrend ideális, hiszen így akár 1 hónapon belül védettséget szerezhet az egész család az FSME-vírus ellen. 1

Az alapoltás-sorozat általában 3 lépésben zajlik: az első 2 oltást 1-3 hónap különbséggel kell beadni. A védettség a második után alakul ki. Az ezt követő egy éven belül következik a 3. oltás. Az első emlékeztető oltásra 3 év múlva kerül sor, majd 5 évente szükséges az oltás ismétlése – életünk végéig. ¹

 

Referenciák:

*FSME-vírus: Frühsommer meningoenzephalitis virus, kullancsencephalitis vírus                                                                                                                                   
1. Országos Epidemiológiai Központ 2. Módszertani levél a kullancsok elleni védekezésről, Epinfo 16. évfolyam 3.KÜLÖNSZÁM 2009. május4. http://www.oek.hu/oek.web?to=1725,2496&nid=926&pid=1&lang=hun Utolsó megtekintés: 2021. március 29.
PP-FSM-HUN-0141
OGYÉI engedélyszám: OGYÉI/23517-2/2021.
Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. 1123 Budapest, Alkotás u. 53. MOM Park, “A” épület Tel.: 06-1-488-3700, www. pfizer.hu
Anyag lezárás dátuma: 2021. április 9.

A cikk megjelenését a Pfizer Kft. támogatta.

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése