Nevenincs2

Az egészséges reggeli titka – joghurt és müzli?

Manapság egyre nagyobb divat a „szuperegészséges” ételek fogyasztása. Sok élelmiszer valóban jótékony hatású, de vajon biztosak lehetünk-e abban, hogy nemcsak az eladhatóság kedvéért tüntetnek fel bizonyos termékeket „egészséges színben”?

Az egészségtudatos, modern nő reggelijéből ritkán hiányzik a joghurt és a müzli. Mindkettő messze híres egészségvédő hatásáról, és mindkettőből ezernyi, csábítóan finom terméket kínálnak a fogyasztók kegyeiért versengő gyártók. Zavartan olvassuk az összetevők listáját, de sokszor így sem tudjuk, valóban jól választunk-e.

Valóban egészséges a joghurt?
Míg nem is olyan régen a tej emberi szervezetre gyakorolt jótékony hatását hirdették úton-útfélen, manapság a savanyú tejtermékek áldásos szerepére tolódott a hangsúly. Ennek oka talán az, hogy a felnőtt lakosság körülbelül 75%-a nehezen tudja megemészteni a tejcukrot (laktóz), ezért nem fogyaszthat tejet, viszont joghurtot igen, mert a benne található élő kultúra enzimei „előemésztik” a laktózt a szervezet számára. Számos kutatás igazolja, hogy a megfelelően előállított joghurt joggal lett az egészség és a fittség egyik szimbóluma. Készítéséhez olyan baktériumokat használnak, amelyek különféle kémiai anyagokat és antibiotikumokat termelnek. A ma kapható joghurtok rendszeres fogyasztása mindenekelőtt segít fenntartani a bélrendszer baktériumflórájának egyensúlyát, növeli a szervezet fertőzésekkel szembeni ellenálló képességét, csökkenti többek között a vastagbélrák kialakulásának kockázatát, megszabadítja a szervezetet a mérgező anyagoktól, csökkenti a vér koleszterinszintjét, erősíti az idegrendszert, a fogakat és a csontokat, továbbá részt vesz a vörösvértest képződésben.

Ha joghurt, legyen „kultúrált”!
Minden joghurt kitűnő fehérje, kalcium, foszfor és B-vitamin forrás. Ezeken kívül még sok egyéb bioaktív anyagot, vitamint és többfajta ásványi sót is rejt, ugyanakkor viszonylag kevés kalóriát tartalmaz. Akár natúr, akár ízesített, alacsony zsírtartalmú vagy ivójoghurt, alapvető alkotóelemként tartalmaznia kell a joghurtkultúrát, ami nélkül nem joghurt a joghurt. Ezek a kultúrák különleges élő mikroorganizmusokat tartalmaznak, melyek közül legelterjedtebbek a Lactobacillus Bulgaricus, a Streptococus Thermophilus, illetve a tej savanyodását előidéző Acidophilus. A gyártás során a tejet pasztőrözik, így sem káros, sem pedig olyan hasznos baktérium nem marad benne, amely joghurttá alakítaná a tejet. Ezért a pasztőrözött tejet be kell oltani a megfelelő kultúrával. Ezzel az eljárással készülnek az élő kultúrás joghurtok, melyek “élnek”, hiszen a bennük található baktériumok továbbra is folytatják áldásos tevékenységüket. Előfordul azonban, hogy útóhőkezelik a joghurtot, melynek hatására az élő kultúra elpusztul, így nem fejtheti ki jótékony hatását a szervezetben.

Mire figyelj, ha joghurtot vásárolsz?
-> Magyarországon csak az élő, grammonként legalább 10 millió baktériumot tartalmazó kultúrával készített joghurtot lehet joghurtnak nevezni, tehát a hazai termékek nagyrészt élőflórás, valódi tejből készülnek. Nyugat-Európában azonban elfogadott eljárás, hogy a joghurtkészítésnél az állati helyett növényi zsiradékot használnak. Sőt, egyes országokban, például Spanyolországban szinte kizárólag, csupán joghurt jellegű, élőflórát nem tartalmazó, mesterséges vegyi anyagokból készült termékeket bocsátanak piacra, amelyek éppen az emberi szervezetre gyakorolt jótékony hatásukat veszítik el.
-> A bajor Müller cég minőségi ellenőre szerint képtelenség lenne mesterséges aromák nélkül előállítani az eperjoghurtot, ugyanis a világ összes epertermése csupán az USA-beli fogyasztók igényeinek mintegy 5%-át fedezné. Sőt a közelmúltban felröppent egy olyan hír is, hogy egy cég fűrészporból állított elő eperaromát. A magyar piacon fontos hajtóerő a joghurt íze és gyümölcsössége, így az egyik legnagyobb arányban fogyasztott eperjoghurttal szemben alul maradnak a natúr változatok, hiába kalóriaszegényebbek és természetesebbek. Néhány márka azonban valódi gyümölcsöt tartalmaz, ezért mindenképpen érdemes megvizsgálnunk az összetételre vonatkozó információkat a doboz oldalán.
-> Míg a természetes úton készült joghurtokban alapvetően csak tej és élő kultúra, az iparilag előállítottakban több-kevesebb adalékanyag is található. A krémesebb állagúak hozzáadott tejszínt vagy rosszabb esetben állományjavítót tartalmaznak, sőt gyakran találkozhatunk mesterséges színezékekkel és ízfokozókkal is a sok E-szám mellett.
-> Fontos, hogy ellenőrizzük a csomagoláson az „élőflórás” feliratot. A hőkezelt, vagy ultrapasztőrözött joghurt tovább eláll ugyan, és általában hűteni sem kell, de a hőkezeléssel sokat veszít értékéből.

Mit takarnak a divatos frázisok?
-> Light”-joghurtok: Csökkentett zsírtartalomra, nem pedig alacsony szénhidrát- és cukortartalmomra utal a „light” vagy a „0%-os” jelzés. A súlyukat megőrizni, vagy fogyni vágyók kedvelt típusa. Cukorbetegek számára azonban azok a gyümölcsjoghurtok ajánlottak, amelyek nem tartalmaznak cukrot.
-> „Probiotikus” joghurtok: A joghurtok előállításához tejsavbaktériumokat, elsősorban Lactobacillust és Bifidobacteriumot használnak fel, ezért ezek a probiotikus hatásúak. A probiotikus baktériumok túlélik a gyomorsav és a vékonybél emésztőenzimjeinek pusztító hatását, a vastagbélbe jutva elszaporodnak, és jótékony hatást gyakorolnak a szervezetre. Védenek a káros mikroorganizmusoktól, erősítik az immunrendszert és szabályozzák a béltraktus működését.
-> Ivójoghurtok: Alapvetően abban különböznek a normál joghurttól, hogy gyümölcskészítmények helyett gyümölcslével ízesítik őket, ezért állaguk folyékonyabb.
-> „Gyermek”-joghurtok: Az összes eladott joghurt alig több, mint 1%-a készült kifejezetten gyerekeknek. Ezek magas tápértékkel rendelkeznek, és ideális összetételben tartalmaznak kalciumot, fehérjét és vitaminokat. A kalcium segíti a növekedésben lévő gyermekek csontjainak megerősödését, a fehérjék pedig az izmok épüléséhez járulnak hozzá. A Házi Gyermekorvosok Egyesülete által elismert Danonino például a gyermekek növekedését figyelembe véve kétszer annyi kalciumot tartalmaz, mint a hagyományos joghurtok.

Müzli és egészség
Egyre kedveltebb reggeli étel a müzli, illetve annak sokféle szeletes változata. A müzli többek között B1-, B2-, B6- és B12-vitaminban, továbbá vasban, mangánban, rézben, káliumban, kalciumban, magnéziumban és foszforban gazdag, ezen kívül magas élelmirost tartalma miatt megkönnyíti az emésztést. Akik egyoldalúan táplálkoznak, gyakran hiányt szenvednek ezekből az anyagokból. A müzli olyan összetételben tartalmaz gabonát, friss vagy szárított gyümölcsöt illetve magvakat, amivel nagymértékben hozzájárul a szervezet egészséges működéséhez. Ezen kívül laktató, így rendszeres fogyasztásával a túltápláltság is megelőzhető. Segít a betegségek leküzdésében, és energiával látja el a szervezetet.

Mit nyújtanak az egyes müzlifajták?
Alapmüzlik: Főként pelyhekből állnak, kevés magvat tartalmaznak, ezért energiaszegények, és arra szolgálnak, hogy ízlésünk szerint gazdagítsuk őket.
Gyümölcsös müzlik: Fagyasztva szárított gyümölcsökben gazdagok, így C-vitamin tartalmuk magasabb, ezért télen különösen hasznosak. B6- vitamin tartalmuk miatt pedig stimulálják a fehérjeanyagcserét.
Csokis müzlik: Ízük miatt az egyik legkedveltebb müzlik, melyek amellett, hogy energiát adnak, jobb kedvre is derítenek.
Diós-magvas müzlik: E-vitaminban gazdagok, ezért megkötik a káros szabadgyököket. Jótékony hatással vannak továbbá a bőr szépségére, feszességére, a vérnyomásra és a koleszterinszintre.
Csicsókás müzlik: Igazi újdonságnak számítanak a piacon. A csicsóka többek között cukorbetegség esetén jótékony hatású, ezen kívül kalciumban, foszforban és E-vitaminban gazdag.
Pirított müzlik (crunchy): Az összetevőket növényi olajon kissé megpirítják, majd forrón mézzel vagy gabonasziruppal bevonják, amitől kellemesen ropogóssá válik. Az ilyen müzlik A- és E-vitaminban, foszforban bővelkednek, ezen kívül egyenletes energiaellátást biztosítanak.

Milyen az ideális müzli?
-> Ötféle gabonából áll: búzából, árpából, zabból, kölesből és rozsból. Jó, ha ezek hántolatlan állapotban kerülnek felhasználásra, mert magasabb a vitamin-, ásványi anyag és rosttartalmuk. Ezeket általában nyersen lapítva, pörkölve, őrölve, extrudálva vagy pelyhesítve használják fel. A pelyhesítés csak a gabona fizikai szerkezetét változtatja meg, így a gabonapelyhek tartalmazzák az eredeti alkotórészeket. Élelmi rostokban gazdag, az emésztést jótényokan befolyásoló élelmiszerek.
-> Csíraképes, vegyszermentes termesztésből származó gabonákból áll. Ma már egyre többféle biomüzli kapható, amelyekben jobban megbízhatunk.
-> Műaromáktól, E-számoktól és egyéb kémiai adalékanyagoktól mentes. Hozzáadott cukor helyett inkább a mézzel édesített müzliket részesítsük előnyben.
-> Az instant, továbbá a kókuszdió- vagy pálmaolajjal készült gabonapelyheket túl magas nátriumtartalmuk miatt érdemes kerülnünk.

Denkinger Anita

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése