nlc.hu
Mesélő Pedagógus

Tamásné Deme Boglárka

Deme Boglárka tanító, fejlesztő-és mesepedagógus vagyok.

Pályám kezdete óta,közel 25 éve mesélek a nevelő-oktató munkám során. Ahhoz, hogy ezt szakmailag felkészülten tudjam végezni, az elmúlt években ebben az irányban képeztem magam. Csatlakoztam Bajzáth Mária Népmesekincstár Mesepedagógiai Műhelyéhez. A több mint 100 órás akkreditált képzés során sokat megtudtam a népmesékről, azok hatásáról a gyermeki személyiségfejlődésre. Tagja lettem annak a közel 40 főből álló csoportnak, akikkel az ország különböző pontjain, óvodákban, iskolákban mesÉLjük a mesét.

Évente több alkalommal összegyűlünk, megosztjuk egymással tapasztalatainkat, ötleteinket, így gazdagítva egymást.  2020 nyarán alapítottam meg a Mesebőröndöt, amely magába foglal egy kétszemélyes művészeti társulatot, a mesepedagógiai foglalkozásaimat, szülői edukációt, és a MesÉLŐvilág Mesélő Nagykanizsa programot is ( Bajzáth Mária nyomán). Tevékenységemet Nagykanizsán és vonzáskörzetében kezdtem meg, de az ország számos pontjára hívtak már mesélni, játszani. A Mesebőröndöt azok a szülői visszajelzések hívták életre, melyek szerint egyre több problémás helyzetet okoz a digitális eszközök túlzott használata gyermekeik körében. Ezzel összevetve a mesehallgatás, a közös játék, örömteli minőségi idővel töltheti meg a családok életét.

A nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban és Miklósfán a Mindenki Házában heti rendszerességgel kezdtem tartani foglalkozásaimat. A korosztályi sajátosságok figyelembevételével fűzöm fel a meseműhely elemeit. Van olyan gyermek, akit  kiscsoportos kortól egészen iskolába lépésig kísérek a mesés úton. A MesÉLŐvilág program részeként  különleges mesesétákra invitálom a családokat: a természetben járva hangzik el a mese és a hozzá kapcsolódó ismeretek növényekről, állatokról, égitestekről, a körülöttünk lévő világról. Nagyon kedvelt program ez a kisgyermekes családok körében, hiszen a szabad levegőn, mozgással, játékkal, a Land Art módszerével ötvözve hallgathatnak mesét.  10 év után munkahelyet váltottam és a Miklósfai Általános Iskolában kezdtem meg a 2020-21-es tanévet, ami jelenlegi munkahelyem. Intézményem örökös ökoiskola, gyönyörű zöld övezetben található.

Kezdeményezésemre az iskolában mezítlábas meseösvényt alakítottunk ki kollégáimmal, ahova minden évszakban meghívjuk a környező óvódásokat is. Intézményemben felmenő rendszerben szeretném bevezetni a mesepedagógia módszertanát, a meseórákat,ennek érdekében mesterprogramot készítettem, melynek elbírálása folyamatban van. Idén a Hagyományok Házával együttműködve megszervezzük intézményünkben az első ” Hajdanában danában” Mesemondó Találkozót nagycsoportos óvódás és kisiskolás korú gyermekeknek. 2021-ben tartottam első mesetáboromat – iskolai keretek között – egy pályázatnak köszönhetően. Táboraimat azóta is minden évben megszervezem, melynek alapja a mesehallgatás, az önfeledt játék és az alkotótevékenység.

Pályám kezdete óta bábszakkört vezetek, meseszakkört-meseműhelyt hirdetek minden tanévben különböző korosztályú gyermekek számára. Tudatosan választottam ki az iskola kezdő szakaszában azokat a meséket, amelyekkel segíteni tudom az új élethelyzet elfogadását. Az iskolába lépő gyermek a mesék világából érkezik, erre kell építenünk. A mesébe beleéli magát, ezt meg kell óvni, hiszen képzeletét, fantáziáját ezzel tudjuk tovább fejleszteni, illetve az olvasóvá nevelésnek is alapja. Az a gyermek, aki sok mesét hallgat, olvas, később maga is kitalálja, szövi a mese szálát játékában. A kisiskolás korú fantáziájára jellemző a változatos, szokatlan, újszerű kombinációk létrehozása. Ebben az életkorban a reproduktív képzelet fejlődik, melynek fontos eleme az alkotó, produktív fantázia. Hiszem, hogy ez elengedhetetlen része a sikeres tanulásnak.

Ha a gyermeknek nem csak a testét eddzük, és a szellemét okítjuk, hanem a lelkével is törődünk, akkor nem csupán neveljük, de növeljük is őt. Ehhez a népmesék, népdalok, népi játékok tudják megteremteni a megfelelő légkört, a gyermek saját élményeire, cselekvési kedvére építve.  Az utóbbi években a figyelmem egyre inkább a tapasztalati tanulás felé mozdult el. Mind inkább bizonyossá vált számomra, hogy a kognitív (megismerő) folyamatok remekül fejleszthetőek a népmesék, népi játékok, alkotás és művészeti tevékenység során.  Ha a gyermeknek lehetősége nyílik sok mindent, hosszú időn keresztül játékban kipróbálni, az segíti az értelmi képességeinek fejlődését is.

A megélt tapasztalatok és megszerzett tudás birtokában, úgy éreztem, hogy tovább kell lépnem és csatlakoztam Tatárné Nagy Ágnes (a Magyar Pedagógiai Társaság, Konduktív etnopedagógia szakosztályának elnöke) konduktor-óvodapedagógus, neveléstudományi kutató, népi játék módszertani oktató által alapított Kuncogó Közvetít-Ő csapathoz, valamint a 2023 nyarán alakult Magyar Pedagógiai Társaság- Konduktív etnopedagógia szakosztályához.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top