nlc.hu
Mesélő Pedagógus

Darainé Pethő Ildikó

1985-től dolgozom óvodapedagógusként. Az óvónői képesítést a nagykállói Budai Nagy Antal Óvónőképző Szakközépiskolában szereztem, majd főiskolai tanulmányaimat a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola Óvodapedagógusi szakán végeztem.

Pedagógus pályámat meghatározó alapvető hitek, értékek:

  • A művészeti nevelésnek meghatározó szerepe van a gyermekek testi-lelki személyiségfejlődésében.

  • A különböző művészeti területek komplex alkalmazása segíti a gyermekek önfejlődését, a gyermeki közösség összekovácsolódását.

  • A művészetek segítik szakmai kiteljesedésemet, személyes kompetenciáim fejlődését, alkotásvágyam kielégítését, motivációt adnak számomra.

  • Nyitott vagyok az új, eredményesen alkalmazható pedagógiai megoldásokra.

  • Folyamatosan kutatom az új eszközöket, módszereket, tudatosan alkotok újakat, tovább fejlesztem a megismerteket.

 

A művészetek szerepe a mindennapi munkámban

Óvodánkban a gyermekcsoportoknak egyéni arculata van. A csoportom egyéni arculata a „Zenevarázs-Mesevár”. A két területet kiválóan lehet egymásra építeni, komplex módon más tevékenységi területekbe beilleszteni. Az énekes, táncos, zenei nevelés színesíti, gazdagítja a mesélés és verselés tevékenységeket, élményszerűvé teszi a báb és dramatikus darabok előadásait. A művészeti tevékenységek számomra és a gyermekeknek is lelki feltöltődést adnak. Az irodalmi művek feldolgozása során, komplex módon segítik az élmények feldolgozását, újra alkotását, az érzelmek kifejezését. Fontosnak tartom, hogy olyan légkört és tárgyi környezetet teremtsek magam körül, amiben a gyermekek jól érzik magukat, szívesen verselnek, mondókáznak, mesélnek, énekelnek, zenét hallgatnak, vagy valamilyen alkotó tevékenységet végeznek.

A mesék és a mesélés szeretete a pályám kezdetétől meghatározta a mindennapi munkámat. Mesélés közben a gyerekekkel együtt, én magam is egy átlépek egy másik, varázslatos világba, ahol nagyon jól érzem magam és szeretek ide visszatérni.

Pályakezdőként első szakmai sikeremet is egy ilyen jellegű tevékenység adta. Egy munkaközösség keretében, felkérést kaptam egy óvodapedagógusok számára szervezett, gyakorlati bemutató foglakozás, irodalom kezdeményezés megtartására. A kezdeményezésen saját készítésű bábokat használtam, melyekkel sikerült nagymértékben felkelteni a gyermekek érdeklődését, elnyerték kolléganőim tetszését is.

A későbbi években, a jelenlegi munkahelyemen is vállaltam ilyen jellegű bemutató foglalkozásokat. (Verselés, mesélés, tevékenység a kompetencia elvű nevelésben; „Mesélj, játssz, alkoss mesét másképpen”; Anyanyelvi és irodalmi tevékenységek szervezése – A hangképzéstől a dramatizálásig) A jó gyakorlatok átadásával az intézményem fejlesztésében aktív szerepet vállalok, de ezzel együtt saját pedagógiai tevékenységemet is tudatosan erősítem.

A mindennapi élőszavas mesélésnél elsősorban a magyar népmeséket részesítem előnyben, de időnként más népek meséi és a kortárs mesék is helyet kapnak. Büszkeséggel tölt el, hogy a csoportomba járó gyerekek legkedvesebb tevékenysége a mesélés és bábozás. Felemelő érzés az óvodásaim önálló, színes mesemondását hallgatni.

A mesés tevékenységekhez nagy örömmel alkotok újszerű eszközöket, amivel még inkább sikerül a gyerekek érdeklődését felkeltenem. (mesetarisznya, mesepárna, meseszoknya, mesefa)

Rendszeresen részt veszek kis óvodásaimmal vers- és mesemondó versenyeken, ahol mindig kiemelkedő eredménnyel szerepelnek.

A pályám során érdeklődéssel figyeltem fel az óvodai nevelésben megvalósítható innovációkra. Különösen az ének-zenei és mesélés tevékenységekkel, a drámajátékkal kapcsolatos újszerű lehetőségeket részesítettem előnyben. Ha lehetőségem nyílt rá, ilyen jellegű képzésekre is jelentkeztem. Az önfejlesztés, a tapasztaltabb szakemberek tudásának megismerése is gazdagította gyakorlati munkámat. Kilenc évig, egy gyermekcsoportban dolgoztam egy kolléganővel, aki a bábjáték, a dramatizálás és drámajátékok területén sok értékes gyakorlati tapasztalattal rendelkezett. Igyekeztem a jó gyakorlataiból minél többet tanulni, majd hagyományként átvenni.

2007-ben egy szakmai közösséget, műhelyt szerveztem a jelenlegi munkahelyemen, a nyíregyházi Tündérkert Keleti Óvodában. Megalakítottam a „Mesevarázs” báb- és drámacsoportot. Legfőbb célom a gyermekek óvodai élményeinek gazdagítása, személyiségük sokoldalú fejlesztése. Az óvodapedagógusokból álló csoport koordinálását nagy örömmel és lelkesedéssel végzem, folyamatosan erősítem kolléganőimben a mesék iránti szeretetet. Az óvodás gyerekek életkori sajátosságainak megfelelő, általuk ismert meséket bábjátékokká, dramatikus mesejátékokká alakítok, dramaturgokat írok. A kolléganőkkel, műhelymunkák keretében nagyméretű bábokat, díszleteket készítünk. A csoport tevékenységeit folyamatosan bővítjük kiszélesítjük, nyitottá tesszük a tagintézményeink számára is. Gyermekcsoportokat, érdeklődő kolléganőket is meghívunk előadásainkra. Szerveztünk már előadást művelődési házban, bölcsődében is.

Mesterpedagógusként 2020-tól mesterprogramot valósítok meg. Választott fő tevékenységem megnevezése: Fejlesztő – innovátor

  1. programot 2024-ben minősítő eljárás során sikeresen megújítottam, 2029-ig terjedő időszakra kibővítettem, újra terveztem.

Témám: „ÚJ UTAKON A MESÉK VILÁGÁBAN” Innovációk a mesés tevékenységekben

Fő célom: Újszerű, interaktív, innovatív módszerek beépítése az óvodai nevelésbe: Interaktív mesefoglalkozások, bábozás, drámajáték, dramatikusjáték, mozgásos elemek, népi játékok, művészeti tevékenységek és egyéb innovációk segítségével.

Fontos feladatomnak tekintem a mesterprogramom szakmailag tudatos, igényes megvalósítását. Szeretnék ezen a területen sok értékes szakmai ismeretet szerezni, fejlődni, a gyermekek számára maradandó élményeket biztosítani, tapasztalataimat továbbadni, intézményem szakmai fejlődését elősegíteni.

  • Tudásmegosztás – Az intézmény óvodapedagógusai számára zárt Facebook csoportot hoztam létre. Ezen online térben témákba (kalauzokba) rendezve osztom meg saját ötleteimet, tapasztalataimat, értékes szakmai, elméleti és gyakorlati információkat a mesélés tevékenységekkel kapcsolatosan. Leginkább. (interaktivitás beépítése, újszerű eszközök, módszerek, tervek, projektek, online csatornák, gyűjtemények, ajánlások, )
  • Interaktív előadások formájában segítem a szakmai megújulást a mesés tevékenységekben. (A Tündérkert Keleti Óvoda intézményeiben és a Nyíregyházi Egyetemen) Az előadáshoz kapcsolódó ötlettáramat, a játék és forrásgyűjteményemet a tagintézményeinkbe kiküldtem, az óvodapedagógusokkal megosztottam.
  • Meséljünk minden nap” címmel mesekönyvkiállítást szerveztem, ahol a szülők ajánlásokat kaphattak, ötleteket meríthettek az általunk használt, az óvodás korosztály számára értékes könyvek gyűjteményeiből.

  • A népmese napján meseprojekteket szervezek az intézményben. Egy-egy mese feldolgozásának ötlettárát, az adott mese köré szervezhető, kapcsolható tevékenység ajánlásokat adtam közre a kolléganők számára. (A só, A kikondás c. mese)

  • Meseösvény 7 próbával – a gyermekcsoportok számára az adott meséhez kapcsolódó óvodai rendezvényt szerveztem. A „Mesetündér” szerepében motiváltam a gyerekeket a próbák kiállására, majd izgalmas események sorozatában léptünk be a mesék világába. Bátran kiálltuk a próbákat és a végén ünnepeltünk egy lakodalmi mulattságban. (A só, A kikondás c. mese)

  • Vendég bábművészt és dramatikus előadást, drámajáték képzést szerveztem az intézményben.

  • Az intézményben a meséléshez kapcsolódó könyvkészletünket és eszköztárunkat folyamatatos ajánlásokkal, ötletekkel és vásárlásokkal bővítem. A gyermekcsoportok eszközkészlete gyarapodott kéz- és fejbábokkal, fejmaszkokkal, mesekönyvekkel, szakkönyvekkel. Elektronikus kiadványokkal, saját készítésű újszerű eszközökkel gyarapodott meséléshez használható eszközkészletünk. (mesepárna, meseszoknya, forgószínpad, mesetarisznya, mesebőrönd, bábok, díszletek)

  • Fontos feladatomnak tekintem a mindennapi élőszavas mesélés népszerűsítését. Szeretném elérni, hogy a minél több ember (főleg szülők, pedagógusok) téma iránti szemlélete formálódjon. Hogy az óvodai „Verselés, mesélés” tevékenységek méltó helyre kerüljenek a foglakozási tárgyak körében és kolléganőim szemléletében. (Matematika, Környezetismeret stb.) Megismerjék a meséknek a gyermekek személyiségfejlődésében betöltött szerepét, a infokommunikációs eszközök túlzott használatának káros hatásait. Óvodánk Facebook oldalán rendszeresen megjelenítem a meséléssel kapcsolatos tevékenységeket, írásokat. Igyekszem minden lehetőséget megragadni, hogy sok személyt elérő, megszólító hírportálokon is elmondhassam a véleményemet a témában. (A Kelet Magyarország nevű napilap, SZON internetes hírportál, online csatornák, intézményünkben működő Facebook zárt csoportok, értekezletek, megbeszélések, munkaközösségi foglalkozások, iskolai nyílt napok, kerekasztal megbeszélések, szülői értekezletek, fogadóórák)

A gyermekcsoportok faliújságjain rendszeresen szemléletformáló plakátokat helyezek el.
A Családinet.hu weboldalon megjelent online pályázaton részt vettem, bemutattam egy interaktív mesefeldolgozásomat: Az irodalmi művek (versek, mesék) feldolgozása, újra alkotása a megszokottól eltérően, másképpen.

  • Szülői szemléletformálás eszköze – Mesetárat készítettünk a szülői közösséggel egy

Barkácsdélután keretében. A mesetárban található mesék évszakonként cserélődnek, a gyerekek számára minden nap hazavihetők, cserélődnek. Így, a gyerekek közvetítése által az otthoni meseolvasásra jól motiválhatóak a szülők.

  • Tudásmegosztó, támogató tevekénységemmel, az intézményünkben dolgozó pályakezdő óvodapedagógusokat motiválom a verselés, mesélés tevékenységek területén történő szakmai megújulásra. Hospitálási lehetőségek ajánlásával, visszalátogatással, konzultációval segítem őket a szakmai fejlődésben. Óvodapedagógus hallgatóknak online és személyes megbeszéléseken adok ötleteket, tanácsokat a meséléssel kapcsolatos a gyakorlati foglalkozások megvalósításában. szakdolgozatuk elkészítésében.

Óvodapedagógus hallgatóknak online és személyes megbeszéléseken adok ötleteket, tanácsokat a meséléssel kapcsolatos a gyakorlati foglalkozások megvalósításában. szakdolgozatuk elkészítésében.

Az általam szervezett programokkal, tevékenységekkel, személyes példámmal, pedagógiai munkámmal minden lehetőséget megragadok arra, hogy felhívjam a kolléganők, munkatársaim, szülők, iskolai pedagógusok, figyelmét és érdeklődését a mesélés, verselés, a báb és dramatikus játékok nagyfokú személyiségfejlesztő hatására. Hiszem és vallom, hogy az élőszavas mesélés, a nevezett tevékenységek gazdagítják a gyermekek érzelmi életét, érzelmi, lelki feltöltődést jelentenek számukra. Erős motiváló hatásuk miatt a gyermekek figyelmét, kommunikációs és kognitív képességeit kiválóan fejlesztik. Az óvodáskorú gyermekek napjainkban több időt töltenek el közöttünk, mint saját szüleikkel, nem mindegy tehát milyen útravalót teszünk a tarisznyájukba.

 

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top