Mindennapok

Hogyan működik az akkumulátortöltő?

A gyakori rövid utak, állandó megállással és indítással nagyon megterhelik az akkumulátort, különösen télen, amikor a fűtés, a fényszórók, a fűtött ablakok és az ablaktörlők az idő nagy részében működnek.

Végül, mivel az akkumulátorból több áram kerül felhasználásra, mint amennyit a generátor vissza tud adni, az akkumulátornak nem marad elég energiája az indítómotor bekapcsolásához. Az ilyen állapotban lévő akkumulátort hívjuk lemerültnek.

A lemerült akkumulátor elkerülhető, ha rendelkezünk akkumulátortöltővel – ez egy viszonylag olcsó, de fontos tartozék. Az akkumulátortöltő hálózati áramot használ az áram pótlására, a pólusokhoz csatlakoztatott pozitív és negatív vezetékek segítségével.

Hogyan kell tölteni az autó akkumulátort?

Egy átlagos autó akkumulátor kapacitása körülbelül 48 amperóra, ami azt jelenti, hogy teljesen feltöltve 48 órán keresztül 1 amper, 24 órán keresztül 2 amper, 6 órán keresztül 8 amper és így tovább.

Egy alaptöltő általában körülbelül 2 amperrel tölt – és így 24 órára van szüksége ahhoz, hogy teljes mértékben feltöltse a 48 amperórás akkumulátort.

A piacon azonban a különböző töltési sebességű töltők széles választéka létezik – 2-től 10 amperig. Minél nagyobb a töltési teljesítmény, annál gyorsabban töltődik fel egy lemerült akkumulátor. A gyors töltés azonban nem kívánatos, mivel meghajlíthatja az akkumulátor lemezeit.

Az akkumulátor terhelését a különböző elektromos alkatrészek által felhasznált áram mennyiségéből lehet megítélni: a fényszórók körülbelül 8-10 amper, a fűtött hátsó ablak körülbelül ugyanennyi.

Elméletileg egy teljesen feltöltött akkumulátornak, anélkül, hogy áramot venne el a generátortól, körülbelül tíz percig kellene működnie, az önindítónak nyolc órán át, a fényszóróknak és a fűtött hátsó ablaknak 12 órán át. Ahogy az akkumulátor közeledik a teljes lemerültséghez, a fényszórók ereje fokozatosan halványodik, és végül teljesen kialszanak.

A rövid utazásokon és a hideg időjáráson kívül más okok is befolyásolhatják az akkumulátor állapotát. A meghibásodás gyakoribb a dinamóval és nem generátorral felszerelt autóknál, mivel a generátor több áramot termel és jobban tölt alacsony fordulatszámon.

A megoldás minden ilyen esetben a gyakori ellenőrzés hidrométerrel, hogy lássuk, mennyi kapacitás marad az akkumulátorban, és szükség esetén egy akkumulátortöltő használata a feltöltéshez.

Az akkumulátortöltő csatlakoztatása

Mindig ellenőrizzük az elektrolit szintet, mielőtt az akkumulátort a töltőhöz csatlakoztatjuk. Szükség esetén töltsük fel és tisztítsuk meg az akkumulátor pólusait. Ha van kéznél konnektor, az akkumulátor az autóban is maradhat, amennyiben a töltési sebesség csak 3-4 amper. Ha azonban a gépkocsiban van generátor, akkor előbb húzzuk ki az akkumulátor pólusait: ellenkező esetben egyes generátorok – általában a régebbi típusúak – károsodhatnak.

Ha külön cellasapkák vannak felszerelve, a szellőzés érdekében távolítsuk el őket. Hagyjuk fent a fedelet, kivéve, ha a töltési sebesség magas. Csatlakoztassuk a töltő pozitív (+) vezetékét (általában piros színű) az akkumulátor pozitív pólushoz. Csatlakoztassuk a negatív (-) vezetéket (általában fekete színű) a negatív pólushoz.

Csatlakoztassuk a töltőt a hálózathoz, és kapcsoljuk be. A jelzőlámpa vagy a mérőműszer (ampermérő) jelzi, hogy az akkumulátor töltődik. A mérőműszer eleinte magas töltési sebességet mutathat, de ez fokozatosan csökken, ahogy az akkumulátor feltöltődik.

Ha nagyon le volt merülve, a töltés valószínűleg sokáig fog tartani; ellenőrizzük rendszeresen egy hidrométerrel, miközben folytatjuk a töltést.

A végső fázisban a cellák buborékosodnak és gázt bocsátanak ki. Ha valamelyik a többi előtt kezd el gázosodni vagy hevesebben teszi ezt, akkor az akkumulátor valószínűleg hibás, és azt egy szervizben vagy szerelővel kell ellenőriztetni.

A lecsatlakoztatás előtt húzzuk ki a csatlakozót. Töltés után mindig kapcsoljuk ki a hálózatot, és húzzuk ki a töltőt, mielőtt levesszük a csatlakozó csipeszeket – ellenkező esetben a klipszek szikrázhatnak, amikor levesszük őket, és lángra lobbanthatják a töltés során kibocsátott gázt.

Ügyelni kell arra is, hogy az akkumulátor visszaszerelésekor ne legyen bekapcsolva semmilyen elektromos áramkör az autóban – a második akkumulátorpólus visszahelyezésekor szikra keletkezhet, és meggyulladhat az akkumulátorgáz.

Hogyan működik az akkumulátor töltő?

Autó akkumulátortöltő típusai

Az alapvető otthoni akkumulátortöltő egy transzformátort és egyenirányítót tartalmaz, amely a 110/220 voltos hálózati váltakozó áramot 12 voltos egyenárammá alakítja, és lehetővé teszi, hogy a hálózati tápegység az akkumulátor állapota által meghatározott sebességű töltőáramot biztosítson. Egy jó állapotú akkumulátor esetében a töltési sebesség egy normál otthoni töltővel 3-6 amper körül lehet.

A már végleg elhasználódott akkumulátor nem fogad be semmilyen újratöltést, és semmiképpen sem fogja megtartani a töltést.

Egyes töltők magas és alacsony (Hi-Lo) kapcsolóval vannak felszerelve, hogy két töltési sebesség közül választhassunk – jellemzően 3 vagy 6 amper –, ha az akkumulátornak egy rövid éjszakai töltést szeretnénk adni, akkor válasszuk a 6 ampert, nem pedig hosszabb töltést 3 amperrel.

Sokan rendelkeznek töltésjelzővel, amely lehet egy figyelmeztető lámpa, vagy a töltési sebességet amperben kifejező mérőműszer.

Vegyük figyelembe, hogy a hálózati vezetéknek minden töltőnél biztosítékkal kell rendelkezni. Ha nem, használjunk hárompólusú biztosítékkal ellátott dugót. További elővigyázatosságból szereljünk fel egy biztosítékkal ellátott vezetékkábelt az akkumulátorhoz.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top