nlc.hu
Meghitt percek
Karácsony lelkisegély

Van hová fordulni karácsonykor is: “A legfontosabb, hogy mindenkinek megfogjuk a kezét, aki bajban van”

A magány, a depresszió, a családon belüli erőszak nem tart téli szünetet. Hová fordulhat az ünnepek alatt, aki bajban van?

A karácsony, a december vége a nyugalomé, a pihenésé, a szereteté. Jó esetben. Ám ahol az év többi napja nincs rendben, ott ez az időszak sem feltétlen hozza el a lelki békét, olykor inkább fokozza a kiszolgáltatottságot – legyen szó családon belüli erőszakról vagy épp egyedüllétről.
Ilyenkor azonban a segítség is nehezebben érhető el, hiszen szünetel a napi rutin. Nincs óvoda, iskola, zárva vannak a hivatalok. Sok olyan hely is szünetet tart, ahol év közben támogatást kaphat, aki bajban van: alapítványok, jogvédő szervezetek.
Találtunk azért jó pár olyan segítő helyet is, ahol tudják: a karácsony körüli napokon sokszorosan van szükség rájuk. Ezért ők ilyenkor is tartanak ügyeletet, telefonálhatunk, ha baj van. Akár a lelkünkben, akár körülöttünk.

„Nekünk olyasmit is elmondanak, amit személyesen nem mernének”

Huszonhat tagszervezetet fog össze a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) itthon és határainkon túl. Az első telefonvonal Debrecenben kezdett működni, még a hetvenes években. Az alapelvek azóta változatlanok: anonimitás, önkéntesség és titoktartás – sorolja Dudás Erika, elnök. Feladatuk vegyes: krízisek kezelése és mentális prevenció. Vagyis előfordul olyan, hogy valaki az öngyilkossági kísérlet küszöbén telefonál (akár át tudják irányítani a 112-re vagy mentőt tudnak hívni), de olyan is, akit csak „szinten kell tartani”, akinek rendszeresen segítenek az 116 123 vagy a 80 810 600-as számon folytatott beszélgetések.

Dudás Erika azt mondja, a Covid-időszak óta szinte eltűntek az úgynevezett hecchívások (amikor valaki poénkodásból tárcsáz), amit azzal magyaráz, hogy az embereknek minden korábbinál fontosabb lett, hogy beszélgethessenek valakivel a problémáikról, fájdalmaikról, feszültségeikről. – Anonim módon és telefonon keresztül könnyebb elmondani a mély dolgokat is – teszi hozzá.
A karácsonyi időszakban mindig is nagyságrendekkel több volt a hívás, úgy harminc százalékos emelkedést figyeltek meg a korábbi években Mostanság ugyan kisebb ez a növekedés, de Dudás Erika szerint inkább azért, mert már év közben is több a hívásuk – úgy kétszázezer évente, aminek körülbelül az ötöde úgynevezett krízishívás. – Az első mondatok gyakran szólnak arról, hogy semminek semmi értelme, minden reménytelen. Ebből kell elindulnia egy közös gondolkodásnak, igyekszünk találni legalább egy érvet az élet mellett – mondja Erika.

Ünnepek idején körülöttünk minden a családról, a szerettekről szól, ezért ha e téren valaki fájdalmakkal vagy hiányokkal, veszteséggel küzd, az ebben a hónapban felerősödik. –  Sok a magányos hívónk – teszi hozzá Erika –, akik számára ez az egyetlen lehetőség, hogy a karácsonyi napok alatt szóljanak valakihez. Ezért szenteste legalább nyolc-tíz ügyeletesünk dolgozik – mondja Erika. A közel ötszázból, mert ennyien vannak ma, akik a LESZ-nél annyira fontosnak tartják mások lelki békéjét, hogy a szabadidejüket is rááldozzák – fizetség nélkül. – Az idő a legnagyobb ajándék, amit adhatunk valaki számára – mondja Erika. Ők egyébként professzionálisan teszik ezt, hiszen 80-120 órás képzés után ülhet valaki telefonvégre, abban pedig pszichológusok, pszichiáterek segítenek, hogy fel tudják dolgozni az érzelmi megterhelést.

Szomorúan ül egy nő a sötétben szenteste

fotó: getty images

Kollégái gyakran hallanak családon belüli erőszakról, bár az ilyesmi inkább menet közben derül ki. – A legtöbben, akik ebben élnek, szégyellik. Nagy tapintat kell ahhoz, hogy bizalmat szavazzanak nekünk, és beszélni kezdjenek, mi pedig igyekszünk megértetni velük, hogy van jobb élet, csak el kell indulniuk az úton, segítséget kell kérniük.

Az elnök azt gondolja a „depresszív nép a magyar” sztereotípiáról, hogy ugyan hajlamosak vagyunk arra, hogy eluralkodjanak rajtunk a negatív gondolatok, ugyanakkor „szívós és kitartó nép is vagyunk”. – Van erejük az embereknek, csak nem szabad magukra hagyni őket – véli.

Ilyenkor nagyobbnak tűnik a magány

Ha a DélUtán Alapítvány segélyvonalát (13777 vagy 0680 200 866) tárcsázzuk, lehetséges, hogy Horgas Judit fogja felvenni a telefont. Ő 2019 óta önkéntes ügyelő a szervezetnél. Pedagógusi munkája mellett mindig is végzett valamilyen fajta segítő tevékenységet. – Nagyon sok a magányos vagy épp beteg ember – meséli. – Velük beszélgetve a problémáink kicsit más perspektívába kerülnek. Sokat ad minden önkéntes munka, még ha vesz is el energiákat.

A kezdetekkor csak hatvan év felettiektől fogadtak hívásokat a DélUtánnál, de rájöttek, hogy a társas magány és egyéb nehézségek már a negyvenes életévekben megjelenhetnek. – Azt el kell tudni fogadni, hogy senkinek nem fogjuk az életét megoldani, de igyekszünk feltérképezni, mi az, ami az ő életében még jó, és megpróbálunk azzal az „egészséges résszel” beszélgetni. Olykor nehéz, hogy nem tudok odamenni megfogni az illető kezét, megsimogatni, megölelni.

Judit szerint Magyarországon kevéssé alakult ki olyan erős társadalom, amelyben az emberek odafigyelnek egymásra, nincs elegendő szolidaritás.

Régebben nem kellett mondani, hogy figyelj oda a szomszédodra. Nem fordult elő, hogy elmentünk az éhező ember mellett az utcán. A modern városi lét viszont már más.

Talán az első Covid-hullám idején változott ez valamelyest: az idősek tapasztaltak egy erős odafordulást: az emberek körülnéztek, hol ki van egyedül, kinek kell ebédet vinni, bevásárolni. Ennek a lecsengésével azonban mintha elfogyott volna az energiájuk, és az idősek még kevesebb kedvességet kapnának, mint azelőtt. Sokuknak ráadásul elmentek a gyerekeik, unokáik külföldre, és még ha tartják is a kapcsolatot, ha valaki beteg és nem tudja ellátni magát, azzal hiába zoomolnak…

Judit minden évben vállal karácsonyi ügyeletet is, és mint mondja, ilyenkor az érzelmek még inkább elöntik az embereket. – Előjönnek olyan bánatok, amik a hétköznapokban nem – mondja.
A hívók csak keresztnévvel jelentkeznek be, hiszen elmondanak olyasmiket is, amikről nem szeretnék, ha mások tudnának. Amennyiben konkrét segítségre van szükségük, tovább tudják irányítani őket jogászhoz, orvoshoz, pszichiáterhez. – Mi nem adunk konkrét tanácsokat, inkább együtt gondolkodunk velük, hogy jobban átlássák a helyzetet. Illetve ha arra van szükség, feltérképezzük, hogy lakóhelyükön hová fordulhatnak, kikhez kapcsolódhatnak.

Az ügyelőnek meg kell tanulnia „letenni a munkát”, amint az ügyelete véget ér. – Azért én is voltam már olyan helyzetben, amikor nehéz volt kilépni egy-egy történetből. Havonta tartunk esetmegbeszéléseket, hogy magunkat is karbantartsuk lelkileg.

A fiatalok is lehetnek stresszesek

Az év vége a számvetés időszaka is, ilyenkor sokan összegzik az elmúlt évüket vagy az életüket, és ez az elmélkedés sokszor nehéz felismeréseket hoz – véli Székely Zsuzsanna, a Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány elnöke. – Ilyenkor mindig több a hívásunk, idén ez az emelkedés már novemberben elkezdődött. Van, ahol anyagi gondok miatt nehéz, másoknál a családi kapcsolatok hiánya vagy ziláltsága okoz problémát, a dolgozóknak nehéz szabadságra menni, a kisgyermekeseknek a gyerekfelügyelet a gond a hosszúra nyúlt szünetben… A segítő szakemberek is ugyanezekkel az emberi gondokkal küzdenek, ezért ebben az időszakban extra terhelést élnek meg. Sok családnak kézzel fogható segítségre volna szüksége, például tűzifára vagy élelemre, de egyre szűkösebbek a segítő források erre, és az adománygyűjtés is egyre nehezebb, hiszen a drágulást azok is megérzik, akiknek korábban nem okozott problémát karácsony táján adakozni.

Zsuzsannáék főleg a fiatalabb korosztály tagjaival találkoznak, és talán meglepő, de a téli szünet náluk is okozhat stresszt, főként mivel ilyenkor a kortárs kapcsolataik is lazulnak.

Ahol a család az állandó veszekedés színtere vagy éppen bántalmazás történik, ott aggasztó a hosszú téli szünet. Az anyagi problémák pedig a gyerekeket is érintik.

A szegénységben élő családok többsége karácsonyra igyekszik annyit spórolni, hogy ilyenkor legalább élelem legyen, de ennek főleg januárban lesz meg a böjtje, amikorra teljesen kifogynak a tartalékokból.

Az Ifjúsági Lelki Elsősegély év közben hétfőtől péntekig hívható délutánonként – természetesen névtelenül és ingyenesen. Ám a lelkes önkénteseknek hála néhány éve az ünnepnapokon is van ügyelet, amikor azok hétköznapra esnek. – Idén a szilveszter is péntekre esik, így akkor is elérhető a 13700, ha valaki beszélgetne a problémájáról, krízisben van vagy éppen öngyilkos gondolatokkal küzd – mondja Székely Zsuzsanna. – Ez sokszor az önkéntesek családjától veszi el azt az időt, de hisszük, és a kutatások is ezt támasztják alá, hogy ez a névtelen embertársi odafordulás életmentő lehet.

Egy nő telefonál

fotó: getty images

„Senkinek nem engedjük el a kezét”

Az év vége és a karácsony közeli időszak kiemeltnek tekinthető az Áldozatsegítő Központokban is, ahol gyakorlati segítséget is kaphat az, aki áldozattá válik. Az itt dolgozók gyorsan és személyre szabottan igyekeznek megoldani a krízishelyzeteket. Lehetőség van érzelmi, pszichológiai támogatásra, de pénzügyi, jogi segítségnyújtásra is.

Az ünnepek közeledtével jellemző a felfokozottabb érzelmi állapot, szerepet játszik az év végi fáradtság, illetve nem hagyhatjuk figyelmen kívül a vásárlási lázat sem, amelyeknek lehetnek kockázatai – nyilatkozta megkeresésünkre Dr. Dorogi Rajmund, az Igazságügyi Minisztérium áldozatsegítésért felelős miniszteri főtanácsadója. – Ilyenkor általában megszaporodnak a vagyon elleni bűncselekmények, „dolgoznak” a zsebtolvajok, illetve az internetes vásárlások alkalmával megkárosítottak száma is nő.  A kapcsolati erőszak, a hozzátartozók közötti bántalmazások is előtérbe kerülnek, ami visszavezethető az évben felgyülemlett frusztrációra, az összezártságra, de megemlíthetném az ünnephez kapcsolódóan megnövekedett alkoholfogyasztást is. Kiemelt feladatunk ilyenkor a figyelemfelhívás, a tudatosítás, hogy az emberek figyeljenek magukra és egymásra is. Ha mégis bajba kerülnek, akkor pedig tudják, hogy van segítség számukra.

Az Áldozatsegítő Vonal forgalmában – a feltevésekkel ellentétben – általában nem tapasztalható kiugróan magas hívásszám, mint megtudtuk. A hívások tartalma sokszínű, de hangsúlyos a vagyon elleni bűncselekmények áldozatainak segítségkérése. Pénztárca-lopások, betörések károsultjai, de a téli időszakban jellemzően a tűzifa-lopások miatt bajba kerültek is segítséget kérnek. Az éjjel-nappal ingyenesen hívható 06-80-225-225-ös telefonszámon a Vonal áldozatsegítő munkatársai naprakész információkkal segítik a hívókat a téren, hogy az ünnepi időszakban konkrétan hol, mikor és milyen szolgáltatásokat, segítséget tudnak igénybe venni. – A legfontosabb, hogy mindenkinek „megfogjuk a kezét”, aki bajban van, és addig nem engedjük el, amíg valamilyen releváns segítséget nem kapott, legyen szó bármilyen bűncselekményről vagy szabálysértésről – folytatja Dorogi Rajmund. – Pénztárcalopásnál például egy azonnali pénzügyi segély is gyors segítséget tud nyújtani, kapcsolati erőszaknál viszont adott esetben menekítést kell szervezni, védett szálláshelyet találni, de áldozatsegítő kollégáink akár egy távoltartásra vonatkozó kérést is segítenek megfogalmazni. Legfontosabb együttműködőink (a mintegy százharminc közül) a rendőrség, a kormányhivatalok, a legtöbb munkavállalót foglalkoztató állami nagyvállalatok és azok a civil és egyházi szervezetek, amelyek pénzügyi vagy ruhaadománnyal, szállítással, átmeneti vagy tartós elhelyezéssel tudnak segíteni. A csökkenő bűnügyi statisztikák ellenére az ügyfélszámunk folyamatosan emelkedik; idén eddig több mint huszonegyezer esetet kezeltünk.

Az Áldozatsegítő Központok nyitvatartását az igazgatási szünet alatt is biztosítja az igazságügyi minisztérium, az Áldozatsegítő Vonal pedig folyamatosan üzemelni fog, ünnepnapra tekintet nélkül.

A Családbarát Magyarország Központ által működtetett Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) munkatársai is úgy látják, hogy a kapcsolati erőszak áldozatai nehezebben tudnak biztonságos körülmények között segítséget kérni ilyentájt, mert a bántalmazóik többet tartózkodnak otthon – kevésbé jellemző az idénymunka, a külföldi munkavállalásból is hazatérnek -, a nevelési, oktatási intézmények átmenetileg bezárnak, a védőnők is korlátozottan érhetők el a karácsonyi időszakban. „Az idei év talán még a megszokottnál is nehezebb időszak elé állítja az embereket; az energia- és megélhetési válság okozta többletszorongás rengeteg bizonytalanságot és feszültséget generál” – nyilatkozták az nlc-nek. Hozzátették: a gyerekek általánosan is érzékenyen reagálnak a családban felmerülő nehézségekre, de különösen igaz ez a karácsonyi időszakra. “Sokkal érzékenyebben élik meg a család történéseit, észlelik az őket körülvevő világot, és a média által gyakran hajszolt „csodavárás” is sok keserűséget okozhat az emberek számára.”

Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat az év minden napján, a nap 24 órájában ingyenes elérhető 06 80 20 55 20-as telefonszámot működtet a kapcsolati erőszak és az emberkereskedelem áldozatai, potenciális áldozatai, illetve hozzátartozóik számára. Bántalmazásból fakadó akut krízishelyzetben lévő áldozatok számára biztonságos elhelyezést nyújtanak, de információkkal is segítenek.
Az OKIT jogásza ugyanezen a számon fogadja a kapcsolati erőszak áldozatainak, illetve hozzátartozóinak hívását; számukra ingyenes jogi telefonos konzultációt biztosítanak.  A szolgálat az év minden napján, ünnepi időszaktól függetlenül elérhető. „Minden esetben annyit mondanak el a történetükből, érzéseikből, amennyi számukra „kényelmes”. A telefonos segítségnyújtás előnye, hogy a hívó bármikor megszakíthatja a beszélgetést.

Ebben az időszakban náluk is többen igénylik a hosszabb, mélyebb, jellemzően lelki-érzelmi fókuszú beszélgetéseket. Elsősorban egyedül élő, magányos emberek vágynak egy-két kedves, biztató szóra.  Az OKIT szupervízióval támogatja a munkatársakat, mely elengedhetetlen a testi, lelki egészségük megőrzése szempontjából.

Mi magunk is segíthetünk

Mindenki körül vannak ismerősök, barátok, rokonok, akik már a párkapcsolat kezdetén észrevehetik, ha nincs minden rendben. Intő jel lehet, ha azt tapasztaljuk, hogy barátunk, rokonunk nem mehet el egyedül sehová, a korábbi közös programok alól rendszerint valamilyen mondvacsinált indokkal kimenti magát, telefonhívásokra, üzenetekre nem reagál, kerüli a társaságunkat.

Figyelemfelkeltő lehet az is, ha a társaságunkban becsmérlik, folyamatosan számon kérik, vagy éppen megalázó viccek alanyává teszik barátunkat, rokonunkat. Akkor is bajban lehet az ismerősünk, ha saját jövedelme fölött nem rendelkezik, a bevásárlásokról blokkot kell hazavinnie, a visszajáró összeggel tételesen el kell számolnia, vagy a korábban szeretett munkáját az egyik napról a másikra – különösebb ok nélkül – ott kell hagynia. A jól látható, nem hétköznapi sérülésekből fakadó, nehezen kimagyarázható lila foltok, melyeket a ruhák már nem takarnak, szintén jelezhetik, baj van!

Nagyon fontos, hogy ismerősként, barátként, rokonként ebben a kiszolgáltatott helyzetben megértő, szeretetteljes légkört teremtsünk, illetve jelezzük felé, „itt vagyok, számíthatsz rám, segítek”. Ne feledjük, az első lépés a legnehezebb: beismerni, hogy bajban vagyok, segítségre van szükségem. Az OKIT munkatársai mindenkit arra biztatnak, hogy amennyiben környezetében valaki kapcsolati erőszak áldozata lehet, a szervezet telefonszámának megadásával legyen segítségére.

Ezeken a számokon kérhetünk segítséget az ünnepek alatt is:

Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége: 116 123, 80 810 600 (0-24)

DélUtán Lelkisegély Szolgálat 13777 vagy 0680 200 866 40 év felett ingyen hívható 18-21 óráig

Ifjúsági Lelki Elsősegély: 13700 ingyenes telefonszámon hívható hétfőtől péntekig 17-21 óra között, az ünnepi időszakban december 23-án, 26-án valamint 31-én is.

Áldozatsegítő Központ: 06-80-225-225 (éjjel-nappal ingyenesen hívható). Naprakész információkkal segítik a hívókat, hogy az ünnepi időszakban konkrétan hol, mikor és milyen szolgáltatásokat, segítséget tudnak igénybe venni.

Itt elérhető a Hétköznapi Történetek című podcast-sorozat, amely valós helyzeteken alapuló bűneseteket dolgoz fel. További információk: vansegitseg.hu

Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat: 06 80 20 55 20 (0-24), e-mail: okit@csalad.hu

Chatfunkció: okit.hu (regisztráció nélkül, több nyelven és akadálymentesen elérhető, tartalma törlődik)

Applikáció: kapcsoljegyből! (példamondatokkal, pánikgombbal)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top