Nyaralj biztonságban!

Betegségek és nyaralások

Még a jól megérdemelt és várva várt nyári vakációra sem szabad felkészületlenül elmenni. Egészségünk és biztonságunk érdekében tanácsos tájékozódnunk az úti célról és az ott várható feltételekről, hogy kivédhessük az egészségünket veszélyeztető tényezőket.Lássuk, milyen betegségforrások leselkednek ránk a különféle nyaralástípusok alkalmával!

Egzotikus utazás, szafari

Betegségek szempontjából a legveszélyeztetettebbek akkor vagyunk, ha otthonról távol, külföldön nyaralunk. Ilyenkor a legegyszerűbb orvosi ellátás is bonyodalmakba ütközhet, különösen akkor, ha nem beszéljük a fogadó ország nyelvét, és a biztosításunk sem kielégítő.  Ráadásul minél egzotikusabb a vakáció, minél távolabb kerülünk otthonról, annál valószínűbb, hogy olyan körülményekkel és lehetséges betegségek veszélyével találkozunk, amiket itthon még soha nem tapasztaltunk, sőt talán még nem is hallottunk róluk. A mérsékelt égöv fejlett országait elhagyva Ázsia, Dél-Amerika és Afrika vidékein még a civilizált városokban is elővigyázatosnak kell lennünk, ha szeretnénk elkerülni a betegségeket. Elsősorban a hepatitisz és az úgynevezett turistabetegség (hasmenéssel, hányással, rosszulléttel járó gyomorrontás) leselkedik ránk, mert ezeket az ételek és a csapvíz közvetítésével kaphatjuk el. De megfelelő óvintézkedés és védőoltás nélkül komoly esélyünk van arra, hogy malária, sárgaláz, kolera és tífusz, vagy épp a dengue-láz kap el minket.  Ugyancsak veszélyt jelentenek a különféle rovarcsípések, állatharapások, marások. Ilyen nyaralásra csak úgy induljunk el, ha előtte tájékozódtunk a fogadó ország nagykövetségén és az orvosunknál, hogy mik a kötelező és ajánlott védőoltások, és milyen egyéb veszélyekre kell felkészülni.

Sátorozás, vízitúra

Az egyik legkedveltebb nyaralási forma a hangulatos kempingezés. Legyen szó akár jól kiépített, civilizált kempingről, akár nomád sátorozásról valahol a természetben, a város zajától messze, az ilyen nyaralások bája és egyúttal veszélye is éppen abban rejlik, hogy megszokott, civilizált és biztonságos körülményeink helyett kicsit lazábban, természetközelibb módon élünk. Általában a higiéniai feltételek ilyenkor gyengébbek, ami magában hordozza a fertőzések veszélyét. Elsősorban az ételeinkre és a kezünk tisztaságára kell ügyelnünk, valamint túrák során arra, hogy bármilyen vonzó is a tisztának tűnő, hűvös patak, ne igyunk belőle, állóvízből pedig végképp ne kortyolgassunk.
A rendszerint sátorozással egybekötött vízitúrákon is a legfőbb betegségforrás a kánikulában megromló étel, amit magunkkal szállítunk. Mivel ilyen helyzetben a legritkább esetben tartjuk hűtőben az ételeket, azok hamar tönkremehetnek, így például a tej- és tojástartalmú ételektől szalmonellafertőzést kaphatunk. Tanácsos csak nem romlandó élelmiszert magunkkal vinni és a többi alapanyagot a tábor közelében, helyben beszerezni.

Betegségek és nyaralások

A másik baj, ami rendszerint elér bennünket a csónaktúrán, az a leégés. A vízen nem érezzük annyira a forróságot, ugyanakkor a nap a víztükörről visszaverődve erősebben éri a bőrünket, mint a parton. Még akkor is leéghetünk és kitesszük magunkat a káros UV sugaraknak, ha fehér pólóban, sapkában evezünk, mert ez a szín a többinél jobban átereszti a káros sugarakat. Gyártanak kifejezetten UV-szűrő anyagból készült ruházatot is, inkább ezt hordjuk a napon, és kenjük be magunkat magas faktorszámú naptejjel. A leégés nem játék, olyan súlyos sérülések is érhetik a bőrt – a fájdalomról nem is beszélve –, amikből később bőrrák, melanoma fejlődhet ki.
Mivel a tábort gyakran minden komfort nélkül, a természetben verjük le, komoly veszélyforrást jelenthetnek még az ilyen túrákon az állatharapásból származó és mezítlábas járkálás közben beszerzett – üvegszilánktól, szögtől, kőtől stb. – sérülések. Állatharapás esetén mindenképpen fel kell keresni az orvost, bármilyen kicsi is a sérülés, mert a veszettség és más fertőzések ellen azonnal kezelést kell kapnunk. Hasonlóképpen egy rozsdás szög okozta talpsérülés után is ajánlott megszerezni az orvostól a tetanuszinjekciót.

Tengerparti nyaralás

A tengerparti nyaralások mindig különleges élményeket és veszélyeket rejtenek. A parton arra figyeljünk, hogy – különösen mediterrán országokban, Dél-Amerikában, Ázsiában és Afrikában – mindig tartsuk be a higiéniai szabályokat: gyakran mossunk kezet, evőeszközeink és edényeink tiszták legyenek, a magunk készítette ételt alaposan mossuk meg és főzzük, süssük át. Ne tároljunk még egy-két órán át sem ételt a szabad levegőn, csak hűtőben. Utcai árusnál csak akkor együnk, ha láthatóan tisztán és gondosan készítette elő az ételt, és lehetőleg a szemünk előtt sütötte meg. Csapvizet soha ne fogyasszunk, se fagylaltot, jégkockát, sőt még a fogmosást is ásványvízzel végezzük, hogy elkerüljük a vízzel terjedő fertőzéseket.

A tengerben leginkább a kagylókra, medúzákra, tengeri csillagokra és sünökre, valamint az éles korallokra kell vigyáznunk. A tengeri kagylók nagy része hepatitisszel fertőzött és ráadásul éles is, így belelépve könnyen sérülést okozhatnak, de egyúttal fertőzést is. Fertőzést ugyan nem kaphatunk a tengeri rózsától, süntől és koralltól, de mérgező vágásokat, elfertőződő szúrt sebeket könnyedén beszerezhetünk tőlük. Az egyetlen lehetséges védekezés ezek ellen, ha ilyen célra gyártott cipőben megyünk a tengerbe. Ez a ruhadarab nem véd meg viszont a medúzacsípéstől. A fájdalmas, sőt esetenként halálos találkozás ellen csak az egész testet befedő búvárruha nyújt védelmet. Indulás előtt tanácsos tájékozódni, hogy a kiszemelt úti cél tengerpartján milyen a medúzahelyzet, és átnézni néhány elsősegélytanácsot is csípés esetére. Alapvető szabály, hogy a medúzacsípést ne dörzsöljük, ne mossuk édesvízzel, és semmi esetre se próbáljuk a mérget kiszívni. Szédülés, rosszullét vagy allergiás tünetek esetén azonnal és igen gyorsan forduljunk orvoshoz!