nlc.hu
Mesélő Pedagógus

Nagyné Meiszterics Vanda

Nagyné Meiszterics Vanda vagyok tanító, magyar műveltségterületi végzettséggel.

A Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskolájának pedagógusa vagyok 2012 óta

Pedagógiai munkám során kiemelt figyelmet fordítok az olvasás megszerettetésére és a gyerekek olvasáskultúrájának gazdagítására. Hiszem, hogy a könyvek világa nemcsak tudást ad, hanem közösséget is épít, és segít a gyerekeknek érzelmi, erkölcsi és szociális fejlődésükben.

Szakmai tevékenységeim közül kiemelném az alábbiakat:

  • Rendszeres könyvtárlátogatások a városi és megyei könyvtárban. Ezek nem csupán könyvkölcsönzésről szólnak, hanem élményszerű tanulási alkalmakról is. A könyvtáros hölggyel együttműködve minden alkalomra feladatlapokat szerkesztünk, amelyek játékosan segítik a könyvtárban való eligazodást, a könyvtári rend megismerését és az információkeresési készségek fejlesztését. A gyerekek kutatómunkát is kapnak: egy-egy témához kapcsolódóan könyvekből, lexikonokból, digitális forrásokból keresnek válaszokat, így a könyvtári foglalkozások egyszerre támogatják a tudásvágyat, az önállóságot és az olvasás megszerettetését.
  • Író-olvasó találkozók szervezése, melyek során a diákok közvetlen élményt szerezhetnek az alkotókkal való találkozásból, és bepillantást nyernek az írás folyamatába. Különösen emlékezetes volt, amikor iskolánkba egy ausztrál származású író látogatott el: a meséi bemutatásán túl az ausztrál kultúráról, hagyományokról és mindennapokról is mesélt a gyerekeknek. Ez a személyes élmény nemcsak az irodalmat, hanem egy távoli világot is közelebb hozott számukra.
  • Az „Olvasó Kölykök Éjszakája” program szervezése, amely rendhagyó, élményszerű formában hozza közel a könyvek világát a résztvevőknek. Minden évben 7–8. osztályos tanulók számára szervezett városi rendezvény, amelyet iskolánkban tartunk. A diákok egy teljes éjszakát töltenek el közösen velünk pedagógusokkal, miközben egy választott ifjúsági regényt vagy korosztályuknak megfelelő krimit dolgozunk fel. A feldolgozás élménypedagógiai módszerekkel történik: IKT-feladatokkal, valóságos szabadulószobával, logikai játékokkal, drámai foglalkozásokkal és kreatív kihívásokkal tesszük a regény világát élményszerűvé. Ez az egyedülálló program nemcsak az olvasás élményét mélyíti el, hanem maradandó közösségi élményt is nyújt a résztvevőknek.
  • „Felsős mesék, alsós fülek” program életre hívása, amely során a nagyobb tanulók példát mutatnak a kisebbeknek, és közös olvasásélményt teremtenek. Intézményünkben felső tagozatos tanulók rendszeresen mesét olvasnak az alsó tagozatos diákoknak, ezzel is erősítve az olvasás iránti érdeklődést és a közösségi élményt. A program többféle formában valósult már meg: testvérosztályok közötti látogatás apró ajándékokkal, szabadtéri meseolvasás az iskolaudvaron a fák alatt, valamint dramatikus, szereposztás szerinti előadás a diákönkormányzat tagjainak közreműködésével az iskola aulájában. A kezdeményezés célja az olvasáskultúra ápolása, az egymás iránti figyelem és a közösséghez tartozás élményének erősítése.
  • „Kötelezőn túl” foglalkozásaimon magyarórán egy-egy regény feldolgozását valósítom meg, ezzel teret adva a kötelező olvasmányokon túli irodalmi élményeknek, a kortárs irodalom felfedezésének, valamint a diákok véleményformálásának.
  • Az Olvasás Világnapja alkalmából iskolai programok szervezése, ahol a diákok különféle játékos, interaktív formában élhetik át az olvasás örömét, és közösségként ünnepelhetik a könyveket.
  • Irodalmi iskolai versenyek szervezése, amelyek lehetőséget adnak a tehetségek kibontakoztatására, az olvasmányélmények kreatív feldolgozására, valamint a tanulók közötti egészséges versenyszellem erősítésére. Ilyen volt „Egy nap Petőfivel” – iskolai irodalmi vetélkedőnk, amelynek középpontjában Petőfi Sándor életművének játékos feldolgozása állt. A program során egyik tanulónk alakította Petőfit, aki különböző tantárgyakhoz kapcsolódó, a költő nevéhez és munkásságához kötődő feladatokat adott a csapatoknak. A vetélkedő célja az irodalom iránti érdeklődés elmélyítése, a tanulók kreativitásának fejlesztése, valamint a közösségi élmény erősítése volt.
  • Nagy Népmese Kihívás – országos online programsorozat
    Iskolánk minden évben aktívan részt vesz a Nagy Népmese Kihívás egyhetes országos online programsorozatában. A hét folyamán mindennap egy népmesét hallgatnak meg a tanulók, amelyet közösen dolgozunk fel, az utolsó napon pedig együtt oldjuk meg a kapcsolódó tesztfeladatokat. Az elvégzett munkáért minden alkalommal elismerő oklevelet kapunk. A program hozzájárul a népmesei hagyományok ápolásához, a szövegértés fejlesztéséhez és a közösségi élmények gazdagításához.
  • Iskolánk a 2023/2024-es tanévtől kezdve viseli a Boldog Iskola címet. A felső tagozaton minden hónapban egy-egy mese feldolgozásával foglalkozunk, amelyek központi témái – mint a hála, szeretet, elfogadás, megértés, együttműködés – segítik diákjaink érzelmi és közösségi fejlődését. A foglalkozások során arra törekszünk, hogy a tanulók ne csupán elméleti szinten ismerkedjenek meg ezekkel az értékekkel, hanem mindennapi életükben is képesek legyenek alkalmazni azokat. A közös mesefeldolgozás, beszélgetések és kreatív feladatok során a diákok nyitottabbá válnak egymás felé, fejlődik empátiájuk, együttműködési készségük, valamint pozitív énképük is. Büszkeséggel tölt el bennünket, hogy a tavalyi tanévben egyik óránkról készült felvétel bekerült a nemzetközi Boldogságprogram anyagába. A program számunkra nemcsak cím, hanem olyan nevelési szemlélet, amely hozzájárul ahhoz, hogy tanulóink nyitottabb, együttműködőbb és boldogabb felnőttekké váljanak.

Mindezen tevékenységekkel célom, hogy a gyerekek felfedezzék az olvasás örömét, és életre szóló, belső motivációval rendelkező olvasókká váljanak. Bízom benne, hogy munkám hozzájárul a könyvek szeretetének továbbadásához, és méltónak találják pályázatomat a díjra.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top