nlc.hu
Mindennapok

„Anya, az nem én voltam, hanem a Vera!” – Amikor a gyereknek képzelt barátja van

Nálunk egy időben mindenről Vera tehetett. A gyerek úgy 3 éves volt, mikor a barátságuk kezdődött, és utána egy ideig sülve-főve együtt voltak. Vera furcsa lény volt, a legfurcsább az volt benne, hogy a gyerekágy felett lakott egy falrepedésben. Néha úgy tűnt, mintha nem is ott lakna, hanem maga a falrepedés lenne Vera. Mindegy is, a lényeg, hogy Vera fontos része lett a gyerek és vele a család életének is.

Mert vele órákig el lehetett játszani, még akkor is, ha nem lehetett játszótérre menni, mert esett. Ha nem fogyott el a vacsora, az azért volt, mert Verának nem ízlett. Ha este nem sikerült elaludni, az bizony azért volt, mert Verának nem jött álom a szemére. Ha egy könyv valahogy apró cafatokra szakadt, szinte biztos, hogy Vera volt a tettes. És ha más galiba történt, valami olyasmi, amivel mi, a szülők biztosan nem értettünk volna egyet, hát az is Vera ötlete volt. Vagy ő igényelte, miatta történt. Semmiképp sem a gyerek miatt.

A lányomhoz hasonlóan több gyereknek van 3-7 éves kora között képzelt barátja.

Már most szeretnénk megnyugtatni mindenkit: ez teljesen normális dolog, még akkor is, ha felnőttként furcsa vagy szokatlan. Egy képzeletbeli barát ezerféle lehet: mesebeli lény, állat, emberre emlékeztető személy, de akár egy tárgy is. Lehetnek nagyon nagyok, de akár egészen pöttömök is, zsebre tehetők és tenyérben elférők. Pont olyan sokféle formában ölthet a gyerekek számára nagyon is valóságosan alakot, mint amilyen végtelen és sokszínű a fantáziájuk.

Egy képzelt barát nemcsak remek játszótárs és megértő cimbora, de sokszor valami különleges képessége is van. A képzelt barát ráadásul ma már nemcsak azokra a pajtásokra értendő, akik a szülői szemnek láthatatlanok, hanem akár azokra a plüsskedvencekre is, akikre a gyerek úgy aggatja rá ezeket a képességeket, ahogy az a fantáziájából csak kitelik.

alice csodaországban mese képzelet

Jelenet az Alice csodaországban című filmből. (fotó: imdb)

Egy képzeletbeli barát jó dolog!

Szülőként sem kell megijedni tőle, mert kifejezetten arra utal, hogy a gyereknek csodás a belső világa, és nem fél használni.

A képzelt barát leginkább abban segít a kicsiknek, hogy érzelmeiket kifejezzék vagy akár arra is jó, hogy ezeket levezessék. Mert van olyan, hogy az imádott anyára-apára haragudni kell, és ilyenkor sokkal jobb, ha a képzelt barát haragszik, nem?

Ahogy az óvodáskori barátságok nagy része, általában a képzeletbeli barátságok is átmenetinek bizonyulnak. Mire a gyerek eléri az iskoláskort, a fantáziacimbora eltűnik magától. De addig a gyerek számára legalább olyan valóságos, mint a legjobb barátai, akiket mi is látunk. Nemhogy különleges képességekkel, de sokszor egy komplett személyiséggel ruházzák fel a képzelt barátot, akinek persze saját, valóságos, legtöbbször nagyon is logikusan felépített története is van.

Amennyire komolyan veszi a gyerek a maga képzelt barátját, annyira fontos, hogy a szülő elfogadja a jelenlétét. Vagy inkább jelenségét. Tagadhatnád a gyereknek, hogy létezik, neki igazi és pont.

A valóság és a fantázia határa még átjárhatóbb

„Kisgyermekkorban természetes, hogy a fantázia és a valóság határai átjárhatóbbak. A gyermek ilyenkor még nem ragaszkodik a tényekhez. Képzelt barátja általában a nagyon gazdag belső világgal rendelkező gyerekeknek lesz, de nem gyakori jelenség. Szakemberként a plüssállatok megszemélyesítését nem sorolnám ide. A gyerek számára a képzeletbeli barát egy érzelmi igényből fakadó, valóságosnak tűnő alak, de a gyerek valahol azt is tudja, hogy valójában nem létezik. Ezért jó, ha a szülő az elfogadás mellett hangsúlyozza ennek a helyzetnek a játék jellegét is. Mint egy szerepjáték, vagy mintha-játék folyna.” Deliága Éva, gyermekpszichológus szakértőnk szerint az sem baj, ha a gyerek kérésére, amikor azt játssza, hogy a képzelt barátja is vacsorázni szeretne, akkor egy terítékkel többet teszel az asztalra.

Még azt is megkérdezheted a gyerektől, hogy képzelt barátja szereti-e mondjuk a paradicsomot – itt fontos, hogy a gyereket kérdezd, ez egy kis plusz üzenet is a kicsinek, aki így tudatosíthatja magában, hogy a szülő tényleg nem látja az ő barátját. Ha a válasz igen, tegyél a gyerek tányérjára akár dupla adag paradicsomot. Talán nemcsak a képzelt barát szereti, és igaziból is el fog fogyni a vacsora végéig.

Ha elfogadod, hogy a képzelt barát a gyermeked számára ott van, azzal azt üzened a gyerekednek, hogy komolyan veszed az érzéseit, és megbízhat benned, nem kell titkolóznia előtted.

És ha már ott van ez a képzelt barát, figyelj nyitott szemmel. Milyen funkciót tölt be a gyerek életében? A képzelt barát az ügyesebb, okosabb, a gyerek ideális énje? Vagy pont fordítva, ő az, aki ügyetlenebb, akin a gyereknek mindig segítenie kell? Ezerféle ok húzódhat meg egy képzelt barát jelenléte mögött: ha például kistestvér születik, ha a szülők kapcsolata romlik, netán éppen válnak, ha a gyerek nagyon fél a sötéttől vagy az ágy alatt megbúvó szörnyektől.

alice csodaországban mese képzelet fantázia

Amennyire komolyan veszi a gyerek a maga képzelt barátját, annyira fontos, hogy a szülő elfogadja a jelenlétét. (fotó: imdb)

Ha figyelsz, rájöhetsz arra, miért van szükség a képzelt barátra, és segíthetsz megoldani azt a problémát, ami életre hívta.

Persze néha a képzelt barát egész kényelmetlen érzéseket is okozhat neked, mert tükröt tarthat eléd. A vele való párbeszédekben sokszor villan majd fel az, ahogy te beszélsz a gyerekkel, ahogy megkéred valamire, ahogy a problémákat és konfliktusokat próbálod megoldani vele. Sőt, az is, ahogy akkor viselkedsz, mikor dühös vagy. De ez remek lehetőség arra, hogy ráeszmélj azokra a kritikus pontokra, amik a gyerekednek fájdalmat vagy feszültséget okozhatnak, és ahol neked sem árt fejlődnöd még.

Arra is figyelj, hogy ne használd fel, ne manipuláld a képzelt baráttal a gyereket. Ha ő nem akarja, hogy teríts meg neki a vacsorához, magadtól ne tedd. És semmiképp se mondogass olyasmit, ami hasonlítgatás és minősítés lehet a gyerek és a képzelt barát között. Például, hogy „Nézd, ő milyen ügyesen felhúzta a harisnyáját, neked miért nem megy?” Ezzel csak azt érheted el, hogy a gyerek többé nem avat be ebbe az érzékeny világba, kimaradsz belőle. Ha a kicsinek van nagyobb testvére, fontos, hogy vele is megértesd, miről van szó. Akár úgy, hogy kicsit cinkossá avatod, aki valami olyan tudás birtokában van, mint a felnőtt szülei: például meg tudja különböztetni egymástól a fantáziát és a valóságot, amit a kicsi még nem.

Igyekezz arra terelni a gyereket, hogy ne a képzelt barátra hárítsa a felelősséget egy-egy hibájáért, hiszen mindenki követ el hibát, így ő is. De erről beszámolhat neked, és nem fogod leharapni a fejét, sőt segíthetsz abban, hogy legközelebb már ne járjon így. Törekedj arra, hogy a gyerek hozzád forduljon minden olyan dologgal, ami bántja, érezze, hogy bizalommal beavathat ezekbe, és fókuszáltan figyelsz rá, amikor ezekről esik szó.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top