Miközben az orosz-ukrán háború közel nyolc hónapja tart, az ukrán export jelentősen visszaesett az orosz támadás következtében. Nagy-Britanniában egy új kezdeményezéssel próbálják támogatni az ukrán gazdaságot. A Ucare ukrán élelmiszergyártók, kormányzati szervek és a FoodTech Shelf nevű kiskereskedelmi szakértő összefogásából született meg.
A projekt keretében országos élelmiszerláncok üzleteiben „ukrán polcokat” vezetnek be, melyeket kizárólag ukrán márkák termékeivel töltenek fel. A kezdeményezéssel a hadban lévő ország élelmiszeriparát kívánják támogatni, elsőként a brit Asda szupermarketlánc boltjaiban.
Exkluzív Made in Ukraine logókkal is felhívják az ukrán árukra a vásárlók figyelmét.
“Az európai szupermarketek korábban már megpróbálták saját maguk megszervezni az ukrán polcokat, de ez a kezdeményezés esetleges volt, nem volt könnyű megvalósítani” – mondta el a projekt szóvivője.
A Ucare programhoz csatlakozott termelők között találjuk az ukrajnai Myronivsky Hliboproduct baromfiipari óriáscéget, a Yogoda teagyártót és a Vista tejipari beszállítót is.
Mi az a Big4?
A leedsi székhelyű Asda egyike az úgynevezett Big 4-nak, amely alatt az Egyesült Királyság négy legnagyobb élelmiszerboltláncát értjük. A Big 4-ban hosszú ideje tartja pozícióját a Tesco, a Sainsburys, az Asda és a Morrisons, habár a 2008-as gazdasági válság a vásárlókat a nagyobb márkák helyett a kedvezőbb árú diszkontáruház-láncok felé terelte. Azóta a szigetországban is megnőtt az Aldi és Lidl népszerűsége és piaci részesedése.
A német székhelyű Aldi diszkontlánc és az amerikai Costco nagykereskedő szintén tárgyalásokat folytat a Ucare programba való csatlakozáshoz. Az együttműködés a két multicég Egyesült Királyság-beli üzleteit érintené.